Într-un județ ocolit de investitori, o companie de stat este cel mai mare angajator. Mii de gorjeni lucrează în minele şi cariere de lignit din bazinele Motru şi Mătăsari pentru a scoate din burta pământului zeci de tone de cărbune.
Alte câteva mii depind cu salariul de cele două termocentrale, Turceni şi Rovinari, unde cărbunele este transformat în energie electrică.
Un an bun pentru Gorj este cel în care se cere curent produs din cărbune. 2013 nu este un astfel de an.
„Consumul a ajuns la un minim istoric. Sunt 500.000 de tone de cărbune care ard acum prin depozite din cauza fenomenului de autoaprindere”, spune Laurențiu Ciurel, directorul general al Complexului Energetic Oltenia.
Disponibilizările încep de anul viitor. Complexul Energetic Oltenia vrea să renunţe la 600 de angajaţi în fiecare an. Foarte puţini dintre cei disponibilizaţi îşi vor putea găsi noi locuri de muncă, pentru că în Gorj nu există nimic în afară de minerit.
În ultimii zece ani, fabricile care erau odinioară mândria judeţului Gorj au ajuns în ruină. Ultima care a pus lacătul pe ușă a fost fabrica de mobile Rostramo, care în urmă cu cinci ani dădea de lucru la aproape 940 de gorjeni. A intrat în faliment anul trecut. La fel s-a întâmplat și cu fabrica de sticlă, care în urmă cu 13 ani avea peste 800 de angajați.
Una dintre puținele afaceri din Gorj care a rezistat tranziției este fabrica de cauciuc din Târgu Jiu. Înființată în 1975 și privatizată către angajați după 1990, ea are acum mai mulți mulți angajați ca înainte de Revoluție.
Industria din Gorj nu a reuşit în ultimii ani să atragă şi alte investiţii. Și asta pentru că județul este ocolit de autostrăzi și nu se poate lăuda nici măcar cu un aeroport, spun autoritățile locale. Acestea promit că lucrurile se vor schimba.
„Zilele trecute a fost prezentă la Târgu Jiu o delegație din Austria, care intenționează, în colaborare cu Consiliul Județean, să amenajeze un aeroport în zona Stănești”, spune Florin Cârciumaru, primarul orașului Târgu Jiu.
Investiția necesară ar putea ajunge și la 2,3 milioane de euro. Mult mai scump este tunelul prin defileul Jiului, dorit de prefectul județului, Claudiu Teodorescu.
„Să venim cu o continuare la viitoarea autostradă de la Pitești la Craiova, să venim cu un drum expres care să ajungă până la Bumbești Jiu și, de acolo, să trecem prin tunel. Sunt 30 și ceva de kilometri. Ar fi cel mai lung tunel din România”, explică acesta.
Până când aceste planuri vor deveni realitate, autoritățile se mulțumesc și cu finalizarea lucrărilor de reabilitare a celui mai important drum al Gorjului, cel care leagă Rovinariul de Bumbești Jiu și Petroșani, drum care se află în lucru de mai bine de șase ani.
Campania RAPORT DE ŢARĂ Digi24
Timp de 21 de săptămâni, campania RAPORT DE ŢARĂ face radiografia României reale, în aşteptarea regionalizării. În fiecare zi, la orele 9, 13 şi 19, reporterii Digi24 transmit în direct din două judeţe ale ţării, cu atuurile şi punctele lor slabe. Susţine-ţi judeţul în campanie! Indiferent de unde ai fi, intră pe raportdetara.digi24.ro şi votează judeţul preferat!