În România, kilometrul de autostradă este de trei ori mai scump decât în Bulgaria. Iar lucrările de construcție merg în pas de melc. O arată un raport al Consiliului Concurenței, obținut în exclusivitate de Digi24.
„Vedem întârzieri mai mari. În Europa sunt undeva la nouă luni, la noi sunt peste 12 luni. Vedem multe acte adiționale, contractul se reînnoiește din nou și din nou și asta rezultă în creșteri destul de mari de preț, care sunt 30-50% față de 20% în alte țări”, spunea președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.
Mai grav este că lucrările, deși foarte scumpe, sunt și prost făcute. Așa se face că statul trebuie să adauge la sumele plătite pentru construire alți bani pentru reparația șoselelor proaspăt inaugurate.
Dar risipă de bani nu face doar Compania de Drumuri. Căile Ferate sunt la un pas de faliment și singura soluție găsită de șefii companiilor feroviare a fost disponibilizarea de personal.
Într-un document intern, şefii de la CFR SA, compania care administrează calea ferată, luau în calcul concedierea a aproape 1.200 de angajaţi. A venit însă anul electroral şi s-a schimbat macazul, iar procesul de restructurare s-a amânat.
Și CFR Marfă se pregătește să dea oameni afară, după ce anul trecut statul nu a reușit să privatizeze compania. Deși s-ar putea spune că a făcut eforturi mari. Ministerul Transporturilor a fost la un pas de a-i da omului de afaceri Gruia Stoica răgaz până în luna ianuarie 2014 pentru a face rost de bani ca să plătească CFR Marfă. Asta după ce, în toamna anului trecut, Gruia Stoica a câștigat licitația pentru privatizarea companiei, dar nu și-a putut achita obligațiile financiare ce decurgeau din contract, ceea ce a dus la anularea licitației.
Haos este şi în transportul aerian, dar și la vârful Ministerului Transporturilor. A dovedit-o din plin tragedia aviatică din Munții Apuseni, în care doi oameni și-au pierdut viața. Într-un raport ajuns în posesia Digi24, ROMATSA dă vina pe supraviețuitorii accidentului pentru întârzierea cu care a fost localizat avionul prăbușit. Medicii care se aflau la bord sunt acuzați că au creat confuzie în rândul echipelor responsabile cu localizarea și salvarea lor.
Un alt raport obținut de Digi 24 îi contrazice pe cei de la Romatsa și arată că atât angajații de acolo, cât și cei de la ISU au fost incapabili să citească coordonatele trimise de unul dintre supraviețuitori de pe telefonul mobil.
Oricum nu era treaba ROMATSA să-i găsească pe supravieţuitori, spune Ramona Mănescu, fosta şefă de la Transporturi, care a încercat să își scuze subordonații. De altfel, ea însăși nu a considerat necesar să constituie un o celulă de criză la nivelul ministerului pentru găsirea supraviețuitorilor. A explicat că tragedia nu a provocat disfuncționalități majore ale infrastructurii de transport cu impact social și economic. Totuși, dacă avionul ar fi fost localizat rapid, iar salvatorii ar fi ajuns mai repede la locul tragediei, studenta Aurelia Ion ar fi avut o șansă în plus la viață.