Politicienii apelează inclusiv la credinţa oamenilor în campaniile electorale. Anul acesta, calendarul ortodox a devenit instrument electoral.
Mioveni, județul Argeș:
- Ăsta e calendarul ortodox, nu?
- Ăsta e de la biserică, ăsta al nostru, și ăsta e de la PSD.
- Și ...seamănă! Trebuie să te uiți bine pe ele!
Seamănă mult. Sigla partidului face, însă, diferența. Doamna Florica şi soţul ei se uită când calendarul ortodox cumpărat de la biserică, când la cel primit de la echipa de campanie a PSD din județ. Spun că nu i-a lăsat inima să refuze calendarul de la partid.
„Acum, dacă mi l-a dat, nu puteam să-l refuz. Uite, băiatul a spus că ne-a făcut șosea. Ne-a făcut într-adevăr, dar am impresia că tot cu banii noștri. Mai bine ne dădeau o pâine, zic eu, părerea mea!”, spune doamna Florica.
Șeful de campanie al social democraților din Argeș spune că au împărțit aproape 5.000 de calendare ortodoxe cu sigla PSD. Pe cele mai multe, prin sate.
„Ideea le-a venit colegilor mei și echipei, având în vedere că au distribuit alte partide. Este un calendar de calitate, de bun simț, nu scrie pe el "votat", față de alte partide politice”, spune Ion Georgescu, șeful de campanie al PSD Argeș.
Calendarul ortodox de campanie nu e găselniţa electorală doar pentru PSD.
Mărul partidului Mişcarea Populară apare din plin între sfinți și sărbători creștin-ortodoxe. PMP a mers şi mai departe: au subliniat, în acelaşi calendar, și simbolistica cifrei 7. Adică tocmai numărul la care partidul apare pe buletinul de vot de la alegerile din 11 decembrie.
Ștefănești, județul Argeș
- Dar aveți voie să împărțiți (n.r. calendare) cu PMP ?
- Dar de ce să nu am voie?
- E calendar ortodox?
- Ortodox, da, cu mărul!
Patriarhia Română anunţă că nu și-a dat acordul pentru niciunul dintre calendarele împărțite înante de alegeri.
„Este un gest impur întrucât amestecă un element religios cu politicul.Unul de a manipula într-un fel sensibilitatea oamenilor credincioşi”, spune Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei.
La alegerile locale din primăvară, și candidatul PNL la Primăria Slatina și-a făcut campanie împărțind calendarul ortodox. Doar că el și-a pus și fotografia, iar pe verso a tipărit programul turneului final al Campionatului European de Fotbal din 2016.
Potrivit legii, singurele materiale de propagandă electorală permise sunt afișele care trebuie să respecte anumite dimensiuni, materialele de propagandă electorală difuzate la televiziuni, radiouri și publicate în presa scrisă și în mediul online, broșurile, pliantele și alte materiale tipărite din aceeași categorie.