De când se ştie a visat să se dedice muzicii. Părinţii i-au descoperit pasiunea pe când avea trei ani, iar de atunci pianul este pentru el un mod de viaţă. După studii de specialitate în România şi Statele Unite, Horia Mihail a susţinut concerte şi recitaluri pe scene de pe patru continente.
„Eu încerc, pe cât posibil, să exprim mesajul compozitorului trecut prin filtrul meu. Însă nu sunt eu cel care contează. Raportul dintre compozitor şi cei care ascultă muzica respectivă este făcută printr-un intermediar. Ei bine, acel intermediar nu trebuie să fure”, spune Horia Mihail.
În 2011 a demarat un proiect ambiţios, în forma unui turneu naţional. A parcurs 4.000 de kilometri pentru recitaluri solo în 15 oraşe din România şi Republica Moldova. De atunci, Horia Mihail şi pianul său au vrăjit 9000 de spectatori şi milioane de ascultători prin radio, televiziune şi internet. La sfârşitul acestei luni, va ajunge la New York.
„Ideea este că acest pian călător chiar există, de fapt, sunt trei piane călătoare”, explică artistul.
Pianele au rămas în urma sa în cei trei ani, iar acum se reîntâlneşte cu ele, după ce au oferit o şansă de a cânta tinerilor artişti. Cel mai recent recital l-a susţinut în oraşul marelui dirijor Sergiu Celibidache, unde însă nu există un pian de concert.
„Roman, un oraş mic, însă cu foarte, foarte multă dragoste de muzică. Trebuie să remarc faptul că acolo, în acel oraş, cred că sunt vreo 50-60.000 de oameni, sala Casei de Cultură a găzduit nu mai puţin de 650-700 de persoane”, spune Horia Mihail.
De fapt, pentru Horia Mihail numărul spectatorilor nu are valoare. Este convins că artistul care se dedică marilor săli de spectacol pierde din vedere lucrul cel mai important. Respectiv drumul spre sufletul auditoriului. De aceea, o amintire dragă lui este recitalul într-un sat din Germania, unde a avut 11 spectatori. Spune că aplauzele şi bucuria lor l-au răsplătit cât o sală cu mii de oameni.