Cel mai important brand al Germaniei este chiar prestigiul de care se bucură produsele sale. Când spui că un produs este făcut nemţeşte, înseamnă că vorbeşti despre precizie şi calitate, în acelaşi timp. Cele mai râvnite maşini sunt cele germane şi tot bavarezii au fost primii care au cucerit piaţa electrocasnicelor şi a comerţului modern din România. Practic, Germania este cel mai important partener comercial al ţării noastre şi aceasta deoarece românii au dezvoltat o adevărată fascinaţie pentru mărcile din această ţară.
BMW, Mercedes, Nivea, Siemens, Puma, Adidas, Allianz sau Bosch sunt doar cateva dintre mărcile germane care au făcut istorie. Chiar dacă multe din aceste companii nu deţin fabrici la noi, aceste produse au ajuns în topul preferinţelor românilor.
Cele mai cunoscute produse germane în România sunt berea şi maşinile puternice, chiar dacă nu merg niciodată împreună. Anul trecut, peste 2000 de români au cumpărat astfel de maşini cu preţuri care ajung la peste 100.000 de euro bucata.
BMW este cea mai cumpărată maşină premium din lume. Compania a vândut anul trecut peste 1,5 milioane de autoturisme pe toate continentele. Despre români, constructorul german spune că au o preferinţă rar întâlnită printre clienţi: cumpără în special maşini de teren. „Este şi o chestiune de statut: cu cât am o maşină mai mare, cu atât arăt mai multă potenţă financiară. Şi asta este o opţiune pentru care românii aleg maşinile germane. Avem la categoriile exotice nişte nuanţe de culori exterioare care costă până la 8.500 de euro”, explică Alexandru Şeremet, responsabil comunicare BMW România.
O parte dintre componentele pentru maşinile nemţeşti se fac tot în România. La Timişoara şi Cluj, germanii de la Continental şi Bosch fac anvelope, sisteme de frânare şi piese pentru motor. Au investit aproape 800 de milioane de euro şi peste 12.000 de salariaţi în toată ţara lucrează pentru aceste companii.
Dacă la începutul anilor 90 produse germane precum Grundig sau Telefunken erau la mare căutare în întreaga Europă, acum supremaţia în acest domeniu aparține produselor fabricate în Asia. Nici firmele germane nu au stat pe loc şi s-au conformat pieţei. De aceea, aici, la fabrica Bosch din Cluj vor fi realizate componente electronice pentru mașini.
Şi în comerţ germanii sunt lideri, Metro a fost primul hipermarket deschis în țară. Şi în bricolaj nemţii au investit primii, prin Praktiker, iar acum Kaufland este cea mai mare reţea de magazine din ţară, cu afaceri de peste 1,3 miliarde de euro.
„Germanii au fost primii care ne-au arătat cam ce înseamnă un comerţ modern. Mărcile proprii de la Metro, Selgros, Penny, Lidl sunt cunoscute şi intră tot mai mult în cămările românilor”, spune Ciprian Moga, analist retail.
Schimburile comerciale cu Germania sunt salvatoare pentru economia României. Valoarea exporturilor de maşini, componente auto şi textile în primele 4 luni către Germania este de 3 miliarde de euro, cu mult peste Italia şi Franţa. În schimb, importurile sunt mai mari în comparaţie cu exporturile. Importăm în special maşini şi aparate electrice de 3,2 miliarde de euro.
Care este motivul pentru care germanii preferă să facă comerţ cu România în loc să producă aici? „Din nefericire avem o imagine încă nu foarte bună. Umblă zvonul că se platesc facturile greu, ca îți recuperezi TVA-ul greu de la stat în momentul în care faci o investiție”, explică Radu Merica, preşedintele Camerei de Comerţ Româno-Germane.
Şapte dintre primele 15 branduri cu care sunt familiarizaţi românii sunt mărci germane.
_____________________________
Digi24 va trata pe larg teme de interes legate de Germania pe parcursul întregii săptămâni, campanie ocazionată de alegerile care vor avea loc în 22 septembrie.
Începând de marți, Digi24 aduce în obiectivul Digi24 alegerile din Germania. Sâmbătă, trimișii speciali ai Digi24 transmit din Berlin ultimele informații de dinaintea votului, iar duminică urmăresc atent scena politică germană în jurnalele de știri.
De la ora 18.00, Balazs Barabas discută despre miza acestor alegeri, iar de la 18.45, Cosmin Prelipceanu și Emil Hurezeanu, aflați în Germania, analizează primele estimări ale votului.
Luni, la Digi24 ia primele reacții interne și internaționale și de la ora 20.00 trage concluziile într-o ediție specială a „Jurnalului de seară”.