94 de secunde durează asamblarea unei maşini pe linia de producţie a fabricii de autovehicule Ford de la Craiova. Aici, din 2012, se produce modelul BMAX. Construcţia începe în secţia de caroserie şi presaj, unde mare parte din oameni au fost înlocuiţi de roboţi.
„Întreaga secţie a fost complet retehnologizată în 2011, avem instalaţi un număr de 330 de roboţi, aceştia sunt deserviţi de un număr de aproximativ 155 de operatori,” spune Dan Ghirişan, şef secţie Caroserie şi Presaj.
Caroseriile sunt sudate cu ajutorul unor braţe uriaşe robotizate, coordonate de specialişti. Lavinia Craioveanu este cea care se îngrijeşte ca fiecare piesă să fie montată în siguranţă.
Lavinia Craioveanu, automatist specialist: „Mă ocup de programarea roboţilor, precum şi de programarea altor echipamente automatizate, sunt un fel de doctor de roboţi.”
Peste 180 de angajaţi lucrează la foc continuu în vopsitorie. Ecaterina Popescu lucrează din '84 în industria auto şi nu se vede făcând altceva.
Ecaterina Popescu, angajat Ford: „Avem 11 culori în care sunt vopsite caroseriile. Sunt culori metalizate, altele mate, opace. Dacă identificăm un defect pe caroserie, îl scoatem, după care lustruim zona respectivă.”
După ce caroseriile sunt asamblate şi vopsite, ajung la montaj, locul în care maşinile prind contur.
Angajat Ford: „În momentul de faţă, planşa de bord este descărcată de pe coveiorul de transport, după care, cu ajutorul manipulatorului, este introdusă în vehicul. Odată poziţionată în vehicul, urmează operaţiunea de strângere.”
În paralel, bordul e montat într-o altă secţie.
Gabi Nicolae, şef secţie Asamblare: „Sunt împărţiţi în echipe, echipe care formează linii, linii gestionate de un supervizor, fiecare îşi are o operaţie bine stablită pe care trebuie să o execute în timpul de tact al liniei.”
Uzina de la Craiova are şi o fabrică de motoare. 700 de angajaţi lucrează în trei schimburi pentru asamblarea propulsorului care trei ani la rând a fost motorul anului în lume.
Angajat Ford: „Motorul intră în echipamentul de testare, este un motor asamblat, care va fi testat în vederea înregistrării pentru parametrii de funcţionare.”
Din 2008, de când gigantul american a preluat fabrica Daewoo din Craiova, Ford a investit un miliard de euro pentru îmbunătăţirea producţiei.
Karl Heinz Henning, director financiar Ford România: „Dacă toţi parametrii funcţionează, cum ar fi pregătirea angajaţilor, dar şi suportul pe care trebuie să îl primim din partea Guvernului, uzina este pregătită pentru dezvoltare şi pentru creştere.”
În 2007, la privatizarea fabricii craiovene, americanii de la Ford promiteau că în 2011 vor produce 250.000 de unităţi pe an, urmând ca, după un an, în 2012, să crească la 300.000. Însă venirea lor în România a coincis cu criza economică, astfel că promisiunile nu au fost respectate. Golul ar putea fi umplut doar dacă la Craiova s-ar produce un alt model. În prezent există discuţii despre producţia unui mini SUV Ford Eco Sport, dar asta abia din a doua jumătate a lui 2017.