Consumatorii pot plăti mai mult pentru energia consumată din cauza contoarelor care înregistrează greşit consumul, o recunosc inclusiv companiile din domeniu.
„Contoarele fabricate după 2011 afişează serie, dată, inclusiv kilowattii care ne interesează pe noi. O să vină un electrician care o să verifice de ce nu este acest sigiliu. Trebuia să fie aici sigilat. Absolut tot ce tastăm în aparat este electronic, trece prin mai multe filtre. Aşadar, greşelile sau eventualele erori pot fi corectate mult mai uşor pentru că... uneori se mai întâmplă”, spune angajatul unei companii.
În România, contoarele sunt citite la trei sau la şase luni, dar facturile sunt emise lunar pe baza estimărilor de consum. Datele sunt adunate electronic, faţă de acum câţiva ani când erau trecute de angajaţi în caiete.
„Avem posibilitatea să scanăm un contor electric cu acest aparat. Următorul pas este să facem o poză la contor în care să se vadă indexul, seria în clar şi sigiliile”, explică angajatul.
Mulţi oameni nu au încredere în ce măsoară aparatele, iar multe plângeri sunt făcute pe bună dreptate.
„Odată ce scrie acolo, ce ai mai putea să zici? N-ai ce să zici! Mi se pare câteodată prea mult”, se plânge un client.
„Vorbim de vreo 3.000 de reclamaţii care sunt întemeiate. Adică se adevereşte că dintr-un motiv sau altul, ceea ce există pe contor ca şi index citit şi măsurat nu se regăseşte pe factură”, spune Doina Vornicu, director de operaţiuni.
Doina Vornicu este director într-o companie de distribuţie cu peste 1,4 milioane de consumatori de energie electrică. Spune că multe dintre erorile afişate de contoare apar din cauză că unii consumatori utilizează aparate care folosesc multă energie din reţea, iar asta dereglează şi contoarele vecinilor.
„Apar tot felul de variaţii de tensiune. Aceste mari variaţii de tensiune pot să afecteze funcţionarea corectă a aparatului de măsură. Cam 60% din aceste situaţii sunt generate de intervenţiile terţilor în instalaţiile de distribuţie”, mai spune Doina Vornicu, director de operaţiuni.
De aceea, recomandă consumatorilor să citească indexul lunar, fără să mai aştepte consumul estimat şi regularizarea.
„Ar putea să fie un consum estimat mai mare decât cel real, dar o dată la trei luni cu siguranţă dispare această diferenţă între estimat şi regularizare, pentru că citim. Pe prima pagină - în ce condiţii şi la ce număr se poate autociti. Îşi citeşte singur indexul, îl transmite la numărul de telefon, aici sunt tot felul de informaţii pe a doua pagină. Doar 0,5% din clienţii noştri apelează la index autocitit”, adaugă Doina Vornicu.
În Cehia, de exemplu, se citeşte o singură dată pe an contorul, iar regularizarea consumurilor se face tot o dată pe an, însă atunci sumele de plată sunt mari.
Dacă s-ar întâmpla acelaşi lucru în România, un proprietar care consuma aproximativ 1,4 megawatti oră anual ar plăti 785 de lei. Exemplul luat de noi este pentru un apartament de trei camere din Bucureşti. Din calcule se vede că in cazul acestui consumator, în ultimii trei ani, costul total al facturilor a scăzut, deşi energia consumată a fost în cantităţi mai mari.
Cât am plătit pe facturi în ultimii trei ani:
2013: 909 lei - 1420 kwh (consum)
2014: 810 lei - 1380 kwh (consum)
2015: 785 lei - 1460 kwh (consum)
Comparație:
2014 vs 2013: -10% la preț și -3% la consum.
2015 vs 2014: -3% la preţ şi +6% la consum
2015 vs 2013: -13% la preţ şi +3% la consum