24 Minute
„În primul rând, fenomenul trebuie recunoscut și ne-am bucurat că atunci când am lansat studiul a participat și ministrul Educației, mulți consilieri școlari, profesori și elevi. Lumea începe să înțeleagă că există această situație. Să fii conștient că există, asta e primul pas, apoi cu specialiștii să se dezvolte metolodogii care să includă măsuri speciale. Apoi la nivelul fiecărei școli să se constituie grupuri de suport, comisii, care să gestioneze astfel de cazuri. Cred în implicarea copiilor pentru a soluționa acest tip de probleme, ar trebui stimulați să găsească niște metode de prevenire a acestor lucruri”, a spus Gabriela Alexandrescu.
Se folosește termenul de bullying, deoarece include o gamă mai variată de violență care are loc în rândul copiilor: de la violență fizică, la umilire și excluziune socială.
Organizația „Salvați Copiii” a realizat primul studiu la nivel național cu privire la bullying în rândul copiilor. Concluziile au fost că unul din patru elevi este umilit în fața colegilor săi. De asemenea, în mod repetat, în școală, trei din zece copii sunt excluși din grupul de colegi și trei din zece copii sunt amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi.
O altă concluzie a studiului a fost că, deseori, părinții și profesorii ignoră acest fenomen sau nu îi acordă atenția cuvenită, deși Organizația Mondială a Sănătății a atras atenția că bullying-ul poate avea efecte asupra sănătății mintale a unui copil.
„Pentru profesori și adulți, (violența între copii n.red) de multe ori este acceptată, li se pare o chestie normală, o adaptare a copilului la mediu. Există percepția „cui pe cui se scoate”. Cred că la noi este mai mult vorba de o lipsă de informare și de educație. În alte țări, legea pentru protecția copilului se face prin programe de educație a copilului în școli, sunt învățați să conlucreze, să valorifice talentele celuilalt, să nu discrimineze. Este alt tip de grijă față de copil. La noi există și o lipsă de educație a părinților în a-și proteja copilul, sunt cazuri în care părinții acceptă violența. Acest lucru ar trebui scos din modul în care ne creștem copiii”, a spus președinta ONG-ului „Salvați Copiii”.
Copiii diferiți sunt deseori ținta bullying-ului, fie că este vorba de copii mai timizi, mai buni la învățătură sau chiar copii care poartă un banal aparat dentar. Gabriela Alexandrescu a povestit că un copil care purta aparat dentar a fost tachinat de colegii săi într-o asemenea măsură încât a refuzat să mai iasă din clasă în pauze.
De asemenea, președinta „Salvați Copiii” că studiul a relevat că de multe ori copiii care sunt victime ale violenței în familie, aduc comportamentul agresiv la școală.
Gabriela Alexandrescu a explicat că școala ar trebui să reprezinte mai mult decât un mediu în care se transmit informații și a arătat că elevii ar trebui evaluați și după alte criterii, nu doar notele.
„Școala nu e numai o transmitere de informații, trebuie să te învețe și să trăiești frumos alături de colegi, părinți și comunitatea în care trăiești. Școala și profesorii au pus în luminpă mult mai bună pe cel care are rezultate foarte bune la învățătură, spre deosebire de un copil care nu e atât de bun la învățătură, dar care are un comportament foarte bun față de colegii săi. Notele sunt cele care exprimă, din păcate, valoarea copilului. Și în Consiliul Elevilor erau promovați tot de către profesori tot copiii cu note bune. Pentru a soluționa problemele dintr-o clasă îți trebuie un elev evaluat pe baza altor criterii, nu pe baza notelor”, a subliniat președinta „Salvați Copiii”.
Primul studiu național privind bullying-ul în școli: unul din patru elevi, umilit în fața colegilor
Președinta organizației „Salvați Copiii” a precizat că pentru a combate fenomenul de bullying din școli un prim pas ar fi recunoașterea că acesta există. Pasul următor ar fi dezvoltarea unei metodologii care să includă măsuri speciale pentru combaterea acestui fenomen și implicarea copiiilor în găsirea de soluții.