Organizația „Salvați Copiii” România a lansat primul studiu național cu privire la fenomenul de bullying în școlile românești. Cercetarea a urmărit modul în care copiii și părinții percep bullying-ul, atitudinile şi comportamentele acestora în diferite contexte sociale (la şcoală, în grupul de prieteni, în mediul online), precum și măsurarea incidenţei cazurilor de bullying în aceste situații.
Excluderea din grup, izolarea socială, amenințarea cu violența fizică și/sau umilirea, violența fizică și distrugerea bunurilor personale, interdicția de a vorbi/interacționa cu un alt coleg, răspândirea de zvonuri cu caracter denigrator sunt comportamente specifice de bullying cu care copiii se întâlnesc frecvent în mediul școlar.
Doi din zece elevi, excluși în mod repetat de colegi
Astfel, doi din zece copii au recunoscut că au exclus în mod repetat colegi, iar trei din zece au interzis altor copii să se joace cu anumiți elevi din clasă. De asemenea, 23% dintre copii au menționat că s-a întâmplat să fie ameninţaţi cu excluderea din grup, 31% că au fost excluşi şi 39% că un alt copil a cerut cuiva să nu se joace sau să nu vorbească cu ei.
Un alt lucru scos la iveală de studiul „Salvați Copiii” este că elevii răspândesc zvonuri umilitoare și denigratoare cu privire la colegii lor.
37% dintre copiii participanți la chestionar au mărturisit că s-au răspândit astfel zvonuri în școală despre ei. 84% dintre copii afirmă că au fost martorii unei situaţii în care un copil ameninţă un altul, 80% a uneia în care un copil este umilit de alt copil, iar 78% au asistat la situații repetate în care un copil era îmbrâncit și lovit ușor de către alți copii.
De asemenea, 73% dintre copii afirmă că au fost martorii unor situații de bullying în școala în care învață, 58% au asistat la situații de bullying în propria clasă, 46% în grupul de prieteni iar 69% în mediul online.
„Salvați Copiii atrage atenția că, într-o situație de bullying, toți copiii sunt victime - și cel care suferă consecința directă a agresiunii; și cel care este autorul comportamentului violent, pe care l-a învățat cu siguranță, fiind, la rândul său, martor sau victimă într-un alt context de viață; și cel care asistă neputincios și învață că școala sau cartierul sunt câmpuri de luptă în care doar cei puternici supraviețuiesc”, a spus Gabriela Alexandrescu, președinte executiv „Salvați Copiii” România.
Copiii diferiți de majoritatea, țintele bullying-ului
Studiul a scos la iveală că elevii care sunt percepuți ca fiind diferiți față de majoritatea (comportament timid, performanță academică, prezența unei dizabilități, a unui diagnostic psihiatric sau a cerințelor educaționale speciale,) sunt ținte predilecte ale comportamentului de bulying în școli.
De asemenea, și statutul de nou venit în grup, apartenența la un mediu socio-economic dezavantajat sau etnia, crește riscurile ca un copil să devină victimă a bullying-ului.
Organizația „Salvați Copiii” atrage atenția că deși au fost situații în care s-au luat măsuri în privința acestui tip de comportament, nici unul dintre copiii care a participat la interviurile de grup nu a știut despre existența unei comisii de combatere a violenței în școala lor.
Studiul a scos la iveală și a o legătură între abuzul fizic asupra copilului în familia din care provine și comportamentul de tip bullying, fie că devin ei la rândul lor agresori, fie că sunt victime și la școală.
„Copiii care afirmă că au fost loviţi cu palma sau urecheaţi de părinţi spun, într-o măsură semnificativ mai ridicată, că au exclus din grup, au umilit sau agresat fizic un alt copil. În acelaşi timp, s-a remarcat o creştere semnificativă a situaţiilor în care un copil devine victimă a hărțuirii repetate între egali (excludere din grup, umilire sau violență fizică) dacă este victima unei forme de abuz în familia de proveniență”, se arată în studiul realizat de „Salvați Copiii”.