UE sancționează companiile aeriene care apelează la practici înșelătoare în domeniul protecției mediului
Comisia Europeană și autoritățile de protecție a consumatorilor din UE (CPC) au trimis notificări către 20 de companii aeriene. În documente este semnalată utilizarea mai multor tipuri de afirmații potențial înșelătoare legate de mediu, iar companiile au fost notificate ca, în termen de 30 de zile, să își alinieze practicile la legislația UE privind protecția consumatorilor.
Atenția autorităților din domeniu s-a concentrat asupra afirmațiilor companiilor aeriene potrivit cărora emisiile de CO2 generate de un zbor ar putea fi compensate prin proiecte climatice sau prin utilizarea de combustibili durabili, la care consumatorii ar putea contribui prin plata unor taxe suplimentare.
Reprezentanții CE atrag atenția că practicile identificate pot fi considerate acțiuni/omisiuni înșelătoare, interzise prin Directiva privind practicile comerciale neloiale. Pe de altă parte, companiile aeriene nu au precizat încă dacă aceste afirmații pot fi justificate prin dovezi științifice solide.
Principalele elemente ale acțiunii
Comisia Europeană și rețeaua CPC au identificat mai multe tipuri de practici potențial înșelătoare adoptate de 20 de companii aeriene, printre care se numără:
- crearea unei impresii incorecte că plata unei taxe suplimentare pentru finanțarea unor proiecte climatice cu impact mai redus asupra mediului sau pentru sprijinirea utilizării combustibililor de aviație alternativi poate reduce sau contrabalansa pe deplin emisiile de CO2;
- utilizarea termenului „combustibili de aviație durabili” (SAF) fără a prezenta în mod clar impactul acestor combustibili asupra mediului;
- utilizarea termenilor „verde”, „durabil” sau „responsabil” în mod absolut sau utilizarea altor afirmații implicite legate de mediu;
- afirmarea faptului că o anumită companie aeriană se îndreaptă către un nivel net al emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) egal cu zero sau către o performanță de mediu viitoare, fără angajamente și obiective clare și verificabile și fără un sistem independent de monitorizare;
- punerea la dispoziția consumatorilor a unui „calculator” pentru emisiile de CO2 generate de un anumit zbor, fără a furniza dovezi științifice suficiente cu privire la fiabilitatea unui astfel de calcul sau informații privind elementele utilizate pentru efectuarea unui astfel de calcul;
- punerea la dispoziția consumatorilor a unei comparații a zborurilor în ceea ce privește emisiile lor de CO2, fără a furniza informații suficiente și exacte cu privire la elementele pe care se bazează comparația.
Urmează sancțiuni
Comisia Europeană și autoritățile CPC au notificta companiile aeriene să furnizeze un răspuns în termen de 30 de zile, în care să prezinte măsurile propuse pentru a răspunde preocupărilor care decurg din afirmațiile lor de marketing legate de mediu în temeiul legislației UE privind protecția consumatorilor.
După ce va primi răspunsurile, Comisia Europeană va organiza reuniuni cu rețeaua CPC și cu companiile aeriene, pentru a discuta soluțiile propuse de companii. Comisia va monitoriza apoi punerea în aplicare a modificărilor convenite.
În cazul în care companiile aeriene implicate nu iau măsurile necesare pentru a soluționa problemele prezentate în scrisoare, autoritățile CPC pot decide să ia măsuri suplimentare de asigurare a respectării legislației, inclusiv aplicarea de sancțiuni.