Navele de mărfuri se confruntă cu presiuni din partea comercianților pentru a tranzita Marea Roșie. Riscurile sunt uriașe
Comercianții amenință cu acțiuni în instanță, iar unii dintre ei au încercat să modifice termenii contractului, astfel încât proprietarii de nave să le transporte marfa pe ruta cea mai ieftină și rapidă: Canalul Suez via Marea Roșie.
Companiile de mărfuri, în special cele care fac comerț cu minereu de fier și cereale, au amenințat cu acțiuni în justiție și au căutat să modifice termenii contractului pentru a-i face proprietarii de nave să folosească ruta Canalului Suez. Presiunile vin pe fondul situației de criză declanșate din cauza rebelilor Houthi din Yemen. Deși la momentul actual traversarea Mării Roșii este periculoasă, ea rămâne în esență calea mai ieftină și rapidă spre Europa.
Mulți operatori de vapoare au deviat toate navele care în mod normal tranzitau Canalul Suez și Marea Roșie pe o rută mai lungă. Ocolirea Africii pe la Capul Bunei Speranțe adaugă la fiecare transport zile și costuri suplimentare. Comercianții nemulțumiți vor să modifice o clauză specială aflată în contractele încheiate cu operatorii navali. Aceștia au voie pe timp de război să devieze cursul navei dacă ruta de transport directă este prea periculoasă. Tocmai de aceea, proprietarii mărfurilor vor eliminarea clauzei, pentru a scuti din cheltuieli și întârzieri.
„Este un risc uriaș pentru un proprietar să fie de acord cu asta. Ce va face dacă există un război activ, care ar crea riscuri pentru toate navele? Răspunderea lui va fi uriașă”, a declarat pentru Financial Times un operator naval.
Cel mai grav atac de până acum s-a petrecut pe 26 ianuarie, atunci când o rachetă Houthi a lovit petrolierul Marlin Luanda. Incendiul declanșat la bordul navei a durat aproximativ 19 ore și a fost necesară intervenția mai multor echipaje de pompieri pentru a stinge incendiul și a evita dezastrul. Trecerea navelor de tip container prin strâmtoarea Bab el-Mandeb a scăzut cu 91% din cauza atacurilor Houthi.