Impactul evenimentelor sportive asupra mediului: Jocurile Olimpice pun în lumină provocările ecologice ale marilor competiții

Redacția Digi Economic Data publicării:
Jocurile Olimpice de la Paris
sursa: shutterstock.com/

Jocurile Olimpice se confruntă cu o provocare majoră pe termen lung: emisiile de gaze cu efect de seră provenite din sectorul transportului. La Paris, acestea au constituit mai mult de jumătate din emisiile totale, ridicând întrebări pentru viitoarele evenimente.

Autoritățile franceze au promovat Jocurile Olimpice din acest an drept cele mai sustenabile de până acum, stabilind un nou standard pentru viitoarele competiții care vor avea loc la Los Angeles și Brisbane.  

Deși s-au înregistrat succese generale în reducerea emisiilor, poluarea cauzată de transport a depășit estimările inițiale cu aproape 60%, conform unui document oficial, transmite Financial Times. Aceste emisii au inclus călătoriile spectatorilor, sportivilor și delegaților către și în interiorul Parisului și al altor locații ale evenimentului.  

Gazele cu efect de seră provenite din transport au depășit 830.000 de tone de dioxid de carbon echivalent, ceea ce corespunde aproximativ a 360.000 de zboruri dus-întors la clasa economică între New York și Paris.

Georgina Grenon, directorul de sustenabilitate al Paris 2024, a declarat că „oamenii care au venit din New York cu avionul” au compensat prin utilizarea bicicletelor și a transportului public între locații, iar echipele din țările vecine au fost încurajate să călătorească cu trenul.

Problema călătoriilor internaționale extrem de poluante „depășește cadrul Jocurilor Olimpice în general”, a spus Grenon, subliniind că majorarea numărului de călătorii în Franța este în linie cu tendințele globale de după pandemie.  

„Cu toții trebuie să fim foarte conștienți de impactul tuturor activităților umane”, a declarat Grenon.  

Jocurile Olimpice de la Paris au vândut peste 12 milioane de bilete, cu cel puțin 1 milion mai multe decât Londra 2012.  

„Nu văd cum (emisiile generate de transport n.r.) pot fi reduse dacă modelul de organizare a evenimentelor rămâne același ca până acum”, a spus David Gogishvili, cercetător principal la Universitatea din Lausanne, implicat într-un proiect privind impactul climatic al sportului, finanțat de Fundația Națională pentru Știință din Elveția.  

Transportul a fost estimat să reprezinte aproximativ o treime din amprenta de carbon a Jocurilor de la Paris, dar a ajuns să reprezinte 54%, „o problemă pentru viitoarele Jocuri Olimpice”, a spus Benja Faecks de la organizația non-profit Carbon Market Watch.  

Los Angeles, unde oficialii au promis Jocuri Olimpice „fără mașini” în 2028, reprezintă o provocare deosebită, având o infrastructură de transport electric mai slab dezvoltată decât Parisul.

„Pot (Jocurile Olimpice n.r.) să fie sustenabile? Nu. Dar pot deveni mai sustenabile? Da”, a spus Walker Ross, lector în management sportiv la Universitatea din Edinburgh.  

În total, Jocurile Olimpice de la Paris 2024 au emis gaze cu efect de seră cu 54,6% mai puțin decât emisiile medii ale Londrei 2012 și Rio 2016.