Consiliul European adoptă noi reglementări în privința emisiilor auto. Reguli stricte intră în vigoare pentru a combate poluarea

Adam Gheorghe Data publicării:
poluare auto
sursa: gettyimages.com/

Consiliul European a adoptat astăzi oficial Regulamentul privind standardele de emisii de CO2 pentru vehiculele grele, modificând și consolidând normele existente ale UE.

Normele actualizate vor intra în vigoare la 20 de zile după publicarea în Jurnalul Oficial al UE, vor impune reducerea sporită a emisiilor de CO2 în sectorul transportului rutier și vor introduce noi obiective pentru 2030, 2035 și 2040.

Sectorul vehiculelor grele este responsabil pentru peste 25% din emisiile de gaze cu efect de seră generate de transportul rutier în UE. Standardele privind emisiile de CO2 pentru anumite vehicule grele au fost stabilite pentru prima dată în 2019, conținând obiective pentru perioada 2025-2029 și pentru perioada de după 2030 și o dispoziție care prevede revizuirea regulamentului până în 2022.

În virtutea normelor revizuite, domeniul de aplicare al regulamentului existent va fi extins, astfel încât aproape toate vehiculele grele noi cu emisii certificate de CO2, inclusiv camioanele mai mici, autobuzele urbane, autocarele și remorcile, să intre sub incidența valorilor-țintă de reducere a emisiilor.

Noi obiective de reducere a emisiilor

Noile norme mențin obiectivul actual pentru 2025, care înseamnă o reducere cu 15% a emisiilor pentru camioanele grele cu o greutate de peste 16 t. Regulamentul stabilește și următoarele obiective noi, care au în vedere reducere emisiilor cu:

  1. 45% începând cu 2030 (creștere de la 30%),
  2. 65% începând cu 2035,
  3. 90% începând cu 2040.

Aceste obiective se vor aplica camioanelor medii, camioanelor grele cu o greutate de peste 7,5 t și autocarelor, precum și vehiculelor de uz specific corespunzătoare începând cu 2035.

Emisii zero pentru autobuzele urbane

Noile norme introduc obiectivul ca 100% din autobuzele urbane noi să aibă emisii zero până în 2035, stabilind în același timp un obiectiv intermediar de 90% pentru această categorie până în 2030. Autobuzele interurbane vor fi exceptate de la acest obiectiv, ele fiind considerate, din punctul de vedere al măsurării reducerii emisiilor, autocare.

Etapele următoare

Regulamentul urmează să fie semnat și publicat în Jurnalul Oficial al UE. El va intra în vigoare la 20 de zile după publicare.

Eficacitatea și impactul regulamentului modificat vor fi examinate de Comisie în 2027, în special în ceea ce privește îndeplinirea obiectivelor stabilite.

Printre altele, Comisia va trebui să evalueze și posibilitatea de a elabora o metodologie comună pentru evaluarea și raportarea emisiilor de CO2 generate pe durata întregului ciclu de viață de vehiculele grele noi.