China ocolește taxele vamale ale Uniunii Europene prin Turcia. Grupul auto BYD va construi o fabrică în provincia Manisa

Alexandru Gologan Data publicării: Data actualizării:
BYD
sursa: shutterstock.com/

China a făcut cea mai importantă mișcare în războiul comercial purtat cu Uniunea Europeană. Deși autoritățile de la Bruxelles au impus taxe vamale de până la aproape 40%, Beijingul a găsit noi metode prin care să le ocolească.

Summitul șefilor de stat al Organizaţei de Cooperare de la Shanghai (OCS), organizat la Astana în perioada 3-4 iulie, s-a încheiat cu un parteneriat economic important semnat între Turcia și China. În urma discuțiilor, preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan și omologul său chinez, Xi Jinping, au convenit ridicarea unei fabrici BYD în provincia Manisa.

Mișcarea este cu atât mai importantă, pentru că Uniunea Europeană și Turcia au un acord de liber schimb ratificat în 1996. Acest lucru înseamnă că toate bunurile produse pe pământ turcesc nu suferă din cauza noilor tarife speciale de până la 37,6% impuse partenerilor din afara spațiului comunitar.

Dacă BYD avea o taxă individuală de plătit în cuantum de 17,4% din valoarea mașinilor exportate, acum nu mai are de plătit nimic.

Sigla chinezească, mașina turcească

sediu byd
BYD în Jakarta, Indonezia. sursa: shutterstock.com/

Pe balansoarul puterii dintre UE și China, Turcia se așează pe partea chinezilor și înclină în favoarea Beijingului. Mișcarea nu e deloc surprinzătoare, susține Bloomberg.

Turcia are o populație de peste 80 de milioane de oameni și o piață auto dinamică. Consumatorul turc primește o mașină electrică convenabilă la un preț accesibil. Apetitul turcilor pentru automobile electrice a consemnat 7,5% din totalul vânzărilor de autoturisme înregistrat anul trecut. În 2023, vânzările de vehicule au atins un volum de 1.283.952 de unități, potrivit MarkLines

Schimbul este reciproc avantajos. Pe de o parte, ai clienții turci, a căror cerințe de consum sunt satisfăcute, iar pe de alta, chinezii dau o palmă oficialilor europeni pentru a ridică bariera impusă în relațiile comerciale. Raționamentul e simplu. E construit în Turcia, deci e bun turcesc, iar chinezii vor profita la maxim de breșa legislativă care permite exporturile de bunuri către UE fără taxe.

BYD vine de la Build Your Dreams, pentru că și-au construit visele pe spatele țărilor partenere. Compania are prezență globală, dar nu și în Europa, cu excepția Ungariei. Noul parteneriat dintre Ankara și Beijing pavează drumul chinezilor spre o piață europeană exclusivă.