China are un plan să învie Drumul Mătăsii. Coridorul Mijlociu intră în proiectul “One Belt, One Road”, de 1.000 de miliarde de dolari
Ruta transcaspică de transport internațional (TITR sau Coridorul Mijlociu) va deveni o parte esențială a lanțului global de aprovizionare în viitorul apropiat, a spus Ding Jianwei, de la institutul de analiză chinez „Taihe”. Proiectul reia ideea străvechiului drum comercial al Mătăsii și face parte dintr-un plan gigant al Chinei, denumit “One Belt, One Road”, în valoare de 1.000 de miliarde de dolari.
„În viitorul previzibil, ruta de transport internațional transcaspică va intra într-un nou ciclu de dezvoltare accelerată și va deveni o nouă rută comercială majoră în Eurasia și o parte importantă a lanțului global de aprovizionare. Din ce în ce mai multe țări vor participa la această rută de transport, iar volumul traficului de mărfuri va crește semnificativ", a spus el Jianwei pentru publicația Trend.
În același timp, a spus el, dezvoltarea viitoare a Coridorului Mijlociu nu va fi lină și se va confrunta cu multe riscuri și provocări. „Va fi influențată în mod inevitabil de geopolitică, în special de diverse forțe care se concentrează pe coridorul propriilor ambiții geopolitice. Bătălia pentru dominație se va intensifica", a subliniat el. Coridorul Mijlociu leagă rețelele feroviare de transport de marfă containerizată ale Chinei și ale țărilor Uniunii Europene prin țările din Asia Centrală, Caucaz, Turcia și Europa de Est. Este o infrastructură multilaterală de transport multimodal ce leagă terminalele de feribot din Marea Caspică și Marea Neagră de sistemele feroviare din China, Kazahstan, Azerbaidjan, Georgia, Turcia, Ucraina și Polonia, cu o ramură ajungând și în România, la Constanța.
Coridorul de mijloc contribuie la o creștere a traficului de mărfuri din China către Turcia, precum și către țările europene, dar și în sens invers. Este un proiect mai mic în proiectul mult mai mare al Chinei, “One Belt, One Road”, care urmărește, în urma unor investiții de 1.000 de miliarde de dolari, să lege fabricile chinezești cu Europa și Africa, dar, în subsidiar, cu malul de la Pacific al Americii de Sud.
Un tren bloc care circulă pe acest coridor livrează mărfuri din China în Europa în medie în 20-25 de zile, acesta fiind principalul avantaj al acestui coridor de transport. Pe mare, cu intrare prin Canalul de Suez, durează și 45 de zile și, în contextul luptelor din regiune, este și mai riscant.