Șoferii amenință cu proteste: despăgubirile RCA scad la 20%. Normele se schimbă în parlament cu mână politică ghidată de ASF

Ionuț Tudorică Data publicării:
Accident
Foto Profimedia

Un proiect de lege care va schimba regulile aplicabile RCA (asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto) ar urma să scadă sumele plătite de asigurători din încasările RCA și să promoveze reparațiile la service-urile partenere firmei de asigurări, se plânge într-o scrisoare deschisă, adresată guvernului și Uniunii Europene, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR). Organizația semnalează că la proiect au fost introduse de un grup parlamentar pe care nu-l nominalizează amendamente care limitează în mod abuziv sumele datorate consumatorilor de asigurări, sugerând că ar fi vorba de o acțiune interesată a asigurătorilor, cu sprijinul ASF, condus de Alexandru Petrescu, susținut de PSD.

Confederaţia solicită, într-o scrisoare deschisă, autorităţilor naţionale şi ale Uniunii Europene să oprească un proiect legislativ aflat la Camera Deputaţilor, amenințând cu proteste.

"În perioada în care atenția publică era orientată spre pregătirea sărbătorilor pascale, pare că societățile de asigurări și-au sporit eforturile și au reușit să convingă un grup de deputați să propună anumite amendamente abuzive la un proiect de lege  (Plx. nr. 216/2024), care va modifica legea RCA nr. 132/2017, și care limitează în mod nepermis drepturile celor 10 milioane de șoferi români și deținători de vehicule din România", spune COTAR în scrisoare.

Ei continuă că prin aceste propuneri legislative, cheltuielile cu despăgubirile ale societăților de asigurări vor scădea de la circa 35% cat sunt în prezent, la aproximativ 20%. În aceste condiții, daca in prezent, din 100 lei încasați de firmele de asigurări din vânzarea de RCA, doar 35 de lei reprezintă efectiv plățile de despăgubire, aceste costuri de despăgubire vor scădea la numai 20 de lei. Diferența de 80 de lei va fi reprezentată de cheltuielile administrative ale societăților de asigurări plus profitul acestora, arată organizația

COTAR se referă în scrisoare la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), condusă acum de Alexandru Petrescu, prijinit de PSD, pe care o găsește direct responsabilă de răsunătoarele falimente ale asigurătorilor Astra Asigurări, Carpatica, City Insurance și Euroins, eșecuri repetate care au aruncat în colaps piața asigurărilor. Organizația atrage atenția Guvernului asupra faptului ca numirile unor membri din conducerea ASF afectează reprezentarea interesului public și protejarea celor 10 milioane de șoferi. 

Actuala lege protejează consumatorii de asigurări, statuând principii ale despăgubirii care sunt aplicabile la nivelul întregii Uniuni Europene. Cu toate acestea, în mod sistematic  asigurătorii profită de impasivitatea ASF și nu își respectă obligațiile de plată în România, efectuând plățile doar după ce sunt obligați de instanțele de judecată, scrie COTAR, care subliniază că peste 90% dintre procesele aflate pe rolul instanțelor de judecată sunt pierdute de către companiile de asigurări, iar acestea nu vor să își asume obligațiile de plată, ci vor să schimbe legea, astfel încât, păgubitul RCA să nu își primească despăgubirile integral și la timp și să aibă dificultăți sporite în litigii.

Reprezentanții transportatorilor punctează principalele modificări transmise de companiile de asigurări la Plx. nr. 216/2024, care par a fi asumate de către ASF și susținute de un important grup parlamentar: 

  1. Adăugarea articolului 22.1, referitor la „prețuri/costuri de piață”. Prin acest articol, pagubiții RCA, nevinovați de producerea unui accident, vor fi obligați să suporte o coplată din propriul buzunar pentru a acoperi costurile reparațiilor către unitățile reparatoare, ceea ce este contrar principiului repararii integrale a prejudiciului si a asigurarii RCA; 
  1. Modificarea articolului 14 alineatul (3), astfel încât cuantumul despăgubirii să fie stabilit numai prin convenție între asigurator și pagubit. Această modificare va obliga păgubitul să accepte orice sumă de despăgubire, chiar dacă aceasta nu va fi suficientă pentru acoperirea costurilor reparației vehiculului avariat pentru a-l aduce la starea anterioară accidentului. Acest lucru va avea mai multe consecințe nefavorabile pagubitului și deținătorilor de vehicule din România:
  • Reparația nu va putea fi efectuată cu piese originale la costul suportat de asigurător, ci doar cu piese de after-market sau second-hand care se vor încadra în limitările ce vor fi impuse abuziv de asigurători, așa cum se întamplă și în prezent în cazul ofertelor înaintate de asigurători pentru reparația în regie proprie sau în cazul efectuării reparațiilor în unitățile reparatoare cu care asigurătorii au încheiate convenții de colaborare. In acest fel, firmele de asigurări vor să își maximizeze profitul, vânzând polite tot mai scumpe și achitând despăgubiri chiar și mai mici decât cele din prezent.
  • Păgubitul va fi obligat să se adreseze unei unități reparatoare alese de asigurator pentru reparații, fiind astfel limitat în dreptul său de a alege liber o unitate reparatoare în care are încredere sau care este mai aproape de locuința sa.
  • Păgubitul va fi obligat să accepte soluții tehnice neconforme care ar putea fi indicate de către asigurator (de exemplu, repararea  unei piese și nicidecum  înlocuirea acesteia, chiar dacă soluția legală obligatorie pentru readucerea vehiculului la starea anterioară accidentului ar fi înlocuirea piesei respective).
  • Întrucât păgubitul RCA își va putea repara mașina doar în unitățile reparatoare partenere ale firmelor de asigurări, acestea, profitând de întărirea  poziției dominante, vor avea posibilitatea să introducă în convenția de colaborare a unităților reparatoare partenere costuri nerealist de reduse de manoperă, costuri reduse de achiziție a pieselor de schimb și costuri reduse de achiziție a materialelor de vopsitorie, de o calitate inferioară. Astfel, păgubitul RCA va fi obligat să își repare mașina doar în aceste unități reparatoare partenere ale companiilor de asigurări, clientul neștiind de numeroasele clauze nefavorabile acestuia, existente în contractul de colaborare dintre compania de asigurări și service-ul auto partener. 

Concret, asigurații vor plăti o poliță RCA exorbitantă și vor avea parte de servicii de reparații low cost (piese din dezmembrări, vopsea de proastă calitate care nu respectă standardele aplicabile și mecanici nepregătiți care vor repara mașinile în condiții improprii), arată organizația. 

COTAR solicită public în mod direct liderilor Coaliției de guvernare următoarele: reanalizarea proiectului de lege Plx. nr. 216/2024, respingerea tuturor propunerilor abuzive, generate de lobby-ul companiilor de asigurări, respectarea cadrului legal național și european, reorganizarea ASF și control suplimentar al sectorului asigurări din cadrul ASF de către Ministerului de Finanțe. 

Liderii șoferilor solicită autorizarea unui mitingul de protest în fața Guvernului României. "În calitate de organizație reprezentativă pentru peste 50.000 de societăți care asigură locuri de muncă pentru 1,5 milioane de angajați, dar și din respect pentru cei aproximativ 10 milioane de șoferi, COTAR este nevoită să întreprindă toate demersurile legale pentru realizarea misiunii sale de interes general, inclusiv semnalarea, în mod public, a catastrofei economice și sociale care va fi suportată de cetățenii romani în cazul adoptării acestor modificări ale legislatiei RCA, făcute exclusiv în detrimentul cetățenilor și în beneficiul societatilor de asigurări", închide COTAR.

Documentul este adresat preşedintei Comisiei Europene, Ursula Von der Leyen, preşedintei Parlamentului European, Roberta Metsola, comisarului european pentru Transporturi, Adina Vălean, premierului Regatului Belgiei (care deţine Preşedinţia Consiliului Uniunii Europene), Alexander de Croo, preşedintelui Senatului României, Nicolae Ciucă, preşedintelui interimar al Camerei Deputaţilor, Alfred Simonis, şi premierului Marcel Ciolacu.