Modificările fiscale pentru firme care vin de la 1 ianuarie 2024 - facturi, impozite, TVA și numerar

Ionuț Tudorică Data publicării: Data actualizării:
taxe 2024
Sursa: profimediaimages.ro

Afară de modificările la regimul firmelor mari, poate cele mai importante sunt cele care privesc firmele mai mici. PwC a trecut în revistă, la final de an, principalele modificări care vor interveni pentru ele de la 1 ianuarie 2024.

Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor

Se modifică una dintre condițiile pentru încadrarea unei persoane juridice române ca microîntreprindere, în sensul că persoana juridică română respectivă trebuie să aibă asociați/acționari care dețin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot şi să fie singura microîntreprindere stabilită de către asociaţi/acţionari. Condiția anterioară prevedea ca persoana juridică română să aibă asociaţi/acţionari care deţin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei microîntreprinderi.

Totodată, se introduce o nouă condiție pentru încadrarea ca microîntreprindere: firma respectivă să fi depus la termen situaţiile financiare anuale.

Se introduce o nouă prevedere care precizează că limita de 500.000 euro se calculează cumulând veniturile firmei cu veniturile întreprinderilor legate cu aceasta, așa cum sunt definite de Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii.

Anul fiscal 2023 este ultimul an în care sumele reprezentând sponsorizări/burse și sumele reprezentând costurile cu achiziția de aparate de marcat electronice fiscale, rămase de reportat, se scad din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.

Impozitul pe venit și contribuțiile sociale - schimbări

Se elimină, începând cu veniturile lunii ianuarie 2024, exceptarea de la impozitul pe venit și contribuțiile sociale pentru sumele acordate angajaţilor care desfăşoară activităţi în regim de telemuncă pentru susţinerea cheltuielilor cu utilităţile la locul în care angajaţii îşi desfăşoară activitatea.

Pentru contravaloarea abonamentelor suportate de angajatori pentru angajaţii proprii pentru utilizarea facilităților sportive, exceptată de la impozitul pe venit și contribuțiile sociale, deductibilitatea este limitată la echivalentul în lei a 100 euro anual pentru fiecare persoană, în limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat. Limita de 100 euro anual este aplicabilă și pentru deducerea din venitul brut, în vederea determinării venitului impozabil, a contravalorii abonamentelor suportate de angajați pentru servicii furnizate angajatului şi/sau oricărei persoane aflate în întreținerea sa.

Sumele suportate de angajatori pentru plasarea copiilor angajaţilor proprii în unități de educație timpurie, potrivit legii, nu vor fi incluse în baza de calcul a impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale în limita a 1.500 lei/lună pentru fiecare copil, cu condiția încadrării în plafonul lunar de cel mult 33% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat. Suma se acordă unui singur părinte, la un singur angajator, prin prezentarea unei declarații pe propria răspundere. În situaţia în care desfăşoară activitate la mai mulți angajatori, angajatul are obligaţia să declare că nu beneficiază de astfel de plăți de la un alt angajator. 

Se reglementează luna în care se consideră venit în scopul determinării impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale o serie de beneficii salariale, precum contravaloarea serviciilor turistice şi/sau de tratament, contribuţiile la fonduri de pensii facultative, primele de asigurare voluntară de sănătate, serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, abonamentele pentru utilizarea facilităților sportive, sumele suportate/acordate de către angajatori pentru plasarea copiilor angajaţilor proprii în unităţi de educaţie timpurie, sumele reprezentând diferenţa favorabilă dintre dobânda preferențială stabilită prin negociere şi dobânda practicată pe piaţă, pentru credite şi depozite. 

Se includ în baza de calcul a contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate acordate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate.

Venituri din chirii

Venitul net anual din cedarea folosinţei bunurilor, altul decât cel plătit de persoane juridice sau alte entităţi care au obligaţia de a conduce evidență contabilă, precum şi din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, se stabileşte prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.

Venitul net din arendă se stabileşte la fiecare plată prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.

În cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor, plătite de persoane juridice sau de alte entități care au obligația de a conduce evidența contabilă, plătitorii veniturilor au obligaţia de a calcula, reține, declara şi plăti impozitul corespunzător sumelor plătite prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net determinat prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra acestuia. Impozitul astfel calculat şi reținut reprezintă impozit final şi se plătește la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reţinut.

Taxa pe valoarea adăugată - limită la deducere

Se introduce limitarea la 50% a dreptului de deducere a taxei aferente cumpărării, închirierii sau leasingului de clădiri/spații de locuit, indiferent de destinația acestora, situate în zone rezidențiale sau în blocuri de locuințe și a taxei aferente cheltuielilor legate de aceste clădiri/spații de locuit, dacă acestea nu sunt utilizate exclusiv în scopul activității economice. Limitarea se aplică începând cu data de 1 a lunii următoare datei de la care România primește decizie de derogare de la dispozițiile Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată pentru această măsură. 

Se va elimina facilitatea de amânare la plata TVA în vamă pentru persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care dețin un certificat de operator economic autorizat (AEO). Se introduce posibilitatea amânării TVA la import în cazul depunerii unei declarații vamale prin utilizarea vămuirii centralizate.  

Pentru obținerea certificatului de amânare la plata TVA în vamă, solicitanții vor pune la dispoziția autorității vamale o declarație pe propria răspundere potrivit căreia nu înregistrează obligații bugetare restante.

RO e-Factura - obligatorie de la 1 ianuarie. Alte tipuri de facturare, scoase în afara legii de la 1 iulie

Citește: e-Factura este obligatorie de la 1 ianuarie 2024. Din iulie, dispar toate celelalte tipuri de facturi

Se aduc modificări privind termenul de transmitere a facturilor electronice pentru care există obligația transmiterii prin sistemul național RO e-Factura și sancțiunile aplicabile pentru persoanele impozabile stabilite în România, după cum urmează:

În perioada 15 decembrie 2023 - 30 iunie 2024, în situația în care atât furnizorul, cât și beneficiarul sunt înrolați în sistemul național RO e-Factura, facturile emise trebuie transmise în termen de cinci zile calendaristice de la data emiterii/termenul-limită de emitere a acestora conform Codului fiscal. Începând cu 1 iulie 2024, pentru nerespectarea termenului de transmitere de cinci zile calendaristice, se aplică amenda contravențională la nivelul stabilit anterior prin Legea nr. 296/2023, în funcție de tipul contribuabilului. 

În perioada 1 aprilie - 30 iunie 2024, furnizorul care are obligația să emită facturi electronice și să le transmită prin sistemul național RO e-Factura este sancționat atunci când nu respectă termenul de cinci zile lucrătoare de la data emiterii/termenul-limită pentru emiterea facturilor conform Codului fiscal, fiind aplicat nivelul amenzilor stabilit anterior prin Legea nr. 296/2023, în funcție de tipul contribuabilului. 

Începând cu 1 iulie 2024, amenda pentru comunicarea prin alte metode a unei facturi pentru care este obligatorie transmiterea prin RO e-Factura va fi de 15% din valoarea facturii (baza și TVA) - atât la furnizor, cât și la beneficiar. Amenda se aplică pentru persoane impozabile stabilite în România care au calitatea de furnizor, respectiv de beneficiar. 

Atenție! nu se vor transmite în sistemul național RO e-Factura următoarele: facturile simplificate, facturile emise pentru operațiunile către persoane nestabilite și neînregistrate în scopuri de TVA în România, și pentru prestările de servicii pentru care emiterea facturii nu face obiectul normelor de facturare din România. 

Accize și alte taxe speciale

Livrarea de alcool și băuturi alcoolice (cu excepția produselor pentru care se aplică nivelul zero al accizei) se efectuează numai în momentul în care furnizorul deţine documentul de plată care să ateste virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantității ce urmează a fi facturată, la fel ca în cazul produselor energetice. Totodată se introduc măsuri noi în ceea ce privește introducerea comenzii ferme și sunt prevăzute anumite informații clare de solicitare dintre furnizor și cumpărător la scoaterea produselor din antrepozitele fiscale/din locația în care au fost recepționate de destinatarul înregistrat în cazul livrării acestor produse.

Se introduc condiții specifice de facturare în cazul în care plata accizelor se efectuează de cumpărător în numele furnizorului. Atestatul de destinatar certificat/expeditor certificat va avea valabilitate de la data emiterii. Se introduc noi marcatori în cazul motorinei, al păcurii și produselor asimilate acesteia din urmă. De la 1 ianuarie 2024 vor crește accizele la carburanți (benzină și motorină).

Pentru operatorii economici care produc şi comercializează în România produse supuse accizelor nearmonizate obligația evidențierii distincte a accizelor în factură apare doar în situaţia în care există obligaţia emiterii facturii.

A fost aduse mici modificări definiției zahărului adăugat.

Au fost introduse reguli specifice în privința faptului generator și exigibilității accizelor pentru stocurile de băuturi nealcoolice supuse accizelor nearmonizate și constituite în 2023, dar comercializate de la 1 ianuarie 2024.

Case de marcat - amânare

Se amână până la data de 1 octombrie 2024 aplicarea sancțiunii prevăzute pentru nedotarea automatelor comerciale cu aparate de marcat electronice fiscale.

Plafoanele pentru plățile în numerar 

Se vor putea efectua plăți din avansuri spre decontare în limita unui plafon zilnic de 5.000 lei/persoană.

Primirile ori restituirile de împrumuturi sau alte finanţări efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, liber profesionişti, persoane fizice care desfăşoară activităţi în mod independent, asocieri şi alte entităţi cu sau fără personalitate juridică se vor efectua, indiferent de natura și destinația acestora, exclusiv prin instrumente de plată fără numerar, sub sancțiunea aplicării unei amenzi contravenționale în valoare de 25% din suma încasată/plătită, dar nu mai puţin de 500 lei.

Sumele în numerar aflate în casierie nu pot depăşi, la sfârşitul fiecărei zile, plafonul de 50.000 lei, respectiv plafonul de 500.000 lei în cazul magazinelor de tip cash and carry, al supermagazinelor și hipermagazinelor. Sumele în numerar care depășesc plafonul se depun în conturile bancare ale acestora în termen de două zile lucrătoare.

Sucursalele și alte sedii secundare ale persoanelor juridice care au casierie proprie și/sau cont deschis la o instituție de credit aplică prevederile Legii nr. 70/2015, pentru fiecare casierie în parte.

Alte modificări pentru cazuri speciale și firmele mari puteți găsi aici