Turcia devine proxy pentru marii producători de mașini electrice din China. Este "poarta de intrare în Europa"
În timp ce mașinile chinezești sunt pe cale să atingă o cotă de piață de 10% în Turcia, producătorii auto cu sediul în China și-au anunțat strategiile și planurile de a investi în ceea ce ei numesc "poarta de intrare în Europa".
O taxă suplimentară de 40% introdusă recent pentru importurile de motoare cu combustie și mașini hibride din China în Turcia pare să-i fi convins pe chinezi că trebuie să atace piața europeană prin proxy, în acest caz Turcia, deoarece producătorul de vehicule electrice (VE) BYD, cu sediul în Shenzhen, a anunțat o investiție de 1 miliard de dolari în Turcia, care ar putea produce un "efect de domino", spun experții.
Un acord comercial semnat între BYD și Ministerul turc al Industriei și Tehnologiei include construcția unei instalații de producție de automobile electrice și hibride reîncărcabile, care ar urma să fie înființată la sfârșitul anului 2026, oferind locuri de muncă pentru 6 000 de persoane.
Experții consideră că decizia BYD a determinat alți producători auto deținuți de chinezi, precum DFSK Motor, Skywell, Chery, MG Motor și SWM Autos, să urmeze exemplul. Distribuitorul și reprezentantul turc de vehicule electrice Ulu Motor și directorii Skyworth, proprietarul Skywell, s-au întâlnit în capitala turcă Ankara pentru a-și extinde parteneriatul și a stabili o linie de producție în Turcia, relatează Anadolu.
Directorii DFSK și-au exprimat, de asemenea, intenția de a urmări mai multe investiții și parteneriate în Turcia, unde operează deja prin intermediul distribuitorului SHS Otomotiv, deoarece președintele conglomeratului chinez Seres Group, proprietarul constructorului auto, a declarat că vede Turcia ca pe o "poartă către Europa", unde ar dori să stabilească facilități de producție în colaborare cu municipalitățile Între timp, Chery, producătorul auto chinez cu cea mai mare cotă din piața auto turcă, a precizat în 10 iunie că a înființat o filială în țară pentru a-și servi mai bine clienții, acceptând în același timp decizia de reglementare fiscală a guvernului și angajându-se să înceapă producția în Turcia cât mai curând posibil.
În ceea ce privește MG Motor, directorul executiv al Dogan Trend Automotive, care reprezintă marca britanică în Turcia, a declarat că managementul MG va stabili facilități de producție în Europa, în timp ce Dogan lucrează pentru a asigura construcția în Turcia, deși luarea unei astfel de decizii de investiții ar putea dura ceva timp.
În plus, SWM Motor, care operează sub conglomeratul chinez Shineray Group, a finalizat cererile pentru producție la turci, deoarece CEO-ul reprezentantului turc al producătorului auto, ATMO Group, a declarat că va fi construită o instalație cu o capacitate anuală de producție de peste 50.000 de vehicule pentru export către Balcani și alte piețe din Europa.
12 mărci auto chineze pe Bosfor cu sediul în China operează în Turcia, iar vehiculele chinezești reprezintă 8,3% din piața auto turcă. Conform datelor Asociației Distribuitorilor Auto din Turcia, din cele 54 de mărci auto vândute în Turcia, 11 sunt mărci chineze, și anume Skywell, MG, Chery, Leapmotor, Seres, Maxus, Hongqi, DFSK, BYD, NETA și SWM, la care s-a adăugat recent Jaecoo.
Vânzările totale de automobile și vehicule comerciale ușoare chinezești în Turcia au ajuns la puțin peste 48.000, sau 8,3% din piață. În perioada ianuarie-iunie, Chery a vândut cele mai multe autovehicule dintre companiile auto chineze în Turcia, cu peste 34.500 de unități, urmată de MG Motors cu 11.000 și BYD cu 1.400. Într-o măsură a progresului mașinilor chinezești în Turcia, în februarie 2023, mărcile auto chinezești au realizat mai puțin de 1.000 de vânzări, dar până la sfârșitul anului au atins o cotă de piață de 6,10%, sau 59.000 de unități vândute.