Statul schimbă de facto autoritatea care se ocupă de construcția de autostrăzi. CNIR primește A8, A3 și două drumuri expres

Ionuț Tudorică Data publicării:
Autostrada ploiesti brasov
Foto: Profimedia

Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) a finalizat, joi, procedura de semnare a protocoalelor de predare-preluare pentru primele patru proiecte de infrastructură de transport transferate de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Potrivit unui comunicat al CNIR, primele patru proiecte de investiţii transferate sunt: Autostrada "Unirii" (A8) Târgu Mureş - Târgu Neamţ, secţiunea Miercurea Nirajului - Leghin, loturile: 1 C Sărăţeni - Joseni, 1 D Joseni - Ditrău, 2A Ditrău - Grinţieş, 2 B Grinţieş - Pipirig; Autostrada Bucureşti - Braşov (A3), tronson Ploieşti - Braşov (112 km); Drum Expres Focşani - Brăila (73 km) şi Drum Expres Bacău - Piatra Neamţ (51 km).

"Transferul primelor patru proiecte de autostradă şi drum expres reprezintă o provocare pentru CNIR. Volumul documentaţiilor care intră în analiza noastră este unul semnificativ, aspect care se suprapune cu etapa concursurilor de recrutare a personalului de specialitate. Ne dorim să aşezăm aceste patru proiecte de infrastructură rutieră pe o traiectorie finală pentru a intra cât mai curând în etapa de execuţie", a declarat directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, citat în comunicat.

Conform acestor protocoale, în funcţie de stadiul fiecărui proiect, CNAIR transmite către CNIR următoarele documente: fişa proiectului şi stadiul implementării, contractul de servicii, studiul de fezabilitate, aviz CTE - CNAIR, aviz CTE - Ministerul Transporturilor, aviz Consiliul Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe, Hotărârea de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici, informaţii privind sursa de finanţare.

În conformitate cu prevederile protocoalelor, CNAIR va pune la dispoziţia CNIR documentaţia menţionată în format electronic, iar în următoarele 30 de zile aceasta din urmă poate emite observaţii, după caz.

"Facem menţiunea că, pentru obiectivele 'Autostrada Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni, Autostrada Târgu Mureş-Târgu Neamţ: secţiunea Miercurea Nirajului - Leghin (loturile 1 B Miercurea Nirajului - Sărăţeni şi 2 C Pipirig -Vânători Neamţ) şi Drum Expres Filiaşi - Târgu Jiu' au fost emise Ordinele ministrului transporturilor şi infrastructurii pentru instituirea unor derogări de la prevederile Ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 872/2024 privind aprobarea Listei proiectelor de investiţii care fac obiectul transferului de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA către Compania Naţională de Investiţii Rutiere SA. Astfel, obiectivele de investiţii 'Autostrada Bacău - Braşov", loturile 1 B şi 2 C ale Autostrăzii Unirii aferente secţiunii Miercurea Nirajului - Leghin şi Drumul Expres Filiaşi - Târgu Jiu vor fi predate conform art. 2 alin. 2 (2) din Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 872/2024 (în termen de 30 de zile de la finalizarea procedurii de achiziţie publică)", se spune în comunicat.

Pentru secţiunea Târgu Neamţ - Iaşi - Ungheni a Autostrăzii "Unirii" (A8), transferul proiectului de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) la Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) se va face după aprobarea Hotărârii de Guvern privind indicatorii tehnico-economici. 

Care este diferența între CNIR și CNAIR

Statul a înființat recent o nouă companie care se ocupă de marile lucrări rutiere ale țării, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), desprinsă din fosta CNADNR, care devenise Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). 

CNIR va prelua în timp toate proiectele noi naționale de construcție de drumuri de la mai vechea instituție CNAIR, care ar urma să se ocupe doar de administrarea autostrăzilor și drumurilor expres deja construite, conform explicațiilor șefului noii instituții, Gabriel Budescu.