Eficientizarea cheltuielilor efectuate prin programul Start-up Nation este necesară. Ce recomandă Consiliul Concurenței

Alexandru Gologan Data publicării: Data actualizării:
startup nation
Foto: gov.ro

Un număr de 15.242 de ajutoare de minimis în valoare totală de 2,89 miliarde lei s-au acordat în cadrul programului de susţinere a IMM-urilor „Start-up Nation - România", dar unele aspecte ar trebui regândite pentru a eficientiza cheltuirea banilor alocaţi, se arată într-o analiză realizată de Consiliul Concurenţei.

Schema de ajutor de minimis al cărei impact a fost evaluat este aferentă programului „Start-up Nation" (SUN) şi are ca principale obiective stimularea înfiinţării întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM), îmbunătăţirea performanţelor economice ale IMM-urilor, crearea de noi locuri de muncă, inserţia pe piaţa muncii a persoanelor defavorizate, şomerilor şi absolvenţilor şi creşterea investiţiilor în tehnologii noi inovative.

„Evaluarea rezultatelor programului, derulat în 2017 şi 2018, este necesară pentru a vedea în ce măsură acordarea de ajutoare şi-a atins obiectivele urmărite, astfel încât, pe viitor, să poată fi ajustate diferite elemente precum valoarea ajutorului, condiţiile impuse şi indicatorii de rezultate urmăriţi. În acest fel se va obţine o eficientizare a acordării ajutoarelor şi o mai bună cheltuire a banului public", a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Plecând de la aceste obiective, Consiliul Concurenţei (CC) a analizat impactul ajutoarelor acordate IMM-urilor care au participat la cele două apeluri de proiecte din cadrul schemei, organizate în 2017, respectiv 2018, şi a făcut o serie de recomandări pentru ca noile scheme de ajutor ce se vor derula în cadrul programului SUN să conducă la rezultate optime.

Recomandările Consiliului Concurenţei

O primă recomandare: obiectivele măsurilor de sprijin să fie clar definite şi cuantificabile.

„De exemplu, obiectivul îmbunătăţirea performanţelor economice ale IMM-urilor este vag şi, în absenţa unor clarificări suplimentare, cuantificarea sa este dificilă. Astfel, s-a constatat că îndeplinirea acestui obiectiv este discutabilă, în funcţie de indicatorii analizaţi: din perspectiva menţinerii pe piaţă şi a reducerii riscului de faliment a companiilor schema de ajutor de minimis a avut un impact pozitiv, dar în ceea ce priveşte cifra de afaceri, obiectivul nu a fost îndeplinit, beneficiarii înregistrând cifre de afaceri mai mici decât concurenţii care nu au apelat la sprijin", apreciază CC.

De asemenea, autoritatea de concurenţă susţine că trebuie să se facă o selecţie a sectoarelor economice cărora li se adresează schema de ajutor pentru a stimula/consolida acele domenii competitive, capabile să genereze valoare adăugată.

Această recomandare vine în contextul în care, atât în cazul apelului din 2017, cât şi al celui din 2018, beneficiarii care îşi desfăşoară activitatea în anumite sectoare economice, precum construcţii, transport, IT, electricitate, industria prelucrătoare, agricultură sau comerţ, au înregistrat rezultate mai slabe decât concurenţii lor care nu au beneficiat de sprijin.

Acest lucru arată că ajutoarele pentru aceste sectoare economice par să fie ineficiente în forma existentă în cadrul schemei de ajutor analizate, dacă nu se regândesc condiţiile de acordare.