Piața luxului e în declin: Vânzările Gucci scad cu 25% la nivel mondial. Louis Vuitton și Dior au raportat la rândul lor scăderi
Grupul francez Kering, care deține branduri precum Yves Saint Laurent, Balenciaga, Bottega Veneta, Creed și Alexander McQueen, a raportat o nouă scădere a vânzărilor Gucci și a avertizat că venitul operațional se va reduce aproape la jumătate în acest an. Grupul se confruntă cu dificultăți în redresarea celui mai mare brand al său, dar și cu cererea în scădere pentru bunuri de lux pe piața din China.
Grupul listat la Paris a anunțat miercuri că vânzările au scăzut cu 25% în cel de-al treilea trimestru în septembrie la Gucci, o scădere mai mare decât cea așteptată de analiști. Aceasta a marcat, de asemenea, o scădere mai accentuată decât în trimestrele precedente și al cincilea trimestru consecutiv de reducere a veniturilor. Gucci reprezintă aproximativ jumătate din veniturile grupului și două treimi din profitul operațional, scrie Financial Times.
La nivel de grup, vânzările au scăzut cu 16%, la 3,8 miliarde de euro.
Neobișnuit pentru sectorul de lux, Kering a emis mai multe avertismente privind profitul în acest an, ultimul fiind în iulie, când a anunțat că venitul operațional din a doua jumătate a anului va scădea cu 30%.
Tendința confirmă o încetinire generală a cererii din partea cumpărătorilor din China. Rivalul Kering, LVMH, cel mai mare grup de lux din lume și proprietar al Louis Vuitton și Dior, a raportat o scădere a vânzărilor săptămâna trecută, stârnind îngrijorări că sectorul se confruntă cu o perioadă prelungită de volatilitate și creștere redusă.
Producătorul de produse cosmetice L’Oréal a raportat, de asemenea, o creștere dezamăgitoare a vânzărilor, după ce cererea din China a scăzut. Acțiunile Kering au scăzut cu peste 40% de la începutul anului, în contrast cu o scădere de 16% la LVMH.
Cumpărătorii preferă genți de designer la mâna a doua
Pe măsură ce prețurile ridicate impuse de brandurile de lux îi determină pe unii cumpărători să caute modalități mai ieftine de a achiziționa astfel de produse, piețele second-hand din China iau avânt. Îngrijorările giganților din industria de lux, precum proprietarul Dior, se intensifică.
LVMH, cel mai mare grup de lux din lume, a raportat o scădere de 3% a vânzărilor trimestriale, sub așteptările pieței, pe fondul cererii slabe în China și Japonia.
Salvatore Ferragamo din Italia a raportat, de asemenea, o scădere a veniturilor trimestriale, afectată de încetinirea cererii din China, scrie Reuters.
„Problema majoră este că, în China, atâta timp cât există diferențe de preț (între China și alte țări), există oportunitatea pentru consumatori să se îndrepte către piața gri”, a spus Max Piero, CEO al Re-Hub, o firmă de consultanță specializată în lux.
Piața gri reprezintă un segment de comerț neoficial și nereglementat în totalitate, în care bunurile sunt vândute legal, dar prin canale de distribuție neautorizate de către producătorul original. Această piață, estimată la 57 miliarde de dolari anual, a fost alimentată în ultimii ani de platforme precum DeWu, unde produsele de lux, adesea achiziționate din străinătate, sunt vândute cu reduceri de la 20% până la peste 50% față de prețurile din magazinele de lux din China.
Re-Hub estimează că vânzările pe DeWu pentru 48 de branduri au crescut cu 19% de la un an la altul în al doilea trimestru, depășind 7 miliarde de yuani (aproximativ 984,4 milioane de dolari).
Vânzările cu amănuntul din China, un indicator al consumului, au crescut cu doar 3,2% în septembrie, un semn negativ pentru giganții globali ai luxului, având în vedere că China reprezintă aproximativ 25% din veniturile mondiale ale acestui sector.
Interesul tot mai mare al consumatorilor pentru piețele second-hand și gri adaugă o provocare suplimentară pentru brandurile de top care încearcă să-și apere vânzările în China.
Ofertă prea mare pe piața second-hand
După publicarea datelor privind vânzările din trimestrul al treilea, directorii LVMH, compania care deține branduri precum Louis Vuitton și Dior, au apărat poziționarea lor în segmentul premium și au spus că nu intenționează să lanseze produse mai accesibile. De asemenea, au menționat că nu au planuri să intre pe piața second-hand, însă vânzarea produselor la mâna a doua în China este alimentată și de încetinirea economiei, pe măsură ce tot mai mulți oameni încearcă să facă bani din colecțiile lor de lux.
„Numărul vânzătorilor crește foarte repede, iar majoritatea dintre ei vând pentru prima dată articole de lux. Dar din partea cumpărătorilor, este destul de stabil”, a spus Zhu Tainiqi, fondatorul platformei second-hand de lux ZZER.
Piața second-hand de lux din China, care include platforme precum Plum, ZZER și Xianyu, deținută de Alibaba, a crescut cu o rată anuală de peste 30% din 2020, conform estimărilor iResearch. Totuși, Zhu consideră că anul acesta, sectorul din China ar putea crește cu aproximativ 20%.