Declinul pieței de lux umbrește strălucirea Dior. Acțiunile din sector au scăzut în această săptămână 

G.C. Data publicării:
dior
sursa: shutterstock.com/

Consumatorii din China au contribuit la creșterea fără precedent a sectorului global al luxului în ultimii ani, dar încetinirea pieței afectează acum unele dintre cele mai mari branduri din industrie. Acțiunile din sector au scăzut în această săptămână după ce LVMH, cel mai mare grup de lux din lume și proprietarul Dior, a raportat o scădere a vânzărilor în trimestrul al treilea, pe fondul cererii slabe din China. 

Vânzările în divizia de modă și marochinărie a LVMH — un indicator important al industriei care include branduri de top precum Louis Vuitton și Dior — au scăzut cu 5%, prima contracție de la începutul pandemiei, potrivit Financial Times.

„Dacă te uiți la ratele de creștere din 2021 până în 2023... în cele din urmă, ceva trebuie să cedeze. Nu este sustenabil. Așa că asistăm la o normalizare foarte, foarte rapidă, iar în acest moment problema este Dior", a spus Flavio Cereda, investitor în sectorul de lux la GAM. „Louis Vuitton se menține bine — nu excelent. Cei bogați, cei săraci — au reușit să facă produse pentru toată lumea. Dar Dior a devenit acum mai dificil.”

Este o provocare pentru Delphine Arnault — cel mai mare copil al proprietarului LVMH Bernard Arnault — care a preluat funcția de CEO al Dior la începutul anului trecut, după o perioadă sub conducerea predecesorului ei, Pietro Beccari, când vânzările brandului au crescut de patru ori, la aproximativ 10 miliarde de euro, conform estimărilor HSBC.

LVMH nu publică date financiare privind performanța brandurilor individuale, dar directorul financiar Jean-Jacques Guiony a spus că vânzările Louis Vuitton în acest trimestru au fost „puțin peste medie” în divizia de modă și marochinărie, „în timp ce Dior este puțin sub.”

Persoane familiare cu performanța companiei spun că vânzările Louis Vuitton au scăzut cu câteva procente, în timp ce declinul Dior a fost în jurul a două cifre. Fendi, un brand mai mic, care a avut vânzări estimate la 2,5 miliarde de euro anul trecut, se confruntă și el cu o scădere a veniturilor, spun aceleași surse.

Cel mai mare grup de lux din lume, cu o valoare de piață de 312 miliarde de euro, LVMH deține aproape 100 de branduri, de la lanțuri hoteliere la parfumuri, dar Louis Vuitton — un megabrand cu aproximativ 22 de miliarde de euro în vânzări anuale — și Dior sunt cei mai mari contribuitori la profituri. Împreună, au reprezentat aproximativ 65% din câștigurile brute ale grupului de anul trecut, potrivit HSBC.

LVMH nu este singurul care se confruntă cu vremuri dificile, pe măsură ce industria se ajustează după ani de creștere record, dar se descurcă mai bine decât unii dintre concurenți. 

Acțiunile rivalului LVMH, Kering, au scăzut cu peste 40% anul acesta. Vânzările la brandul său de top, Gucci, sunt așteptate să scadă cu 23% de la an la an.

Prețurile medii pentru produsele de lux urmărite de HSBC au crescut cu 50% din 2019. Dior le-a crescut cel mai mult, conform unei analize Bernstein, majorând prețurile pentru produse „clasice” cu peste 60% între 2020 și 2023.

Jucătorii din industrie spun că o recentă investigație a autorităților italiene privind condițiile precare de muncă în fabricile subcontractante pentru branduri precum Dior și Armani a avut un impact redus asupra clienților, dar că Dior se confruntă cu întrebări mai largi despre calitatea unor articole, în special în lumina creșterilor masive de prețuri.

Analiștii de la firma de cercetare Third Bridge remarcă, de asemenea, că Dior — unde Maria Grazia Chiuri este director creativ din 2016 — nu a lansat o geantă de succes de când „book tote” a intrat pe piață acum mai bine de trei ani. O persoană apropiată de Delphine Arnault a spus că lansările recente, precum geanta Toujours lansată în urmă cu șase luni, au avut performanțe bune.