Ciolacu se vede azi cu guvernul Emiratelor. Punctul de interes: Vânzarea a jumătate din Tarom. Restructurări, făcute de români
Premierul Marcel Ciolacu intră azi la cea de-a treia sesiune a Comitetului mixt de cooperare între Guvernul României și Guvernul Emiratelor Arabe Unite. Principalul punct de pe agenda relațiilor dintre România și Emirate este intrarea liniei aeriene Emirates în acționariatul Tarom. Discuțiile de până acum au dus la o concluzie făcută publică de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu: nu vrea nimeni un Tarom nerestructurat.
Guvernul discută de ceva vreme intrarea Emirates în acționariatul Tarom. Recenta vizită a premierului României în Emirate și Qatar a avut Tarom cap de afiș, într-o listă cu mai multe propuneri de parteneriat public-privat.
Emirates Airlines, a patra companie de zbor ca mărime din lume s-a arătat interesată de parteneriat, și nu de acum, de cel puțin un an de zile. Guvernul vrea ca Tarom să aibă acționariat emiratez și negociază pentru păstrarea majorității acționariatului statului român. Compania aeriană română, care n-a mai văzut profit de 17 ani și supraviețuiește doar cu bani de la buget e în procedură de reorganizare la Comisia Europeană pana în 2026.
S-ar cumpăra, dar doar restructurată
Cel mai probabil, discuțiile dintre cele două părți au scos la iveală o problemă sistemică a companiei. Pe scurt, o tranzacție poate avea loc doar dacă linia aeriană e restructurată de statul român în prealabil. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a dezvăluit recent acest punct de interes.
"Trebuie să intrăm într-o etapă de reorganizare şi suntem deschişi la orice fel de propunere care să ducă la aşezarea Tarom pe nişte principii economice solide. Nu intră în discuţie dorinţa noastră de a salva această companie, dorinţa de a găsi orice fel de soluţii, inclusiv parteneriate care să ducă la acest scenariu fericit. Am căutat acest lucru, inclusiv săptămâna trecută, când am fost cu premierul în zona Golfului", a afirmat Grindeanu. Întrebat ce înseamnă reorganizarea economică pentru TAROM, ministrul Transporturilor a sugerat disponibilizarea a 50% din angajaţi. "O companie de mărimea TAROM, care e aşezată pe baze economice corecte, are în mod normal în jur de 500, 600 de angajaţi, 90% dintre ei fiind personal navigant. Noi avem dublu", a subliniat Grindeanu.