Adaosul comercial, la vedere: ANPC a publicat proiectul modificat

Redacția Digi Economic Data publicării:
Supermarket
Foto: Profimedia

Direcția Generală Control și Supraveghere Piață din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a publicat, luni, în transparență decizională un proiect prin care prețul de la raft trebuie să indice și adaosul comercial practicat de comercianți. Autoritatea l-a retras la scurt timp, însă marți l-a republicat cu modificări.

Ordinul ANPC a fost publicat în consultare publică. Ulterior, în 30 de zile ar urma să fie publicat și în Monitorul Oficial cu o aplicabilitate de încă 30 de zile.

Astfel, în cazul unei vânzări directe, operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin inscripționarea pe produs sau în imediata vecinătate unde produsul este expus a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de achiziție, „în același câmp vizual în care este afișat prețul și utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului”.

În cazul unei vânzări online, firmele sunt obligate să afișeze, în același câmp vizual în care este expus prețul produsului, adaosul comercial aplicat produsului în raport cu prețul de achiziție, utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului. 

Modificările aduse marți vizează produsele provenite din țări terțe: în situația în care se transferă produsele către alți intermediari/distribuitori, în vederea principiului transparenței, aceștia trebuie să comunice prețul de import. De asemenea, pentru produsele provenite din piața unică, în vederea principiului transparenței, intermediari/distribuitori vor comunica prețul primului distribuitor.

Vezi documentul AICI.

Costuri mai mari?

Feliciu Paraschiv, reprezentant al comercianților mici și mijlocii, crede că implementarea acestei măsuri ar impune o modificare semnificativă a sistemelor de etichetare și afișare a prețurilor și, automat, creșteri de prețuri.

„Asta probabil va duce la creșteri de costuri și implicit la creșteri de prețuri. Adaosul comercial este un element esențial al strategiei fiecărui retailer. Obligația de a-l dezvălui ar putea afecta concurența. Cred că o să apară o presiune asupra unor retaileri și în special al celor mici, care datorită faptului că nu au putere mare de negociere, fiind mai mici, vor fi nevoiți să practice niște adaosuri mai mari, și atunci vor fi dezavantajați față de retailerii foarte mari care vor avea adaosuri mai mici”, a mai explicat acesta, potrivit digi24. 

În schimb, președintele ANPC, Cristian Popescu Piedone, spune că „nu există o creștere de prețuri în viziunea noastră prin acest ordin, ci reducerea prețurilor, reducerea intermediarilor, intermediari la intermediari care vând în marile lanțuri, iau de la producători, trec prin 2-3 firme și poate să ia direct retailerul respectiv sau o firmă specializată”. 

„A pune o etichetă în plus nu înseamnă o creștere de preț nici măcar semnificativă raportat la informarea pe care trebuie să o aibă direct consumatorul, să știe ce cumpără”, a mai precizat Piedone.