Norvegia cunoaște reversul medaliei, după ce a devenit raiul mașinilor electrice
Criza schimbărilor climatice ne sileşte pe mulţi să ne regândim obiceiurile zilnice pentru a ne reduce amprenta de carbon. Şi când vine vorba de vehicule electrice, Norvegia este cu mult înaintea tuturor. Datorită, în parte, generoaselor stimulente pentru consumatori, Norvegia are cea mai mare piaţă, pe cap de locuitor, pentru maşinile electrice. Cei care optează pentru maşini pe benzină sau pe motorină nu se bucură de avantaje ca parcarea gratuită. Însă dezvoltarea acestui segment al pieţei are preţul său. Iar acum guvernul vrea să reducă unele dintre stimulentele care au adus succesul acestui proiect. Urmăriți un reportaj marca „Focus Europa”, un proiect Digi24 şi Deutsche Welle. Emisiunea e difuzată vinerea la ora 23:00 și în reluare sâmbăta de la ora 18:30.
Alertă de radiații la granița NATO-Rusia
Australia a ratat o bornă majoră în tranziția la mașinile electrice din cauza unei infestații cu ploșnițe
Mai puțini bani de la stat pentru mașinile electrice, din 2024
Reguli noi propuse pentru trotinetele electrice
Statul vrea să taie din valoarea voucherelor pentru mașini electrice
Cum văd războiul copiii ucraineni
Turcia, confruntată cu un exod al medicilor tineri
Compania OMV ar putea fi preluată de norvegieni
Șacalii, o problemă în Croația
Norvegia trăieşte o dezvoltare explozivă a electromobilităţii. Mai mult de jumătate dintre maşinile nou înmatriculate au deja motoare electrice, ceea ce face din această ţară liderul mondial în domeniu. Dar şi trotinetele electrice modelează peisajul citadin din Oslo.
Buddy, micuţa maşină de oraş autohtonă, pionier al vehiculelor electrice, şi-a trăit traiul. A ajutat la aducerea curentului electric pe şoselele Norvegiei, dar acum exemplare folosite rămân adesea nemişcate, în curţile oamenilor. Însă creatorii săi, Jan-Petter şi Øyvind, nu sunt încă dispuşi să renunţe. Următoarea generaţie de Buddy există deja, cu toate că doar pe hârtie.
Jan-Petter Skram, producător al maşinii electrice Buddy Electric: „Până la urmă, nu ştii niciodată cine va supravieţui. Mulţi s-au pierdut pe drum. Dar noi avem o a doua şansă”.
Bătălia pentru piaţa norvegiană a maşinilor electrice e în toi. Majoritatea fabricanţilor de maşini au intrat în scenă acum multă vreme. Acum, compania Mercedes a invitat jurnalişti din toată Europa la premiera norvegiană a noului său SUV electric.
Jörg Heinermann, Daimler: „Aceasta e o piaţă importantă în Europa, deoarece aici electromobilitatea se bucură de un sprijin foarte larg şi are o cotă de piaţă atât de mare. Acest lucru e o parte din motivul pentru care suntem aici. E o piaţă-cheie, în Europa, pentru vehiculele electrice”.
Scutiri de taxe și facilități pentru mașinile electrice din Norvegia
În prezent, aproximativ jumătate dintre maşinile noi de pe drumurile norvegiene au motor electric.
Kårstein Eidem Løvaas e membru al parlamentului norvegian. El conduce o maşină electrică de aproape zece ani. Norvegia scuteşte de TVA şi de costurile mari de înmatriculare vehiculele electrice - ceea ce a făcut ca maşinile Tesla să fie mai accesibile. Maşinile electrice sunt scutite şi de taxele municipale şi de cele de parcare.
Kårstein Eidem Løvaas, Partidul Conservator: „Atât de mulţi norvegieni cumpără maşini electrice sau hibrid, încât statul pierde prea mult venit. Aşa că discutăm acum cum îi putem face pe şoferii maşinilor electrice să plătească ceva, de exemplu taxe de parcare sau rutiere, sau taxa la vânzare. Statul pierde banii pe care îi obţinea de la maşinile pe benzină şi pe motorină”
Norvegia îşi schimbă, treptat, politica în acest domeniu. În iunie, capitala, Oslo, a introdus o taxă foarte mică pentru maşinile electrice. Alte oraşe se gândesc să reintroducă taxele de parcare pentru maşinile electrice.
Boom-ul electric își atinge limitele
Boom-ul electric pare să-şi atingă limitele. Norvegia are din abundenţă energie electrică obţinută cu hidrocentrale, dar nu are destule staţii de încărcare rapidă.
Şoferul de taxi Gholam Rahimi întâmpină adesea probleme când încearcă să-şi reîncarce maşina.
„Aici trebuie mereu să aştepţi. Ai cel puţin trei maşini înaintea ta, şi nu toate punctele de încărcare funcţionează întotdeauna. Producătorul nu le întreţine. E enervant. Chiar şi când vin aici la miezul nopţii, e coadă”, spune bărbatul.
În consecinţă, Asociaţia norvegiană pentru vehicule electrice a întocmit o listă cu cereri, pe care figurează şi 8000 de noi staţii de încărcare până în anul 2025, mai ales în zonele rurale. Secretarul general al asociaţiei, Christina Bu, e, într-un fel, imaginea electromobilităţii în Norvegia.
Un şir continuu de directori generali şi reporteri trec prin biroul ei, dorind toţi să ştie de ce Norvegia are un succes atât de mare în sectorul maşinilor electrice. Ea spune că răspunsul e simplu.
Christina Bu, Asociaţia norvegiană a vehiculelor electrice: „Esenţa politicii norvegiene în domeniul electromobilităţii este asigurarea faptului că noua tehnologie îşi găseşte locul pe piaţă. Cu cât se înstăpâneşte mai mult, cu atât stimulentele pot fi reduse. Însă e mult prea devreme pentru eliminarea tuturor stimulentelor. E un lucru care trebuie făcut treptat”.
O nouă piață cu dezvoltare explozivă - trotinetele electrice
Trotinetele electrice sunt o altă piaţă cu dezvoltare explozivă. În luna martie, câteva noi companii au început să închirieze trotinete electrice. Se cer aproximativ 5 euro pentru 20 de minute - ceea ce nu e tocmai ieftin !
„Nu e cel mai ieftin lucru, dar e în ordine, fiindcă dacă mergi, de exemplu, cu Uber, dintr-un loc în altul, nu vezi împrejurimile, şi plăteşti şi acolo mult. Cred deci că e un mod bun de a cheltui banii”, spune o tânără.
În Oslo, cei care merg cu trotinetele trebuie să le fotografieze când le înapoiază, ca să fie siguri că nu sunt rătăcite. În rest, regulile sunt puţine.
Marco Romanu: „Problema cu trotinetele e faptul că mulţi uită că nu sunt ei singurii pe traseu. Acesta e unul dintre motivele pentru care pot fi periculoase şi pot provoca probleme”.
Până şi Jan-Petter şi Øyvind, creatorii lui Buddy, s-au extins la vehicule electrice pe două roţi. Bicicletele lor electrice se vând ca pâinea caldă. Acesta e cel mai recent model. În septembrie, îl vor duce la cel mai mare târg internaţional de biciclete, în Germania.
Norvegia are de gând să constituie un exemplu de electromobilitate în Europa şi pe viitor şi un exemplu a ce se întâmplă dacă tot mai mulţi oameni aleg vehiculele electrice.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News