Exclusiv Adina Vălean: Trebuie să vedem cum va crește piața mașinilor electrice, astfel încât oamenii să și le permită. Acum sunt prea scumpe
România s-a angajat să facă 30.000 de stații de încărcare pentru mașini electrice până în 2026, în condițiile în care UE a decis ca din 2035, toate mașinile noi vândute în statele membre să fie electrice. Comisarul european Adina Vălean a explicat la Digi24 care sunt problemele cu care se confruntă producătorii și de ce este nevoie pentru ca oamenii să renunțe la mașinile poluante.
Australia a ratat o bornă majoră în tranziția la mașinile electrice din cauza unei infestații cu ploșnițe
Mai puțini bani de la stat pentru mașinile electrice, din 2024
Vălean: Air Schengen nu rezolvă cozile de la frontiere și nici pierderile economice pentru România
Vălean: UE își propune să avem toate capitalele conectate cu trenuri de mare viteză. Sper să existe și pe București – Cluj
Statul vrea să taie din valoarea voucherelor pentru mașini electrice
Restantă la capitolul energie, România primește doar o parte din tranșa II din PNRR. Adina Vălean: Banii nu sunt pierduți
Când vor circula românii ca-n vestul Europei
Vălean: Noi nu avem concluzii în privința Canalului Bâstroe
Cum schimbă UE regulile permisului de conducere
Adina Vălean, comisar european pentru transporturi: Povestea cu mașinile electrice este foarte complicată. În momentul de față, ponderea lor în piața europeană de 1%, per ansamblu. În state cum este țara noastră, mult mai mică. Avem procente enorme în Olanda, în Luxemburg, în Franța, e în funcție de cultura locală. Piețele de mașini electrice s-au dezvoltat în mod natural, nu a dat nimeni vreo lege.
Europa a hotărât că avem nevoie să reducem emisiile în parcurile de mașini europene, cu 2035 termen, ca de atunci încolo să se pună pe piață numai mașini electrice.
Problema e complicată, pentru că nici producătorii nu au în momentul de față tot ce au nevoie la îndemână. Mașinile care se produc în Europa sunt de calitate extraordinară, dar se lovesc de anumite restricții care sunt legate, de exemplu, de materialele pentru baterii, de competiția chineză, de competiția americană și atunci trebuie să vedem cum va crește această piață a mașinilor electrice, astfel încât ele să fie la îndemână, să fie cumpărate, să fie suficient de ieftine pentru ca oamenii să și le permită.
În momentul de față sunt prea scumpe. De aceea, guvernele care vor să încurajeze cumpărarea mașinilor electrice dau subvenții destul de mari, vorbim de 10.000 de euro, mi se pare enorm pentru o mașină, ca subvenție.
Avem această decizie, 2035 fără motor pe combustie la mașinile noi. Asta înseamnă că trebuie să te pregătești din timp. Încă nu există o infrastructură suficientă. Și atunci, regulamentul pe care l-am dat spune așa: trebuie să creăm o minimă bază, o minimă infrastructură de stații de încărcare, dar nu orice fel. Trebuie să ai măcar un 350 kw/h pe punct, pentru că dacă se încarcă încet și durează mult, nu e ceva prietenos.
Apoi, am pus pe coridoarele mari obligativitatea ca la fiecare 60 de kilometri să existe un punct de încărcare pentru mașinile electrice. De asemenea, în nodurile urbane, pentru că de obicei vedem mașini electrice în zonele puternic urbanizate. Nu are sens să egalizăm peste tot.
România și-a asumat în PNRR 30.000 de stații de încărcare, nu este impus de la Bruxelles. Avem 1.800 în momentul de față. Va primi ajutor de la Bruxelles, până când și companiile private vor face stații.
Editor : M.B.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News