Live

N. Dan cere suspendarea pentru doi ani a Planurilor Urbanistice din cinci sectoare: Permit betonarea a zeci de hectare de spațiu verde

Data publicării:
Edilul susține că planurile permit betonarea a zeci de hectare de spațiu verde și construirea unor blocuri între case. Foto: INQUAM Photos/Mircea Manole

Primarul General al Capitalei, Nicușor Dan cere Consiliului General suspendarea pentru 2 ani a Planurilor Urbanistice Coordonatoare ale Sectoarelor 2, 3, 4, 5 și 6. Proiectele se află pe ordinea de zi a ședinței CGMB din data de 26 februarie. Edilul susține că planurile permit betonarea a zeci de hectare de spațiu verde și construirea unor blocuri între case.

Planurile Urbanistice ar urma să fie suspendate din data de 5 martie, pentru o perioadă de 24 de luni.

„Pe perioada de suspendare a HCGMB 339/13. 08. 2020, certificatele de urbanism și autorizațiile de construire / desființare emise de Primarul Municipiului Bucuresti și de primarii sectoarelor Municipiului București vor respecta prevederile documentațiilor de urbanism anterioare”, se arată în proiectele de hotărâre.

Planul Urbanistic Sector 2

PUZ Coordonator Sector 2 este o documentație de urbanism care derogă de la PUG și schimbă destinația unor spații verzi prevăzute ca atare în Planul Urbanistic General.

„Cifra de spatiu verde pe cap de locuitor pe care o propune PUZ Coordonator Sector 2 este sub nivelul de 26mp prevăzut de art. 10 din Legea nr. 24/2007 a spațiilor verzi. Împărțind suprafața prevazută pentru zona V în bilanțul zonelor (422, 53 ha) la numarul de locuitori ai Sectorului 2, este obținută valoarea de 11,37 mp spațiu verde / locuitor, mult sub norma
legală admisă. În concluzie, schimbarea destinației spațiilor verzi prevăzute ca atare în PUG și, în final, diminuarea spațiilor verzi din Sectorul 2 reprezintă o vătămare adusă dreptului locuitorilor Municipiului București la un mediu sănătos”, se arată în proiectul de hotărâre.

De asemenea, se mai arată că „situația construcțiilor de pe malul Peninsulei Tei prezintă o triplă încălcare a legii. În primul rand, aceste construcții sunt edificate foarte aproape de malul apei, în interiorul zonei de inundabilitate, unde art. 49 din Legea apelor nr. 107/1996 interzice realizarea construcțiilor de tipul locuințelor.”

Planul Urbanistic Sector 3

PUZ Coordonator Sector 3 încalcă prevederile art. 71 din OUG 195/2005 care interzic schimbarea destinației, strămutarea sau diminuarea spațiilor verzi, indiferent de regimul de proprietate. 

Primarul General arată că sunt șase construcții care au fost construite anterior pe spațiul verde, iar acum, prin schimbarea PUZ, Primăria Sector 3 „are ca scop intrarea în legalitate a acestor imobile construite nelegal”.

De asemenea, „cinci terenuri, în suprafață totală de 63, 5 hectare, își schimbă funcțiunea din L în M2 și trec, astfel, de la înalțimi maxime de P+2-P+4 la înălțimi maxime de P+14, ceea ce reprezintă o majorare a CUT-ului cu mai mult de 20%, aspect interzis de art. 32 alin. (7) din Legea 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul”.

Tribunalul București a anulat la începutul lunii februarie Planul Urbanistic Coordonator al Sectorului 3 care permitea betonarea mai multor spații verzi. Procesul a fost intentat de mai muți cetățeni, iar decizia poate fi atacată cu recurs.

Planul Urbanistic Sector 4

Potrivit raportului semnat de primarul Nicușor Dan acesta trebuie suspendat din următoarele motive:

„PUZ Zona de Sud a Sectorului 4 este o documentație de urbanism care derogă de la Planul Urbanistic General. Acesta prevede o dezvoltare urbană a zonei de sud a sectorului 4 care nu este echilibrată în privința funcțiunii de spațiu verde, în condițiile în care Bucureștiul are o problema pe calitatea aerului, fiind deschisă de către Comisia Europeană procedura de infringement față de Romania pentru aerul din București. O suprafață considerabilă care avea funcțiunea de sere și care este oportun a fi exploatată ca spatiu verde devine construibilă. (...) Având în vedere faptul că documentațiile de tip PUZ, întocmite pentru teritoriul unui singur sector al Municipiului București, nu pot asigura o viziune unitară asupra dezvoltării urbane a teritoriului Municipiului București; Având în vedere faptul că o documentație de tip PUZ, întocmită pentru teritoriul unui singur sector al Municipiului București, nu poate ilustra corect disfuncționalitățile la nivelul întregului oraș”.

Planul Urbanistic Sector 5

„Calculul suprafeței de spațiu verde pe cap de locuitor pornește de la premisele false ale suprafeței spațiului verde existent și al unui numar redus al locuitorilor, cifra de spațiu verde pe cap de locuitor pe care o propune PUZ Coordonator Sector 5 este sub nivelul de 26mp prevazut de art. 10 din Legea nr. 24/2007 a spațiilor verzi și, mai mult decât atât, PUZ Coordonator Sector 5 propune o reducere cu 41% a spațiului verde de la 369, 6 ha la 219, 77 ha”, se arată în proiectul de hotărâre.

De asemenea, PUZ Sector 5 reduce suprafața fondului forestier național. 

„Amplasamentul de 103 ha (reprezentând peste 3, 33% din suprafața sectorului 5), încadrat conform PUG în UTR V6 -pădure de agrement, își schimbă funcțiunea fie în V1a, V3b (funcțiuni de spații verzi), fie în L sau M (funcțiuni construibile).”

Planul Urbanistic Sector 6

PUZ sector 6 propune 1000 ha spațiu verde, calculând o valoare de 28,56mp de spațiu verde pe cap de locuitor, însă valoarea această a rezultat că urmare a unei raportări la populația stabilă a sectorului din 2009, deci de acum 12 ani. De asemenea, dintre cele 1000 de ha de spații verzi, 600 de ha sunt însumate din presupusul procent de 30% spații verzi pe care fiecare UTR ar trebui să îl aibă, dar care în realitate este fie mai mic, fie nu există. Mai mult, din acest procent teoretic de 30% pe care PUZ Sector 6 îl contorizează drept spațiu verde existent, doar 20% este amenajat obligatoriu la sol, 10% putând fi amenajat pe terasele construcțiilor, peste subsol sau realizat din fațade verzi.

De asemenea, sunt transformate anumite UTR-uri cu funcțiuni de locuire în UTR-uri cu locuire mai densă, fără nicio justificare. Se întâmplă această prin: Extinderea unei zone M3 pe Drumul Sării; Pe Bdul Timișoara/Str. Sibiu o zona M3 devine M2; Pe stradă Brașov, vizavi de Parcul Drumul Taberei, o zona CB1 se extinde; Pe str. Valea Doftanei anumite parcele LI a devin M3; Pe str. lalomiței, zone L1a devin M3.

Pentru Sectorul 1 un astfel de document nu a fost aprobat. PUZ-ul Sectorului 3 a fost anulat recent de instanță, dar decizia poate fi atacată cu recurs. PUZ-ul Sectorului 6 a fost anulat anul trecut în prima instanță, tot la cererea cetățenilor, dar primarul Sectorului 6, Ciprian Ciucu, și APM au făcut recurs. Pentru restul există plângeri prealabile pentru anulare.

Editor : Robert Kiss

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Surse: Liberalii strâng semnături pentru a-l propune pe Crin Antonescu candidat comun la prezidențiale. PSD nu l-ar refuza

Nicușor Dan: Suntem în mijlocul unei crize sociale. Nu ne permitem încă câteva luni de instabilitate

Ce a răspuns Nicuşor Dan, întrebat dacă soţia l-a încurajat să candideze la Preşedinţie

Nicuşor Dan: Statul funcţionează cu mari deficienţe în multe zone, există şi multă corupţie

Partenerii noștri