Greșelile pe care le fac frecvent conducătorii de trotinete electrice. Cine răspunde în cazul unui accident
Un bărbat a fost lovit pe o trecere de pietoni din București de o trotinetă electrică. Accidentul ridică din nou semne de întrebare cu privire la pericolul acestor vehicule, dar și la cât de mult cunosc legea cei care le folosesc. Deși Codul Rutier are zeci de articole care ar trebui să fie respectate, cei mai mulți nici măcar nu le cunosc și aplică propria lege atunci când sunt în trafic, iar asta duce la tot mai multe accidente și conflicte în trafic.
Șoferul elvețian autointitulat „nepotul lui Dracula” a fost arestat preventiv
Un șofer a băut și a consumat patru droguri diferite, apoi a plecat de la mare spre casă
Șofer filmat pe contrasens pe autostrada Sibiu-Cluj
Șoferii ar putea fi amendați pe baza filmărilor făcute de alți șoferi. Există o singură condiție
Foarte mulți șoferi nu știu ce înseamnă acest indicator rutier
Pietonii care traversează strada cu ochii în telefon sau cu căștile în urechi ar putea fi amendați drastic (proiect)
Reguli noi propuse pentru trotinetele electrice
Momentul în care două mașini sunt strivite între două TIR-uri
Femeie accidentată de un polițist beat și drogat
România s-a transformat în ultimii 3 ani într-un rai al trotinetelor electrice. Sunt la tot pasul: în trafic, pe pistele pentru biciclete sau pe trotuar. Avem și o lege a trotinetelor.
Marea problemă este însă că tocmai cei care le folosesc, nu o cunosc.
Reporter: Știți ce prevede legea? Care sunt obligațiile?
Utilizator de trotinetă electrică: Momentan nu, urmează.
Reporter: Știți unde este voie cu trotinetă?
Utilizator de trotinetă electrică: Pe pistă.
Reporter: Și când nu este pistă?
Utilizator de trotinetă electrică: Pe trotuar, dar mai puțin....
Utilizator de trotinetă electrică: Pe stradă, bănuiesc. De regulă fac aceeași porțiune dintre birou și casă și am pistă de biciclete, deci nu am crezut că ar fi o problema.
Răspunsuri greșite sau incomplete. Trotinetele electrice pot fi folosite doar pe pistele pentru biciclete, iar atunci când acestea nu există, locul lor este pe șosea. Pe trotuar au fost interzise. Faptul că mulți nu cunosc legea duce la conflicte în trafic între șoferi și cei care merg pe trotinete.
Citește și: Amenzi pentru bucureștenii care nu respectă regulile când merg cu bicicleta sau trotineta electrică
Șofer: Trec că o săgeata, nici nu le simți, dar dacă suntem atenți. În principiu ar fi ok, mai multă atenție.
Șofer: Unii sunt OK, alții sunt haotici, cum sunt și șoferii și motocicliștii. Nu pot să ii urmăresc pe toți. Unii chiar au viteză.
Conform legii, trotinetele electrice ar trebui să aibă viteze cuprinse între 6 și 25 de kilometri pe ora.
Marea problema este că foarte multe dintre acestea sunt modificate și pot să prindă viteze mult mai mari, de 40 chiar 50 de kilometri pe ora. Asta înseamnă că polițiștii ar trebui să facă mai multe verificări și chiar să folosească aparatele radar.
Ce se întâmplă dacă o trotinetă lovește o mașină
Legea trotinetelor a intrat în vigoare anul trecut, însă are în continuare multe necunoscute.
De exemplu, dacă o trotinetă lovește o mașină, atunci șoferul poate primi bani pentru reparații doar dacă merge în instanță. RCA-ul nu este obligatoriu pentru trotinete, iar procesul poate să dureze chiar și un an.
În paralel, numărul accidentelor în care sunt implicate trotinetele electrice crește. În 3 ani au avut loc aproape 200 de incidente în care un om a murit, iar alți 192 au fost răniți.
Autoritățile, dar și asiguratorii au luat măsuri după sutele de accidente cu trotinete electrice petrecute în țară. Au fost introduse sancțiuni pentru nerespectarea regulilor, dar și asigurări care să despăgubească victimele în cazul unor accidente.
În cazul în care o persoană care circulă cu trotineta electrică sau cu bicicleta, accidentează pe cineva, cheltuielile de spitalizare sunt suportate prin asigurare, aceasta acoperind daune în limita a 1.000 de euro. Nu vorbim doar despre vătămări corporale; asigurarea acoperă și pagube materiale, chiar și cheltuielile în urma unui deces.
Este important de menționat că daunele sunt acoperite doar în cazul deplasărilor în zonele special amenajate. Așadar, ar putea apărea o problemă în privința pistelor trasate în orașe.
Nu e clar în acest moment dacă asigurarea acoperă accidentele petrecute și în afara acestora. Or, astfel de situații pot apărea frecvent dacă ne gândim la cât de mult lipsesc astfel de piste în marile orașe, unde sunt și cei mai mulți conducători de trotinete electrice.
Cu toate acestea, o astfel de asigurare obligă utilizatorul de trotinete și biciclete electrice să conducă prudent. Asta pentru că asiguratorul suportă doar pagubele produse de persoanele care nu circulă cu mai mult de 25 de kilometri pe oră.
Așadar, cei care se încadrează în aceste cerințe ale asiguratorului și au peste 14 ani beneficiază de protecţie pentru o gamă extinsă de riscuri. Asta în contextul în care în perioada 2016 - 2019 au fost aproape 200 de accidente în care au fost implicate trotinete electrice.
Principalele greșeli pe care le fac conducătorii de trotinete
Claudiu Costea, purtător de cuvânt Brigada Rutieră București, a declarat la Digi24 că principala greșeală pe care o fac utilizatorii de trotinete este că merg în afara pistei de biciclete.
"Unde e pistă se merge pe pistă. Unde nu ai pistă pentru bicicletă mergi pe partea carosabilă, unde limita de viteză nu depășește 50 km pe oră. Trotuarul este destinat strict pietonilor. Dacă în trafic este aglomerat, recomandarea este să meargă în spatele unui șofer, nu să facă slalom printre mașini", a spus Costea.
O altă greșeală este ca pe trotinetă să fie două persoane, ceea ce e strict interzis și se sancționează.
Alte probleme sunt că cei care merg pe trotineta electrică nu poartă cască sau lasă trotineta la întâmplare, pe stradă, după ce nu o mai folosesc. E ilegal să lași trotineta oriunde, a adăugat Claudiu Costea.
Cine a greșit în accidentul de pe trecerea de pietoni din București
Caudiu Costea a comentat imaginile filmate în timpul accidentului din București. El a spus că, cel care era pe trotinetă trebuia să acorde prioritate la trecerea de pietoni, așa cum și un biciclist trebuia să o facă.
În al doilea rând, pietonul trebuia să se asigure că poate traversa în siguranță, chiar dacă era pe trecerea de pietoni.
Editor : Georgiana Marina
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News