Viața profesorilor în paradisul lor: Finlanda
Meseria de profesor poate fi foarte frumoasă. Ai oportunitatea de a comunica cu elevii, cu tinerii, de a-i încuraja şi poate chiar de a-i inspira. Cu toate astea, se pare că un număr tot mai mare de profesori din multe ţări, inclusiv Germania, se simt suprasolicitaţi, cu resurse prea puţine şi subapreciaţi. În nordul Europei, însă, în Finlanda, profesia de cadru didactic este, pentru oameni ca Hanna Keisa, una dintre cele mai îndrăgite şi pline de satisfacţii. Cum reuşeşte Finlanda să creeze această minunată stare de lucruri? Urmăriți un reportaj marca „Focus Europa”, un proiect Digi24 şi Deutsche Welle. Emisiunea e difuzată vinerea la ora 23:00 și în reluare sâmbăta la ora 18:30.
Avioane F-18 Hornet în România
Orașul subteran din Helsinki
Un pod pietonal s-a prăbușit în Finlanda
Cum văd războiul copiii ucraineni
Turcia, confruntată cu un exod al medicilor tineri
Avioane de luptă decolează și aterizează pe o autostradă din Finlanda
Șacalii, o problemă în Croația
Spania. Atacul balenelor ucigașe
Cum resimt turcii inflația galopantă
Ton Hanna Kaisa, învăţătoare, şcoala elementară: „Mâna sus... cine vrea să asculte muzică în timp ce lucrează?”
Azi, majoritatea acestor elevi de clasa a doua dintr-o şcoală elementară din Helsinki vor să asculte muzică. În timpul orei de limba finlandeză, învăţătoarea Hanna Kaisa vrea ca elevii să facă muncă independentă. De câte ori termină de scris două propoziţii, pot să ia o piesă Lego şi să o fixeze peste altele. Azi, clasa şi-a stabilit ca obiectiv un număr de 60 de piese.
Hanna Kaisa e învăţătoare de opt ani, timp în care a lucrat îndeosebi cu elevi de clasa întâi şi a II-a.
„Copiii sunt cel mai frumos aspect al meseriei mele. Fiecare zi e altfel, mai ales cu cei mai mici. Sunt entuziasmaţi să aibă activităţi şi le place să înveţe”, spune învățătoarea Hanna Kaisa.
Hanna are libertatea de a decide metoda de predare. Aşa că nu foloseşte manuale. În loc să completeze spaţii goale în caiete de lucru, elevii ei formează singuri propoziţii.
Condiții de lucru pentru profesori
Cadrele didactice din Finlanda câştigă aproape 39 de mii de euro pe an. Nu prea mult. Însă condiţiile de lucru sunt bune şi cerinţele le sunt îndeplinite.
„Avem nevoie de timp şi de resurse. Avem nevoie de sprijin de la cadre didactice cu specializare pentru elevi cu nevoi speciale. Avem nevoie de mult sprijin din partea învăţătorilor suplinitori şi de un mediu liniştit în care să ne desfăşurăm activitatea”, spune Hanna Kaisa.
Asta înseamnă că e nevoie de mult personal... şi nu doar la bucătărie. Fiecare şcoală angajează personal auxiliar care să-i ajute pe copiii cu probleme sociale, cadre sanitare pentru cazul în care cei mici se îmbolnăvesc, profesori cu pregătire specială pentru copiii cu dificultăţi de învăţare şi un psiholog.
Hanna Kaisa se relaxează în camera de odihnă a profesorilor. Ea găseşte rareori un moment liber în care să vină aici. Dar dacă se confruntă cu probleme, ştie că poate primi ajutor de la colegii săi şi de la alţi colaboratori.
Cum poți deveni profesor în Finlanda
La câţiva kilometri depărtare se află Şcoala Pedagogică Viikki, care aparţine de Universitatea din Helsinki. Aici, Ilmari, student în anul 2, şi Reeta, studentă în anul 3, asistă la o oră de istorie pentru clasa a V-a. Experienţa de lucru e integrată în programa de studiu.
Pe lângă notele bune, Ilmari şi Reeta a trebuit să-şi demonstreze aptitudinile în cadrul unei proceduri de selecţie cu mai multe etape.
Anul trecut, doar 10 la sută dintre candidaţi au fost acceptaţi în programul de pregătire pedagogică. Pentru mulţi, profesoratul e slujba visurilor lor.
Ilmari Reima, student la Pedagogie: „Eşti martor la dezvoltarea copiilor şi-i ajuţi nu doar să înveţe, ci şi în restul vieţii lor. E o cooperare, în care nu doar învăţătorul influenţează elevul, ci şi invers. Învăţăm împreună”.
Reeta Viljakainen, studentă la Pedagogie: „Consider că intoleranţa şi discursurile pline de ură sunt în creştere în ziua de azi, şi vreau să cresc viitori adulţi care să vadă lucrurile din perspective diferite şi să respecte vederile celorlalţi”.
Profesorii din Finlanda au libertatea de a le transmite copiilor ceea ce cred ei că e important. Finlandezii au încredere în profesorii lor şi-i consideră nişte modele.
Habiib Mohamed, elev: „E o profesie foarte bună. Dacă aş putea, şi eu m-aş face învăţător”.
Rauha Aarnos, elevă: „Când oamenii vor să înveţe ceva, e bine să existe cineva care să-i înveţe”.
Secretul succesului sistemului de învățământ finlandez
În afară de examenele de la terminarea şcolii, elevii finlandezi nu trebuie să dea multe examene standardizate. Cu toate astea, sistemul finlandez de învăţământ e exemplar. Deşi nu mai e pe primul loc în testele internaţionale de evaluare PISA, Finlanda e încă aproape de primul loc.
Chiar şi după o zi de nouă ore, Hanna Kaisa nu e niciodată prea obosită ca să se gândească la metodele ei de predare sau la elevii ei.
Hanna Kaisa, învăţătoare, şcoala elementară: „Trebuie să fii pregătit să dai ceva din tine. E o meserie foarte personală, dar una care-ţi permite să arăţi mult din personalitatea ta”.
Finlandezii sunt mândri de sistemul lor de învăţământ, faimos pe plan mondial. Şi, dacă există un secret al succesului său, acesta trebuie să fie încrederea acordată de finlandezi cadrelor lor didactice.
Emisiunea „Focus Europa”, o coproducție Digi24-Deutsche Welle, se difuzează la Digi24 vinerea, la ora 23:00, și în reluare sâmbăta, de la 18:30.
Citiți și:
Educația la bilanț. Cum reușesc finlandezii?
În cel mai de succes sistem de învățământ elevii se adresează profesorilor pe prenume
Performanţele unui sistem de educaţie în care elevii aleg ce să învețe
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News