Franța a pus ochii pe avioanele bogaților și vrea să propună UE să le limiteze zborurile
Avioanele private ar putea zbura doar în anumite condiții în Uniunea Europeană. Franța vrea să facă această propunere în urma unui scandal uriaș izbucnit în această vară, când au fost dezvăluite calcule privind emisiile de carbon ale aeronavelor private ale bogaților din Hegaxon. Astfel, s-a aflat că avionul privat al unei companii a efectuat trei zboruri în aceeași zi, eliberând în atmosferă echivalentul emisiilor medii ale mașinilor pe o perioadă de 10 ani.
Specialiștii au făcut o simulare pentru data de 18 august 2022. Pentru un zbor de 4 ore și 42 de minute, valoarea totală a emisiilor de carbon a fost de 22 de tone de dioxid de carbon. Pentru un zbor de o oră la aceeași dată s-au eliberat 4,7 tone de dioxid de carbon. În cazul unui zbor de o oră și jumătate, care a plecat din Monaco și a ajuns în Grecia, emisiile ajung la 7 tone de dioxid de carbon.
Putem să reducem emisiile de carbon dacă bogații lumii renunță și ei să mai folosească atât de mult avioanele private, spun experții. Alternativa pentru bogați ar fi cursele de linie, în timp ce rutele ceva mai mici - pentru că aici a apărut de fapt controversa, la zborurile de o oră - pot fi parcurse cu trenurile de mare viteză sau cu mașina.
Violențe la Paris. Protestatari ieșiți în stradă împotriva unei gale pro-Israel s-au bătut cu forțele de ordine
Un vlogger a demascat mai mulți români care păcăleau turiștii cu jocul „alba-neagra” la Turnul Eiffel
Două avioane ale Armatei Române au plecat în Macedonia de Nord pentru a ajuta la stingerea incendiilor
Prezență record la vot, în Franța
Franța stă pe un butoi de pulbere înaintea alegerilor de duminică: violențe și amenințări cu moartea. Mii de polițiști sunt în alertă
Atac armat la o nuntă din Franța
Un primar a plătit o „vrăjitoare” cu bani publici ca să-i facă legătura cu tatăl mort și să-i ghicească viitorul
Strat de 30 de centimetri de grindină pe străzi din Franța
Dineu cu fast în onoarea lui Xi Jinping la Paris
Franța s-a confruntat cu o vară cu temperaturi extreme și cu o creștere a prețurilor la energie, de aici și apelurile tot mai presante pentru a limita factorii ce contribuie la încălzirea globală, iar avioanele private se fac vinovate de poluare.
Comportamente care nu mai sunt „acceptabile”
În ultimele zile, ministrul francez al transporturilor a cerut ca zborurile cu astfel de avioane să fie restricționate, iar un important deputat al partidului ecologist, Julien Bayou, a declarat că va introduce în curând un proiect de lege pentru a le interzice complet. Anunțurile au atins o coardă sensibilă în Franța, unde săptămânile de secetă severă și incendiile de pădure au adus în prim-plan realitățile încălzirii globale, alimentând dezbaterea mai amplă privind responsabilitatea consumatorilor în combaterea schimbărilor climatice. Apelurile pentru o economisire a energiei sunt, de asemenea, în creștere în Franța, la fel ca în mare parte din Europa, în condițiile în care războiul din Ucraina reduce aprovizionarea cu gaze și petrol, scrie „The New York Times”.
„Fără a recurge la demagogie sau a lansa atacuri la persoană, există anumite comportamente care nu mai sunt acceptabile”, a declarat sâmbătă ministrul francez al transporturilor, Clément Beaune, pentru ziarul „Le Parisien”, anunțându-și planul de a introduce reglementări în privința avioanelor private. În toamnă, el vrea să facă aceste propuneri și la nivel european. Astfel, programul UE de cumpărare de certificate pentru emisii de carbon - care limitează cantitatea de carbon pe care companiile au voie să o emită - ar putea fi extins la avioanele cu reacție. Ministrul Beaune a declarat că se va consulta cu partenerii europeni pe această temă.
Cât poluează avioanele private din Franța
Sectorul aviației este deja considerat una dintre cele mai mari surse de emisii de carbon din lume. Se estimează că avioanele private produc de 5 până la 14 ori mai multă poluare decât avioanele comerciale per pasager și de 50 de ori mai multă poluare decât trenurile. Potrivit unui studiu, Franța, cu o capitală în nord și o rivieră mediteraneană - apreciată de cei bogați - aflată în sud, are al doilea cel mai ridicat nivel de emisii provenite de la avioanele private din Europa, după Marea Britanie. În 2019, o zecime din toate zborurile de ieșire din țară au fost efectuate cu avioane private, potrivit studiului.
În ultimele luni, unele conturi de pe rețelele sociale din Franța au început să urmărească zborurile pe care mai mulți miliardari francezi le fac cu aceste avioane, ceea ce a sporit nemulțumirea publică în legătură cu folosirea avioanelor. Pe Twitter și Instagram, conturi populare cu nume precum I Fly Bernard - o referire la Bernard Arnault, șeful gigantului de lux LVMH și unul dintre cei mai bogați oameni din lume - au făcut publice călătoriile miliardarilor și au publicat estimări ale emisiilor de carbon ale acestora.
Vineri, I Fly Bernard a scris pe Twitter că avionul privat aparținând companiei magnatului francez din domeniul media Vincent Bolloré a efectuat trei zboruri în aceeași zi într-o călătorie între Franța și Grecia, eliberând 22 de tone de dioxid de carbon.
O vară grea pentru Franța
Vara toridă din acest an a făcut ca realitatea ravagiilor provocate de schimbările climatice să fie mult mai evidentă pentru Franța, cu incendii care au devastat sud-estul țării și o secetă gravă ce a secat rezervele de apă din zeci de municipalități.
Pe măsură ce autoritățile au impus restricții de apă în aproape toată Franța continentală, au izbucnit conflicte, mulți oameni contestând ceea ce ei consideră a fi „privilegii” acordate celor bogați. Jacuzzi în aer liber au fost vandalizate, în timp ce fermierii denunțau interdicțiile de a-și iriga câmpurile. În sudul Franței, activiștii pentru mediu au umplut găurile terenurilor de golf cu ciment pentru a protesta față de privilegiile unei „elite burgheze”.
Editor : Luana Pavaluca
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News