„Ucigașul Ninja” a fost condamnat în SUA pe baza teoriei unui pilot. După 30 de ani, 3 experți o contestă: „E de necrezut”
Trei experți în aviație i-au scris guvernatorului Michigan Gretchen Whitmer, cerând clemență pentru un deșinut supranumit „ucigașul ninja”, care încearcă de 30 de ani să obțină anularea condamnării sale, pentru crimă, relatează NBC News.
Scrisorile, care au fost livrate biroului lui Whitmer de către echipa de avocați a lui Temujin Kensu pe 5 decembrie, pun la îndoială teoria senzațională prezentată la proces, conform căreia bărbatul, pe atunci în vârstă de 23 de ani, ar fi putut închiria un avion privat pentru a zbura de la un capăt la celălalt al statul, a-și împușca victima și a se întoarce acasă fără să lase vreo urmă.
„Este atât de improbabil, încât este de necrezut”, a spus Harvey Setter, de 82 de ani, care a scris una dintre scrisori. Setter, acum pensionat, a gestionat aeroportul Delta County din Escanaba, Michigan, între 1982 și 1999.
Celelalte două scrisori au fost scrise de fostul proprietar al unei stații de servicii aeroportuare și de un pilot comercial, care au oferit o evaluare similară cu cea a lui Setter, pe baza cunoștințelor lor despre aeroporturile legate de caz și a experienței anterioare cu martorul cheie din spatele teoriei avionului. Experții spun că nu au fost contactați anterior de autorități.
Kensu, acum în vârstă de 60 de ani, a susținut încă de la arestarea sa că nu a avut nimic de-a face cu împușcarea lui Scott Macklem, în vârstă 20 de ani, student la St. Clair Community College, în 1986.
Nicio dovadă fizică nu a legat Kensu de crimă. La proces, nouă martori l-au plasat pe Kensu în Escanaba – la peste 650 de kilometri de locul crimei – în orele dinaintea și de după crimă.
De la condamnarea sa, mai mulți investigatori și avocați au descoperit dovezi suplimentare despre care spun că arată nevinovăția lui, inclusiv retragerea mărturiei unui informator din închisoare și martori noi, care nu au depus mărturie la proces.
Scrisorile reprezintă cele mai noi dovezi în acest caz din ultimii ani.
Dar Mike Wendling, actualul procuror din comitatul St. Clair, a respins teoria avionului. Wendling a spus într-un interviu că este convins că jurații l-au condamnat pe Kensu în parte pentru că nu i-au crezut pe martorii care i-au oferit un alibi. Alte trei persoane au depus mărturie în cadrul procesului că au crezut că l-au văzut pe Kensu, care se numea Fred Freeman înainte de a se converti la budism în închisoare, în campusul facultății, în dimineața crimei.
„Dacă ar fi să mă uit la acest caz din nou, Freeman ar fi în continuare principalul suspect”, a spus Wendling pentru NBC News.
Imran Syed, avocatul lui Kensu și co-director al Clinicii pentru Inocență din Michigan, a spus că scrisorile pun la îndoială nu doar teoria avionului în sine, ci și credibilitatea martorilor folosiți de procurori pentru a-i convinge pe jurați că era posibil ca Kensu să folosească un avion privat pentru a merge să comită crima.
„Aceștia nu sunt oameni care au vreun interes în acest caz. Sunt doar experți care știu dacă ceva de genul acesta este fezabil. Și au spus foarte clar că nu este fezabil”, spune avocatul.
„Sperăm că biroul guvernatorului analizează acest lucru dintr-o perspectivă faptică. Cred că, în fapt, cu toate dovezile prezentate, pur și simplu nu exista nicio modalitate de a comite acea crimă și atunci pur și simplu nu există absolut niciun motiv pentru care Kensu ar trebui să rămână în închisoare”, a spus avocatul.
În timpul procesului, jurații au aflat de la martori și de la procurorul de atunci al comitatului St. Clair, Robert Cleland, că Kensu, un practicant de arte marțiale, era violent, viclean și priceput în arta controlului mintal. Cleland a susținut că Kensu l-a ucis pe bărbat din gelozie, pentru că se întâlnea cu fosta lui iubită.
Pentru a respinge mărturiile care îi ofereau un alibi, Cleland, care acum este judecător federal, a chemat la bară un pilot pe nume Bob Evans, care a spus că este posibil ca Kensu să fi închiriat un avion și să fi zburat de la Escanaba, în Peninsula Superioară din Michigan, la Port. Huron și retur între orele 1:30 și 12:00 în ziua crimei, care a avut loc cu puțin timp înainte de ora 9 a.m. Mai mulți martori au depus mărturie la proces că se aflau cu Kensu în Escanaba în acele momente.
Evans a spus că piloții privați stăteau adesea pe aeroporturi, așteptând potențiali clienți.
„Cineva este întotdeauna dispus să o facă”, a spus el.
Evans a murit între timp. Cleland nu a prezentat niciodată vreo dovadă că un astfel de zbor a avut loc, conform documentelor din proces.
Editor : M.B.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News