Live

Rusia a devenit cel mai mare furnizor de petrol al Chinei

Data publicării:
Foto: Profimedia Images

Rusia a depăşit Arabia Saudită, devenind cel mai important furnizor de ţiţei al Chinei în 2023, în în condiţiile în care cel mai mare importator de ţiţei din lume a sfidat sancţiunile occidentale, pentru a cumpăra cantităţi mari de petrol la preţ redus destinate fabricilor sale de procesare, transmite Reuters.

Rusia a livrat anul trecut o cantitate record de 107,02 milioane de tone de ţiţei către China, echivalentul a 2,14 milioane de barili pe zi (bpd), arată datele vamale chineze, cu mult mai mult decât alţi mari exportatori de petrol, cum ar fi Arabia Saudită şi Irakul.

Importurile din Arabia Saudită, anterior cel mai mare furnizor al Chinei, au scăzut cu 1,8%, până la 85,96 milioane de tone, deoarece gigantul petrolier din Orientul Mijlociu a pierdut cota de piaţă în favoarea ţiţeiului rusesc mai ieftin.

Evitat de mulţi cumpărători internaţionali în urma sancţiunilor occidentale cu privire la invadarea Ucrainei de către Kremlin în 2022, ţiţeiul rus a fost tranzacţionat cu reduceri semnificative faţă de valorile de referinţă internaţionale în mare parte a anului trecut, pe fondul unui plafon de preţ impus de Occident.

Accelerarea cererii de la rafinăriile chineze şi indiene pentru petrolul cu preţ mic a crescut preţul ţiţeiului rusesc ESPO în 2023, depăşind plafonul de preţ al barilului de 60 de dolari, al Grupului celor şapte, impus în decembrie 2022, pe măsură ce au proliferat opţiunile alternative de transport şi asigurare pentru eludarea sancţiunilor.

Transporturile de ţiţei ESPO pentru livrarea în decembrie au avut preţuri la o reducere de aproximativ 50 de cenţi până la 20 de cenţi pe baril faţă de indicele de referinţă ICE Brent, faţă de o primă de 1 dolar pentru mărfurile livrate în octombrie şi o reducere de 8,50 dolari pentru transporturile livrate în martie, potrivit surselor comerciale.

În acelaşi timp, Arabia Saudită a crescut preţurile pentru petrolul său de referinţă Arab Light din iulie, împingând unele rafinării să caute mărfuri mai ieftine.

Pentru a susţine preţurile, Arabia Saudită şi Rusia, doi dintre primii trei mari producători de petrol din lume, au anunţat anul trecut reduceri de producţie şi export.

Arabia Saudită efectuează reduceri de producţie de 1 milion de barili pe zi în acest trimestru, în timp ce Rusia a declarat că va mări reducerea exporturilor în acest an la 500.000 de barili pe zi, de la 300.000 de barili pe zi.

Rafinăriile chineze folosesc traderi intermediari pentru a se ocupa de transportul şi asigurarea ţiţeiului rusesc, pentru a evita încălcarea sancţiunilor occidentale.

Cumpărătorii folosesc, de asemenea, apele din largul Malaeziei ca punct de transbordare pentru mărfurile sancţionate din Iran şi Venezuela.

Importurile etichetate ca provenind din Malaezia au crescut cu 53,7% anul trecut. China nu a raportat nicio livrare oficială de ţiţei venezuelean în decembrie, în ciuda unei relaxări a sancţiunilor SUA asupra Caracasului în octombrie, în urma unui acord între administraţia preşedintelui Nicolas Maduro şi opoziţia sa politică.

Livrările către China din SUA au crescut anul trecut cu 81,1%, în ciuda tensiunilor geopolitice dintre Beijing şi Washington, pe măsură ce producţia de ţiţei din SUA a crescut.

Importurile totale de ţiţei ale Chinei pentru 2023 au crescut la un record de 563,99 milioane de tone, echivalentul a 11,28 milioane bpd.

Editor : A.C.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Administrația Biden pregătește ultimul pachet de ajutor militar dedicat Ucrainei. Ce include acesta

Trump amenință UE cu taxe, dacă nu cumpără mai mult petrol și gaze din SUA. Cât importă europenii de la americani

Cel mai mare mister din istoria aviației. Autoritățile din Malaezia reiau căutările zborului MH370, dispărut acum mai bine de 10 ani

Apocalipsa economică a Europei. Secretul murdar din spatele eșecului Uniunii Europene de a ține pasul cu SUA și China (Politico)

Partenerii noștri