Live

Reuters: Imagini din satelit arată o barieră întinsă de Beijing în zona Mării Chinei de Sud unde au loc ciocniri cu vasele filipineze

Data publicării:
Bancul de nisip Scarborough din Marea Chinei de Sud, mult disputat de China și Filipine. Foto: Profimedia Images

Imaginile din satelit cu bancul de nisip Scarborough din Marea Chinei de Sud, care face obiectul unor dispute aprinse, arată o nouă barieră plutitoare la intrarea în zonă, în apropierea locului unde navele filipineze și cele ale pazei de coastă chineze au avut frecvente ciocniri, potrivit Reuters.

Una dintre imaginile realizate de Maxar Technologies la 22 februarie și consultate de Reuters arată bariera care blochează gura de intrare în strâmtoarea de nisip, unde paza de coastă chineză a afirmat săptămâna trecută că a alungat o navă filipineză care „a pătruns ilegal” în apele Beijingului.

Filipine, care săptămâna trecută a desfășurat o navă a Biroului pentru Pescuit și Resurse Acvatice (BFAR) pentru a patrula țărmurile și a transporta combustibil pentru pescarii filipinezi din zonă, a declarat că afirmațiile Chinei sunt „inexacte” și că activitățile Manilei în zonă sunt legale.

China revendică bancul de nisip Scarborough, deși se află în interiorul zonei economice exclusive de 200 de mile marine a Filipinelor. Un tribunal internațional de arbitraj de la Haga a declarat în 2016 că revendicările Chinei nu au un temei juridic - o decizie pe care Beijingul a respins-o.

Acest lucru face ca atolul să fie una dintre cele mai contestate caracteristici maritime din Asia și un subiect delicat care se aprinde la nivel diplomatic în ceea ce privește suveranitatea și drepturile de pescuit.

Imaginea din satelit susține un raport și o înregistrare video distribuite duminică de Paza de Coastă din Filipine (PCG) care arată două bărci gonflabile ale pazei de coastă chineze care au desfășurat bariere plutitoare la intrarea în banc, pe 22 februarie.

Paza de coastă filipineză a declarat că o navă a gărzii de coastă chineze a urmărit nava BFAR, „a efectuat manevre de blocare” la aproximativ 1,3 mile marine (2,4 km) în largul țărmului și s-a apropiat de aceasta.

„Putem presupune că (bariera) este destinată navelor guvernamentale filipineze, deoarece o instalează de fiecare dată când monitorizează prezența noastră în vecinătatea BDM", a declarat Jay Tarriela, purtător de cuvânt al Gărzii de Coastă din Filipine, referindu-se la Bajo de Masinloc, numele dat de Manila bancului de nisip.

Purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez de Externe, Mao Ning, a declarat că „Huangyan Dao”, numele dat de China bancului de nisip, este „teritoriul inerent al Chinei”.

„Recent, partea filipineză a întreprins o serie de acțiuni pentru a încălca suveranitatea Chinei” în apele bancului de nisip, a spus ea. „China trebuie să ia măsurile necesare pentru a-și proteja ferm suveranitatea teritorială și drepturile și interesele maritime”.

O altă imagine din satelit a arătat ceea ce Maxar technologies a descris ca fiind „o posibilă interceptare chineză a unei nave BFAR” la Scarborough.

China revendică aproape întreaga Mare a Chinei de Sud, un mijloc de transport pentru un comerț naval anual de peste 3.000 de miliarde de dolari. Revendicările sale teritoriale se suprapun cu cele ale Filipinelor, Vietnamului, Malaeziei și Bruneiului.

„Ceea ce vedem acum la bancul de nisip Scarborough este probabil începutul reacției de respingere a Beijingului față de reacția de respingere a Manilei”, a declarat Ian Storey, cercetător senior la Institutul ISEAS-Yusof Ishak din Singapore.

De la preluarea mandatului de către președintele Ferdinand Marcos Jr. în iunie 2022, Filipine a contestat prezența Chinei la Scarborough și încercările acesteia de a opri reaprovizionarea trupelor filipineze staționate la atolul Second Thomas, a spus el.

„Încercările Chinei de a împiedica pescarii filipinezi să pescuiască la Scarborough sunt absolut ilegale”, a declarat Storey. „Hotărârea tribunalului de arbitraj din 2016 a dat dreptul pescarilor din ambele țări să (pescuiască acolo). Manila nu face decât să susțină drepturile legitime ale pescarilor filipinezi”.

Țărmul este râvnit pentru rezervele sale abundente de pește și pentru o lagună turcoaz uimitoare care oferă un refugiu sigur pentru nave în timpul furtunilor.

Chinezii au îndepărtat bariera la câteva ore după ce nava BFAR a plecat, a declarat Tarriela. Din fotografii nu a fost clar cât de robustă era bariera și dacă ar fi reprezentat un obstacol pentru navele de război mai mari.

Într-un articol publicat duminică, publicația media de stat Global Times a afirmat că „Filipine a abuzat și a sabotat unilateral fundamentul bunăvoinței Beijingului față de Manila”, care a permis pescarilor filipinezi să opereze în apropiere, lucrând împotriva suveranității și jurisdicției Chinei.

„Dacă astfel de provocări persistă, China ar putea fi forțată să ia măsuri mai eficiente pentru a controla situația”, se arată în articolul care citează experți.

Editor : A.C.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Cel mai mare mister din istoria aviației. Autoritățile din Malaezia reiau căutările zborului MH370, dispărut acum mai bine de 10 ani

Apocalipsa economică a Europei. Secretul murdar din spatele eșecului Uniunii Europene de a ține pasul cu SUA și China (Politico)

Ce este „arma magică” a lui Xi Jinping de care Occidentul se teme la fel de mult ca de arsenalul militar al Chinei

China va avea peste 1000 de focoase nucleare până în 2030. Ce date mai relevă un raport al Pentagonului despre armata Beijingului

Partenerii noștri