Galerie Foto Mănâncă înghețată și citesc Harry Potter, însă acești YouTuberi nord-coreeni nu sunt ceea ce par să fie
O femeie tânără se uită într-un congelator, scoate pe rând mai multe înghețate, spune ce arome au și le arată camerei de filmat. "Asta e cu lapte, ce poză drăguță are", spune ea în engleză punând degetul pe ambalaj și zâmbind. "Asta e cu aromă de piersică". După ce s-a hotărât la o înghețată la cornet, mușcă din ea și spune că este delicioasă, scrie CNN.
Clipul video de patru minute a apărut acum șase luni pe YouTube și are peste 75.000 de vizualizări, însă acesta nu este un vlog obișnuit. Tânara se prezintă drept YuMi, locuitoare în Coreea de Nord, poate cea mai izolată și secretoasă țară din lume.
"Cartea mea preferată este Harry Potter, scrisă de J.K. Rowling", spune fetița într-o filmare, arătând camerei prima carte din seria de succes - un lucru practic imposibil de obținut în Coreea de Nord, mai ales având în vedere aversiunea regimului de la Phenian față de cultura occidentală.
În filmări, Song A vorbește engleza cu accent britanic și se află într-un dormitor luminos și frumos mobilat pentru o fetiță, cu animale împăiate, cărți, fotografii, mobilă albă și perdele roz.
Filmările trădează statutul
Relatările influencerilor din Coreea de Nord privind viața roz din Phenian ar putea oferi indicii legate de statutul și identitatea creatorilor de conținut.
YuMi apare în clipuri video vizitând un parc de distracții, mergând la un cinematograf interactiv, pescuind într-un râu, mergând la o sală de fitness și vizitând o peșteră unde se află pe fundal câțiva copii care flutură steagul nord-coreean.
Song A vizitează un parc acvatic, merge la o expoziție de știință și tehnică și se filmează în prima zi de școală.
Park Seong-cheol, cercetător la organizația Database Center for North Korean Human Rights (NKDB), spune că situațiile prezentate nu sunt complet false, însă sunt extrem de înșelătoare și nu reprezintă viața obișnuită a nord-coreenilor.
Au existat mereu relatări privind elita din Coreea de Nord - compusă din oficiali de top și familiile lor - și bunurile "de lux" la care are acces: aparate de aer condiționat, scutere sau cafea. Totodată, facilitățile din filmări există, însă nu sunt accesibile oamenilor obișnuiți, fiind destinate doar "oamenilor speciali dintr-o clasă specială", spune Park.
Totodată, este puțin probabil ca aceste centre să fie deschise sau funcționale în mod regulat, așa cum se insinuează în filmări, mai spune Park. "Spre exemplu, alimentarea cu energie electrică este problematică în Coreea de Nord și nu poate susține funcționarea unui parc de distracții, așa că am auzit că acesta este deschis doar în weekend sau cu alte ocazii speciale", spune Park.
Coreea de Nord este faimoasă pentru penele sale electrice, iar doar 26% din populație are acces la electricitate, potrivit estimările din CIA World Factbook. Aceste pene de curent au fost surprinse în imagini realizate din satelit noaptea, în 2011 și 2014.
Park mai spune că fluența în engleză a influencerilor nord-coreeni și accesul la bunurile de lux sugerează că sunt persoane cu educație înaltă și cel mai probabil înrudite cu oficiali de top.
Un nou stil de propagandă
În trecut, propaganda desfășurată de statul nord-coreean se făcea cu afișe pe stil sovietic, trupe mărsăluind, filmări cu lansări de rachete, dar și cu imagini cu Kim Jong Un pe un cal alb. Acum, experții spun că filmările de pe YouTube, la fel ca și conturile pe platformele chinezești Weibo și Bilibili, dezvăluie noua strategie a Phenianului: identificarea cu subiectul.
"Coreea de Nord încearcă să sublinieze că Phenianul este <<un oraș obișnuit>>", spune cercetătorul Park Seong-cheol.
Profesorul Seung-hee spune că statul nord-coreean încearcă să se prezinte drept "o țară sigură" pentru a-i încuraja pe turiști să vină și să susțină economia. Deși Coreea de Nord nu și-a redeschis încă granițele pentru turiști, "pandemia se va încheia la un moment dat și statul se concentrează pe turism din motive economice", adaugă Ha.
După izbucnirea pandemiei, "se vorbea în Coreea de Nord despre renunțarea la formele vechi de propagandă", spune Ha. "Kim Jong Un a ordonat ca propaganda să devină mai creativă, iar apoi au început să apară clipuri video pe YouTube".
Utilizarea limbii engleze ar putea fi un efort de a ajunge la cât mai mulți utilizatori la nivel mondial. Atât YuMi, cât și Song A, afișează și nume în enegleză în denumirea canalelor lor: YuMi este "Olivia Natasha", iar Song A "Sally Parks".
Editor : V.M.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News