Australia vrea să forțeze în continuare marile platforme digitale să plătească pentru afișarea știrilor
Guvernul Australiei spune că va crea noi reguli pentru a forța marile companii de tehnologie să plătească publicațiile locale de știri, transmite BBC.
Decizia mult așteptată stabilește o continuare a unei legi adoptate în premieră mondială de Australia în 2021, care a fost concepută pentru a obliga giganți precum Meta și Google să plătească pentru afișarea de știri pe platformele lor.
La începutul acestui an, Meta - care deține Facebook și Instagram - a anunțat că nu va reînnoi acordurile de plată pe care le avea în vigoare cu organizațiile de știri australiene, creând un impas cu legislatorii.
Noile norme, anunțate joi, vor impune firmelor care obțin venituri anuale mai mari de 250 de milioane de dolari australieni (160 de milioane de dolari) să încheie acorduri comerciale cu organizațiile media, în caz contrar riscând să fie afectate de impozite mai mari.
Schema nu a fost încă finalizată, dar se va aplica unor site-uri precum Facebook, Google și TikTok.
Într-un comunicat, Meta s-a declarat îngrijorată de faptul că guvernul „cere unei industrii să subvenționeze o alta”.
Spre deosebire de modelul anterior, noul cadru - numit News Bargaining Incentive - va solicita firmelor de tehnologie să plătească chiar dacă nu încheie acorduri cu publicații.
„Platformele digitale primesc beneficii financiare uriașe din Australia și au responsabilitatea socială și economică de a contribui la accesul australienilor la jurnalism de calitate”, a declarat joi trezorierul adjunct Stephen Jones.
Codul anterior de negociere pentru mass-media de știri a permis redacțiilor de știri să negocieze acorduri comerciale cu giganți tehnologici, angajând în același timp firme precum Facebook și Google să investească milioane de dolari în conținutul digital local.
Acest cod urmărea să abordeze ceea ce guvernul a numit un dezechilibru de putere între publicații și companiile de tehnologie, compensând în același timp unele dintre pierderile cu care s-au confruntat instituțiile media tradiționale din cauza creșterii platformelor digitale.
Pe măsură ce acordurile negociate în cadrul acestui aranjament se apropiau de expirare, Meta a declarat că nu le va reînnoi, ducând la o pierdere de aproximativ 200 de milioane de dolari australieni în venituri pentru publicațiile australiene.
În schimb, Meta a declarat că va elimina treptat fila de știri dedicată - care evidențiază articolele - pe Facebook în Australia și va reinvesti banii în altă parte.
„Știm că oamenii nu vin pe Facebook pentru știri și conținut politic... știrile reprezintă mai puțin de 3% din ceea ce văd oamenii din întreaga lume în feed-ul lor de pe Facebook”, a afirmat Meta într-un comunicat din februarie.
Anunțul a determinat un răspuns ferm din partea guvernului premierului Anthony Albanese, care a descris această măsură drept „o neglijare fundamentală” a „responsabilității Meta față de utilizatorii săi australieni”.
„Riscul este ca dezinformarea să umple orice vid creat de faptul că știrile nu mai sunt pe platformă”, a declarat atunci ministrul Comunicațiilor, Michelle Rowland.
Noul model de impozitare începe în ianuarie 2025 și va fi transformat în lege odată cu revenirea parlamentului în februarie.
Guvernul afirmă că acesta va fi conceput pentru a determina companiile de tehnologie să finanțeze jurnalismul australian în schimbul unor compensații fiscale, nu pentru a crește veniturile.
Editor : A.C.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News