„Ar fi absurd ca familiile pasagerilor să o dea în judecată”. Motivul pentru care OceanGate ar câștiga orice proces legat de submarin
Experții în drept spun că OceanGate, compania care organizează expedițiile la epava Titanicului, ar fi protejată de eventuale procese legate de dispariția submarinului Titan. Pasagerii de pe submarin au semnat o declarație pe proprie răspundere, care menționa de mai multe ori riscul de deces, potrivit Insider.
Chiar dacă se află pe fundul oceanului, prinși într-un mic submersibil cu oxigen din ce în ce mai puțin, pasagerii de la bordul navei dispărute Titan sunt ghinioniști din mai multe puncte de vedere.
Eforturile de căutare și salvare sunt încă în desfășurare după ce un submersibil turistic în care se aflau cinci persoane a dispărut duminică, în timp ce se afla într-o expediție pentru a explora epava vasului Titanic, care se află la aproximativ 4.000 de metri adâncime.
Timpul trece pentru cei cinci bărbați aflați la bordul navei, care mai au suficient oxigen doar pentru a rezista până joi după-amiază, potrivit oficialilor Gărzii de Coastă.
Cu toate acestea, experții în drept spun că OceanGate va fi aproape sigur protejată de orice procese viitoare care au legătură cu submarinul.
„Șansa ca membrii familiilor pasagerilor să aibă un proces de succes împotriva companiei este aproape de zero. Pasagerii au participat cu bună știință la o activitate extrem de periculoasă și și-au asumat cu bună știință un mare risc”, a declarat avocatul Sherif Edmond El Dabe, partener al El Dabe Ritter Trial Lawyers.
Pasagerii de la bordul vasului, care au plătit fiecare 250.000 de dolari pentru a face călătoria până la celebra epavă, au semnat, de asemenea, o declarație pe proprie răspundere înainte de a se îmbarca în călătorie.
„Toată lumea de la bord știa că aceasta nu era o vacanță sau o excursie turistică, iar declarația pare să fi precizat foarte clar riscul de deces de mai multe ori”, a declarat avocatul Miguel Custodio, co-fondator al Custodio and Dubey LLP.
Un fost pasager al uneia dintre expediții a declarat săptămâna aceasta că declarația pe care a semnat-o înainte de călătorie menționa riscul de moarte de trei ori numai pe prima pagină.
„Semnezi o declarație care enumeră unul după altul modurile în care ai putea muri în timpul călătoriei. Așa că nimeni care se află în această situație nu a fost prins cu garda jos. Cu toții știți în ce vă băgați”, a declarat Mike Reiss pentru BBC.
Toți cei implicați „își asumă în mod intenționat tone de riscuri”
În cazul acestui tip de expediție privată, toți cei implicați „își asumă în mod intenționat tone de riscuri” și sunt în mod evident informați cu privire la numeroasele pericole, ceea ce face dificil pentru oricine să dea în judecată OceanGate în urma unei tragedii, a declarat El Dabe.
„Ar fi absurd ca familiile lor să se întoarcă și să dea în judecată compania pe care au angajat-o pentru a face scufundări la epava Titanicului”, a adăugat el.
Cu toate acestea, potrivit lui Custodio, această protecție juridică nu se extinde decât în măsura în care OceanGate și-a informat pasagerii cu privire la diferitele riscuri cu care se confruntau la bordul submersibilului.
Stockton Rush, fondatorul OceanGate și unul dintre cei cinci pasageri dispăruți, a făcut în ultimii ani mai multe comentarii despre reglementările în materie de siguranță, descriind industria scufundărilor ca fiind „obscen de sigură” și deplângând faptul că reglementările privind navele de pasageri împiedică inovația.
Rush a mai calificat standardele de siguranță din industrie drept „de înțeles, dar ilogice”, iar într-o postare pe blogul din 2019 de pe site-ul OceanGate a încercat să explice de ce submersibilul Titan nu a fost clasificat în conformitate cu procesul standard de reglementare, invocând „inovația”. De asemenea, Rush i-a spus jurnalistului David Pogue de la CBS în 2022 că „la un moment dat, siguranța este doar o pură risipă”.
Un fost angajat al OceanGate a declarat că a avertizat compania cu ani în urmă că submersibilul ar putea fi afectat de protocoale slabe de „control al calității și de siguranță”, de care „pasagerii nu ar fi fost conștienți”, potrivit unui proces din 2018 intentat de David Lochridge, fostul director de operațiuni maritime la OceanGate.
Lochridge a susținut că a fost concediat pe nedrept după ce și-a exprimat îngrijorarea cu privire la „refuzul” companiei de a efectua teste ale submarinului
Declarațiile lui Rush privind siguranța, precum și procesul intentat de fostul angajat s-ar putea dovedi periculos din punct de vedere juridic pentru OceanGate dacă actuala misiune de căutare și salvare devine un efort de căutare și recuperare, a declarat Custodio.
„Declarația ar putea fi contestată dacă se poate constata că OceanGate a fost neglijentă în modul în care a fost proiectată sau operată, iar acest lucru a dus la pierderea submersibilului”, a adăugat el.
Editor : Bianca Chirilă
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News