Video Criza containerelor va alimenta inflația. Mărfurile ieftine se vor scumpi cel mai mult
Criza globală din transportul maritim pare să continue. Este încă un factor care va alimenta inflația, deși până în urmă cu câteva luni, costurile cu transportul maritim erau în mare parte ignorate de economiști, care erau îngrijorați mai degrabă de costul materiilor prime și de cel al forței de muncă.
Heat-flation și sog-flation
Gramaj mai mic, preț la fel de mare. Fenomenul scumpirilor mascate a luat amploare
Dăianu avertizează Guvernul: Sper să nu ajungem să plătim taxa prin inflație
Alimentul care s-a scumpit de aproape trei ori din 2021
Mugur Isărescu: Avem o problemă fiscală majoră
Europenii devin tot mai săraci și cumpără mai puțină mâncare, pentru a face economie
Ciolacu vrea să scadă prețurile alimentelor
NYT: Europa se confruntă cu scumpiri uriașe la alimentele de bază
Nu va fi recesiune în 2023, dă asigurări BNR
Creșterea costurilor cu transportul maritim riscă să accelereze inflația globală, care deja se dovedește mai persistentă decât se anticipa, în condițiile în care 90 la sută din mărfuri sunt transportate pe mare, transmite Reuters.
Transportul maritim al unui container s-a scumpit de 8 ori în pandemie
Tarifele pentru transportul unui container de 12 metri continuă să se mențină ridicate, deși au mai scăzut cu aproximativ 15 la sută comparativ cu maximul atins în septembrie, de 11.000 de dolari. Însă, înainte de pandemie, transportul pentru același container costa doar 1.300 de dolari. Iar analiștii nu se așteaptă ca prețurile să se normalizeze prea curând.
Asta înseamnă că scumpirea transportului nu este un fenomen tranzitoriu, spune analistul-șef al platformei de analiză din domeniul transporturilor Xeneta. Ponderea transportului maritim în preț, oricât de mică ar fi, este mai mare decât oricând și ar putea duce la o creștere permanentă a prețurilor în viitor, mai spune acesta.
Deși ceea ce era mai rău a trecut, analiștii nu se așteaptă ca prețurile să revină la nivelul de dinaintea pandemiei în următorii doi ani.
Supraaglomerarea porturilor continuă
Scăderea prețurilor pe care am observat-o la sfârșitul lunii septembrie nu are o bază reală, spune un economist de la RBC Capital Markets, care susține că datele arată că lucrurile nu se îmbunătățesc semnificativ.
Astfel, la începutul lunii noiembrie, 11 la sută dintre containerele folosite pentru transportul mărfurilor erau blocate din cauza supraaglomerării porturilor, în scădere față de vârful din august, dar cu multe peste nivelul de 7 la sută înregistrat înaintea pandemiei. În plus, în Los Angeles/Long Beach, unul dintre cele mai mari porturi de containere din lume, navele așteptau de două ori mai mult pentru a fi descărcate decât în 2019.
Mărfurile ieftine se vor scumpi mai mult
Un raport al Națiunilor Unite de luna trecută arăta că tarifele mari de transport amenință redresarea globală și vor duce la creșterea prețurilor de consum cu 1,5 la sută până în 2023. Impactul este însă mai larg. Astfel, creșterea tarifelor de transport cu zece la sută va reduce producția industrială din Statele Unite și Europa cu mai mult de un procent.
Raportul mai arată că prețurile mărfurilor ieftine vor crește procentual mai mult decât al celor scumpe, iar națiunile sărace, ce produc articole cu valoare adăugată redusă, se vor confrunta cu o scădere a competitivității.
Spre exemplu, prețul unui frigider din gama de prețuri mici va crește cu 24 la sută, comparativ cu 6,5 la sută pentru o marcă mai scumpă, spune șeful departamentului de cercetare macroeconomică de la Oxford Economics. În aceste condiții, companiile ar putea să nu mai livreze frigidere foarte ieftine, deoarece nu mai mai este profitabil.
Noile variante de coronavirus complică rezolvarea situației
Reuters mai arată că era de așteptat ca presiunea pe tansporturile maritime să se diminueze, deoarece redeschiderea economiilor le-a permis oamenilor să călătorească și să iasă în oraș și nu mai cheltiesc atât de mult pe electrocasnice și îmbrăcăminte. Însă așteptările au fost date peste cap de noile variante de coronavirus, astfel că economiile făcute în timpul pandemiei s-ar putea îndrepta acum spre alte bunuri de consum din import.
Problema s-ar putea rezolva cu adevărat doar când vor fi date în folosință mai multe port-containere. Comenzile pentru nave noi au crescut semnificativ în acest an, însă este nevoie de trei ani pentru a construi și livra un astfel de vapor. Din acest motiv, economiștii ING estimează că abia în 2024 vom vedea o diminuare a presiunii pe navele de transport și implicit o scădere a prețurilor.
Editor : Luana Pavaluca
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News