Centuri ocolitoare, începute și niciodată terminate. Statul român trebuie să plătească despăgubiri uriașe
Ar fi trebuit să fie gata într-un an, cel mult doi, însă sunt departe de finalizare. Este vorba depre centurile unor orașe precum Ștei, Mihăilești, Târgu Jiu, Târgu Mureș și Tecuci. Toate au eșuat, însă, pe lunga listă a rușinilor naționale, care au ajuns să ne coste nu doar timp pierdut, ci și bani. Drumarii alungați de pe șantiere cer acum zeci de milioane de lei drept despăgubiri.
Pe baza datelor primite de la Compania de Administrare a Infrastructurii, Digi24 a calculat că doar pentru aceste 5 proiecte foștii constructori cer peste 120 de milioane de lei.
Drum reparat înainte de inaugurare. „Ca la noi!”
Podul suspendat peste Dunăre a fost redeschis circulației pe sensul Tulcea - Brăila
CNAIR va implementa sistemul 2+1 pe „Drumul morții” - DN2
Elevul din Târgu Mureș care și-a bătut diriginta e liber
Întregul asfalt de pe podul de la Brăila ar putea fi înlocuit
Noi probleme pe podul de la Brăila
VIDEO Podul peste Dunăre de la Brăila are deja primele probleme: „Asfaltul s-a lăsat și a fugit”
"Gândiți-vă la un camion cu 22 de tone de azotat care stă în soare"
Transalpina se redeschide
Aventurile centurii de la Târgu Mureș
Unul dintre cele mai elocvente exemple de proastă gestionare a unui proiect de infrastructură este centura orașului Târgu Mureș. Studiul de fezabilitate și proiectul tehnic pentru cei circa 12 kilometri de șosea au fost realizate în 2012, iar prima licitație pentru construirea efectivă a centurii a fost pornită un an mai târziu. În iulie 2014, spaniolii de la Copisa promiteau că în doi vor termina lucrarea. Trei ani mai târziu, însă, CNAIR a decis rezilierea contractului. Spaniolii realizaseră doar o treime din lucrare.
Cei de la Asociația Pro Infrastructura, un ONG care monitorizează proiectele de construcție de drumuri și căi ferate, spun că motivul principal pentru rezilierea contractului a fost „proiectul tehnic dezastruos ce nu avea legătură în multe aspecte cu realitatea”.
Abia în iulie 2019 CNAIR și-a adus aminte de această centură, a scos-o din sertar și a relicitat-o transformând proiectul într-unul de proiectare și execuție, adică trecând în sarcina viitorului constructor toate problemele legate de o documentație tehnică deficitară.
Licitația a fost anulată, însă, în august anul acesta după ce nicio firmă nu s-a prezentat la licitație.
Între timp, fostul constructor a cerut și a obținut despăgubiri, pe care șefii de la Drumuri le contestă.
Concluzia este una amară. Din 2012 și până în prezent, statul român nu a găsit soluții pentru realizarea unei șosele de nici 12 kilometri.
Varianta ocolitoare Ștei-Beiuș, pe lista rușinii
Din păcate, însă, situația nu este una unică. Proiectul variantei ocolitoare Ștei-Beiuș este și el pe lista rușinilor naționale. Vechiul contract a fost reziliat în octombrie 2019, la un stadiu fizic de 0%. Lucrările la cei 27 de kilometri de drum nici măcar nu au început.
„În cadrul contractului nu a fost emis ordinul de începere, deoarece nu a fost finalizată procedura de exproprieri suplimentare”, recunosc cei de la CNAIR.
În vara acestui an, spaniolii de la Copisa s-au adresat instanțelor de arbitraj și cer ca cei de la CNAIR să le plătească peste 15 milioane de lei drept despăgubiri și beneficii nerealizate.
Compania de Drumuri consideră că „singurele costuri ce pot fi pretinse și justificate de către antreprenor sunt costurile suportate cu menținerea valabilității Scrisorii Bancare de Garanție de Bună Execuție”, cele cu mobilizarea reprezentând un risc asumat de către costructor.
Centura Ștei este printre proiectele pe care premierul Ludovic Orban anunța în vară că le va transera autorităților locale pentru a fi realizate.
Mihăilești. Greu de construit 3 kilometri de drum
Deși are doar 3 kilometri, centura Mihăileștiului s-a dovedit a fi extrem de greu de construit. Nu pentru că ar pune terenul probleme, ci pentru că proiectul s-a tot poticnit în tot felul de avize, autorizații și exproprieri. În plus, nici constructorul, tot spaniolii de la Copisa, nu s-a obosit cu munca.
Așa s-a ajuns la ruperea contractului în fața camerelor de filmat în primăvara anului trecut, stadiul lucrărilor înghețând la puțin peste 30%.
Mica șosea de centură a fost scoasă din nou la licitație anul acesta la o valoare estimată de circa 39 milioane de lei. CNAIR a primit două oferte.
Statul român ar putea plăti, însă, atât finalizarea șosei, cât și despăgubiri fostului constructor. Și nu sunt deloc mici. Spaniolii de la Copisa cer peste 15,6 milioane de lei drept despăgubiri.
Potrivit CNAIR, Inginerul, supervizorul lucrării, a stabilit că valoarea lucrărilor executate pe care CNAIR trebuie să o platească este de 442.204 fără TVA, dar și că fostul constructor a adus Companiei de Drumuri prejudicii de peste 1,14 milioane de lei.
Tecuci. De opt ani, abia 50 la sută din lucrare
Greu de gestionat pare și centura orașului Tecuci, care nu are nici măcar 7 kilometri lungime. Din 2012 tot încearcă cei de la Drumuri să construiască această variantă ocolitoare. Până acum au fost reziliate două contracte de execuție, iar stadiul lucrărilor abia a trecut de 50%. O nouă licitație a fost lansată în august anul acesta, însă nu este deocamdată finalizată.
Târgu Jiu. Un nou contract
Cei 20 de kilometri de șosea ocolitoare a municipiului Târgu Jiu ar fi trebuit să fie gata încă din 2016. Sunt, însă, departe de finalizare. Fostul drumar izgonit de pe șantier în urmă cu doi ani și jumătate abia realizase în cei 4 ani de contract 40% din lucrări.
„COLINI LAVORI S.P.A a acționat în instanță CNAIR solicitând plata unor despăgubiri cu privire la contravaloarea bunurilor livrate, a lucrărilor executate şi serviciilor prestate de Antreprenor până la încetarea Contractului, precum și a cheltuielilor suplimentare înregistrate de Antreprenor în baza prevederilor legale și contractuale aplicabile”, a transmis CNAIR. În total peste 88,7 milioane de lei.
Deocamdată nu există o decizie finală în ceea ce privește disputa dintre Compania de Drumuri și fostul constructor.
Vestea bună este, însă, că CNAIR a semnat luna trecută un nou contract pentru finalizarea lucrărilor la această centură. Noul constructor, Secol, promite să termine lucrarea într-un an și jumătate. Valoarea contractului se ridică la 207 milioane de lei.
Cinci centuri ocolite de noroc
Centura Târgu Mureș
Lungime: 11,6 km
Contract reziliat în 2017, la trei ani de la semnare
Stadiu fizic: 34,26 %
Proces pe rol între CNAIR și fostul constructor
Licitația a fost reluat în iulie 2019 și a fost anulată în august 2020
Centura Ștei-Beiuș
Lungime: 27,23 km
Contract reziliat în octombrie 2019, fără a se fi dat ordin de începere a lucrărilor
Stadiu fizic 0%
Fostul constructorul cere despăgubiri de peste 15 mil. lei
Lucrările la centura Ștei nici măcar nu au început
În cadrul Contractului nu a fost emis ordinul de începere deoarece nu a fost finalizată procedura de exproprieri suplimentare.
Centura Mihăilești
Lungime: 3,18 km
Contract reziliat în două ori, în 2012 și aprilie 2019
Stadiu fizic: 30,7%
Fostul constructor cere despăgubiri de peste 15,6 mil. lei
Scoasă din nou la licitație în iulie 2020
Valoarea estimată a noului contract: 38,8 milioane lei
Centura Tecuci
Lungime: 9,7 km
Au fost reziliate două contracte de execuție lucrări în 2015 și 2019
Stadiu fizic: 56%
Scoasă a treia oară la licitație în august 2020
Valoarea estimată a noului contract: 49,8 milioane lei
Centura Târgu Jiu
Lungime: 19,98 km
contract reziliat în mai 2018, la patru ani de la începerea lucrărilor
stadiul fizic 40%
fostul constructor cere despăgubiri de peste 88,7 milioane lei
scoasă din nou la licitație în mai 2019. Licitația s-a finalizat în septembrie 2020
Valoarea estimată a noului contract: 207 mil. lei.
Editor : Luana Pavaluca
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News