Planuri la Ministerul de Finanțe. Vinieta, scoasă și înlocuită de taxe de autostradă?
În condițiile în care în Europa există două sisteme de taxare a infrastructurii rutiere, anume cel bazat pe vinieta plătită în funcție de durata utilizării infrastructurii, și cel al taxei de autostradă, bazat pe lungimea parcursă efectiv, România pare a migra spre cel de-al doilea.
O intervenție de marți a ministrului de Finanțe, Eugen Teodorovici, la postul public de televiziune, ridică multe semne de intrebare, din acest punct de vedere.
În primul rând - aici ministrul Teodorovici s-a exprimat clar - nu pot coexista atât vinieta, cât și taxa de autostradă. ”Nu iei și vinietă și taxă de drum, și una și alta” a spus el, în contextul în care Guvernul își dorește ca până la finele anului să semneze un contract de concesiune pentru Ploiești Brașov bazat pe perceperea unei taxe.
Coexistența celor două forme de tarifare nu se întâlnește nicăieri în Europa. De regulă țările din sudul Europei au un sistem bazat taxe de autostradă, în timp ce țările nordice și central europene, precum și majoritatea țărilor ex-comuniste din UE utilizează la tarifarea autoturismelor prin vinietă.
Polonia este una dintre excepții. In ambele sisteme, anumite elemente ale infrastructurii, cum ar fi podurile sau tunelurile se pot tarifa separat, dacă au o complexitate ridicată.
Se vor putea obține venituri identice pentru Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) după schimbarea sistemului? Poate aduce taxa de autostradă tot atât de mulți bani cât vinieta? În prezent CNAIR încasează aproximativ 200 de milioane de euro din rovinietă și este cert că suma nu va putea fi obținută din taxarea unei singure autostrăzi. Taxa de autostradă va putea fi percepută și pe alte tronsoane care sunt deja realizate și care au fost finanțate din fonduri UE.
”Când ai tot parcursul făcut (întreaga autostradă terminată – n.red.) poți să ai și o astfel de abordare”, a răspuns Teodorovici întrebării realizatorului TVR, dacă se poate introduce o taxă pe autostrada Sibiu-Nădlac în condițiile în care lipsesc sectoare ale acesteia.
Ministrul a insistat pe ideea de operare a autostrăzilor. Aceasta ar însemna că chiar dacă autostrăzile sunt realizate din fonduri de stat sau europene, operarea, întreținerea și repararea acestora s-ar putea face de către un concesionar contra cost. O astfel de abordare, justificată prin necesitatea de întreținere corespunzătoare a autostrăzilor realizate din fonduri europene, ar putea primi girul Comisiei Europene. Taxa ar trebui să fie însă mai mică decât în cazul celor realizate cu bani ai investitorilor privați.
Teodorovici a spus că există chiar o echipă de lucru care analizează astfel de aspecte. Ministerul Transporturilor nu a oferit niciodată informații privitoare la acest subiect.
Teodorovici a comentat marți că Guvernul a respins propuneri ale Ministerului Transporturilor de majorare a vinietei percepute pentru camioane. Majorarea ar fi impusă de necesitatea alinierii la niveluri minime ale vinietei, stabilite prin legislația europeană.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News