Exclusiv Isteria dârelor albe de pe cer. Un expert în aviație a răspuns la întrebările Dianei Șoșoacă
Controversa urmelor albe de pe cerul senin a reapărut pe internet, în special pe rețelele sociale. Acest subiect a fost discutat miercuri seara în emisiunea „Live” de jurnaliștii Digi24.ro Alexandru Rotaru și Robert Kiss cu expertul în aviație Sorin Stoicescu. Fostul director general al Aviației Civile a explicat fenomenul care stă la baza apariției acelor dâre lăsate de avioane și a ținut să precizeze că „nu este cazul să ne alarmăm”. În emisiune, Sorin Stoicescu a răspuns și la întrebările puse de Diana Șoșoacă în Parlament, cu privire la dârele albe.
Două avioane ale Armatei Române au plecat în Macedonia de Nord pentru a ajuta la stingerea incendiilor
Un avion rusesc și unul american, filmate deasupra Strâmtorii Bering
Scandal după ce un restaurant le-a cerut părinților să nu-și lase copiii să alerge printre mese
Peste 70 de tornade au lovit SUA
Avioane pe alcool
Momentul în care două avioane sunt la un pas să se ciocnească în aer
Primul zbor din istorie cu ulei de gătit
Cum e să fii femeie pilot în România
Flota TAROM se micșorează
„Aș vrea să vă spun că am fost printre cei care au semnat manualul de interoperabilitate cu NATO. Nu există asemenea utilizare a unor arme, utilizare a aviației pentru împrăștierea unor substanțe care pot să fie nocive pentru oameni. Asta ar trece în zona chimică, ar fi un război chimic.
Războiul chimic este prevăzut în Convenția de la Geneva, sunt interdicții pentru state, și atunci când se folosesc armele chimice, intervine justiția internațională”, a spus Sorin Stoicescu, venind cu aceste precizări ca răspuns la o întrebare publică a senatoarei Diana Șoșoacă, privitoare la tipul de aeronave care lasă aceste dâre - civile sau militare.
„E foarte ușor de explicat. Aceste dâre se numesc „trenă de condensare”. Trena de condensare apare la toate avioanele cu reacție, atunci când ajung la anumite înălțimi. Avem în vedere că temperatura scade odată cu creșterea înălțimii, 6,5 grade la mia de metri”.
Deci la 5.000 de metri deja, jetul de la aeronavă iese, e format din lichide și substanțe încălzite la o temperatură foarte mare care, în momentul în care intră în contact cu aerul rece, condensează.
Adică trecerea de la starea gazoasă, la starea lichidă. Îngheață instantaneu și se formează dâra”, a precizat acesta.
Întrebat de ce uneori apar dâre, alteori nu, Sorin Stoicescu a spus că totul depinde de temperatura aerului în momentul trecerii aeronevei.
„Este vorba despre înălțimea la care se află aeronava respectivă, pe de o parte, pe de altă parte este vorba despre temperatura la care zboară, pentru că trebuie să avem în vedere că există curenți de aer ascendenți. Aerul cald vine de la pământ întotdeauna. Temperatura poate ajunge la un nivel la care nu se mai produce condensul”, a explicat Sorin Stoicescu.
În ceea ce privește poluarea și afectarea mediului, a populației, fostul director general al Aviației Civile a spus că există o poluare, pentru că între substanțele emise de motoarele aeronavelor există și dioxidul de carbon, pentru care companiile plătesc o taxă de mediu. Acesta a venit cu o lămurire la o altă întrebare adresată de Șoșoacă, în legătură cu impactul asupra sănătății oamenilor și asupra faunei și florei a substanțelor din componența acelor dâre.
„Companiile aeriene plătesc o taxă care se numește „de carbon”. Pentru că între substanțele emise există dioxidul de carbon, iar pentru companiile aeriene de transport pasageri și mărfuri s-a impus la nivel internațional, cu acceptul Organizației Internaționale a Aviației Civile, această taxă pe emisiile de carbon. E o taxă de mediu.
Aviațiile utilitare din toate țările, de unde sunt acele imagini cu tot felul de recipienți, folosesc lichide pentru dezinsecții, ierbicizări, larvicidări, adică distrugerea unor insecte, larve, chiar influențarea creșterii culturilor, asta se face de la joasă înălțime. De ce? Pentru că substanțele care sunt împrăștiate, cu greu pot să ajungă la ținta lor, la pământ. De la înălțimi de peste 3.000 de metri nimic nu ajunge unde trebuie împrăștiat”, a spus expertul în aviație.
„Nu se văd când este cald. Aerul cald, curenții ascendenți s-au alăturat norilor de dezvoltare verticală cumulonimbus și au făcut ca să nu se mai vadă aceste dâre. Asta e. Se văd și nu se văd, la aceleași ore cum sunt cursele care survolează Bucureștiul.
Nu este cazul să ne îngrijorăm. Atât ne mai lipsea. Vreau să vă mai spun ceva. Dacă o putere străină ar folosi o aeronavă de transport, va fi condamnată. E supusă legislației internaționale”, a precizat Sorin Stoicescu.
Editor : Liviu Cojan
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News