Înscrierile pentru programul Rabla, amânate o săptămână. O nouă sesiune va începe pe 13 mai
Românii care sperau să se înscrie pentru programele Rabla Clasic și Plus mai au de așteptat. Noua sesiune de înscrieri pentru persoane fizice va întârzia cu săptămână, pentru că Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a decis să suplimenteze bugetele pentru programe. Potrivit președintelui AFM, bugetele pentru persoanele fizice ar urma să fie de peste 335 de milioane de lei pentru Rabla Clasic și 262 de milioane de lei pentru Rabla Plus. Cei care vor să își cumpere o mașină nouă cu ajutor de la stat trebuie să aștepte până pe 13 mai, momentul în care se va da startul înscrierilor.
Fechet: Sudul României riscă să se transforme într-o adevărată Sahara: „În fiecare an pierdem 1000 de hectare de teren arabil”
Record de coduri roșii în iunie. Un comitet pentru situații de urgență a luat măsuri pentru a preveni inundațiile după furtuni
Cum au reușit hoții de lemn să păcălească SUMAL
Guvernul va renunța treptat la programul Rabla Clasic
Cea mai călduroasă lună iulie
Botond (UDMR): Putem discuta despre ministerele Agriculturii, al Energiei
Statul la stat. Programul „Rabla pentru becuri” este blocat complet
45.000 de dosare depuse pentru panouri solare
Cu ce modificări vin programele Rabla Clasic și Rabla Plus în 2022
În cei 10 ani de când în România se desfășoară programul Rabla, în jur de 80 de mii de români și-au cumpărat o mașină nouă cu ajutorul statului. Ținta Ministerului Mediului este, însă, ca până în 2026 să scoată de pe străzile României mai bine de 250 de mii de mașini vechi.
AFM: O nouă sesiune a programului Rabla va debuta pe 13 mai
Astfel, o nouă sesiune a programelor "Rabla" şi "Rabla Plus" va debuta pe data de 13 mai și se va adresa, în premieră, şi instituţiilor publice şi unităţilor administrativ - teritoriale, a anunţat, joi, într-o conferinţă de presă, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM).
"Pe data de 13 mai se va lansa noua sesiune 'Rabla'. Am făcut o reaşezare a bugetelor ţinând cont de cererea şi nevoia pieţei pentru un număr cât mai mare de autovehicule electrice. Am alocat pentru Programul 'Rabla' - persoane fizice suma de 335 de milioane de lei, pentru persoane juridice suma de 123 de milioane de lei şi, pentru prima dată, instituţiile publice şi unităţile administrativ-teritoriale vor avea o axă de finanţare doar a lor, a cărei alocare va fi de 50 de milioane de lei. De asemenea, pentru Programul 'Rabla Plus' persoane fizice am alocat 262 de milioane de lei, pentru persoanele juridice 190 de milioane de lei, iar instituţiile publice vor avea, de asemenea, 100 de milioane de lei alocate numai în această sesiune", a declarat Laurenţiu-Adrian Neculaescu, președintele AFM.
Acesta a adăugat că o altă sesiune a programului "Rabla" va fi organizată "undeva în luna septembrie, tot cu nişte sume destul de consistente".
"Gândirea noastră este ca, pe viitor, să avem două sesiuni pe an - una în prima parte a anului, iar cea de-a doua în ultima parte a anului", a menţionat şeful AFM.
La rândul său, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos, a precizat că România a înregistrat cea mai mare creştere procentuală din Uniunea Europeană a înmatriculărilor de autovehicule electrice, în primele patru luni ale acestui an.
"Strategia făcută pentru următorii patru ani, adică 2021, 2022, 2023 şi 2024, a dus la o creştere-record a numărului de maşini electrice înmatriculate în România. Suntem primii din Europa la capitolul creştere. Conform ultimelor statistici făcute la nivel european, pe primele patru luni din 2022, România are cea mai are creştere procentuală în ceea ce priveşte numărul de maşini electrice înmatriculate într-o ţară a Uniunii Europene. Avem 408% creştere faţă de 2021, în primele patru luni. Acestea sunt maşini comandate în cursul anului 2021 şi au fost înmatriculate în 2022. Bugetul pe care l-am asigurat pentru 'Rabla Plus', anul trecut, a dus la o asemenea performanţă", a spus Tanczos.
Ce buget au programele Rabla Clasic și Rabla Plus în 2022
Programele "Rabla Clasic" şi "Rabla Plus" din acest an au fost lansate la începutul lunii februarie, cu un buget de 1,2 miliarde lei.
"Rabla Clasic" din 2022 are la bază acordarea unei tichet în valoare de 6.000 lei pentru o maşină veche casată, sau de 9.000 lei pentru casarea a două vehicule uzate. Tichetul este utilizabil doar pentru achiziţia unei maşini noi cu noxe emise de maximum 160 g CO2/km în regim WLTP. Pentru achiziţia unui autoturism nou se pot folosi maximum două tichete Rabla.
Utilizatorul poate beneficia de următoarele eco-bonusuri suplimentare: un eco-bonus de 1.500 lei - pentru casarea fiecărui autovehicul uzat cu o vechime de cel puţin 15 ani de la data fabricaţiei şi care are norma de poluare Euro 3 sau inferioară; un eco-bonus de 1.500 lei - pentru cumpărarea unei maşini al cărei motor generează emisii de CO2 mai mici sau egale cu 119 g CO2/km în regim WLTP; un eco-bonus de 1.500 lei - pentru achiziţia unei maşini noi cu sistem GPL/GNC; un eco-bonus de 3.000 lei - pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid (fără Plug-In).
În cazul programului "Rabla Plus", cei care optează pentru o maşină 100% electrică sau hibrid Plug-in pot beneficia de următoarele tipuri de vouchere: un eco-tichet de 20.000 de lei pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid Plug-in cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 78 g CO2/km în regim WLTP (cu condiţia obligatorie a casării unei maşini vechi); un eco-tichet de 23.000 de lei, pentru achiziţia unui autoturism nou hibrid Plug-in cu emisii de CO2 mai mici sau egale cu 78 g CO2/km în regim WTLP (cu condiţia obligatorie a casării a două maşini vechi); un eco-tichet de 45.000 de lei pentru achiziţia unei maşini 100% electrice, cu condiţia obligatorie a casării unei maşini vechi; un eco-tichet de 48.000 de lei pentru achiziţia unei maşini 100% electrice, cu condiţia obligatorie a casării a două maşini vechi.
De asemenea, se poate acorda un eco-bonus în valoare de 1.500 lei pentru fiecare autovehicul uzat care este mai vechi de 15 ani şi are norma de poluare Euro 3 sau inferioară.
Conform datelor AFM, în 2021, vechimea parcului auto din România era de 16,8 ani, în timp ce, în 2010, se situa la sub 10 ani.
Editor : A.A.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News