Titi Aur, despre cazul șoferiței care a lovit mortal două fete: „Nu știm ce a fost în mașină. A părut inconștientă în acea perioadă”
Femeia care a provocat accidentul mortal din cartierul Andronache s-a blocat, crede Titi Aur, fost campion de raliuri și expert în condus defensiv. O parte din vină ar fi avut-o și modul în care a învățat să șofeze, mai spune acesta.
Titi Aur a analizat accidentul soldat cu moartea celor două fete în cartierul Andronache din București și a subliniat că niște limitatoare de viteză sau indicatoare ar fi putut reduce din impact. Fostul pilot a arătat care sunt mecanismele psihologice care au făcut-o pe șoferiță să nu schițeze niciun gest de a încerca să evite coliziunea mortală:
„Eu cred că în această situație, dacă strada ar fi avut limitatoare de viteză, indicatoare, ar fi putut să influențeze viteza inițială a șoferiței respective. Adică având o restricție de viteză, având niște bumpere, niște zone care practic te obligă să frânezi, ar fi putut să influențeze viteza inițială. Dar ce este cert e că odată ajunsă în intersecție, cu viteză mai mare sau mai mică, a avut un motiv de s-a speriat. De ce s-a speriat nu știm exact. Poate tocmai pentru că s-a trezit în intersecție cu viteză prea mare. Poate a avut un moment emoțional nu știu de care, poate soțul ei din dreapta a strigat, a făcut, nu știm ce a fost în mașină, cert este că din imagini se vede clar că odată intrată în intersecție și până în momentul impactului, a accelerat încontinuu, nu a frânat, mașina nu s-a lăsat deloc de bot, adică nu a frânat, nici vorbă de urme de frânare, nici măcar nu a redus, ci a accelerat în continuu”, a explicat Titi Aur.
Creierul n-a mai înțeles nimic
„Mai mult, nu a virat puțin stânga, pentru că ea, mergând pe direcția tot înainte, a lovit cele două copile. Dacă trăgea puțin stânga, numai cât trecea intersecția, dacă se ducea un metru, un metru și jumătate înspre stânga, ceea ce înseamnă foarte puțin virat la stânga, ar fi trecut, bineînțeles, peste borduri, ar fi intrat în gard, ar fi lovit mașina, ar fi fost niște fiare îndoite și un accident să zicem banal, dar nu ar fi fost cu victime, ceea ce mie îmi spune că ea a fost inconștientă în acea perioadă, în acea zonă. De ce a fost? Pentru că a încurcat efectiv pedalele: în loc să frâneze, a accelerat, accelerând a intrat în panică și mai mare și mai tare. Creierului, care ar trebui să simtă că frânezi, dar de fapt mașina accelerează, i s-a șters imaginea, n-a mai înțeles nimic, s-a speriat. A ținut piciorul maxim pe accelerație crezând în subconștient că apasă pe frână și s-a întâmplat această nenorocire”, a continuat Titi Aur explicația.
Există două piste atunci când cineva nu trage de volan într-o asemenea situație: „Sau a fost teroristă și a vrut să omoare niște oameni, dar nu cred asta, pentru că dacă voia să facă asta, trăgea dreapta și mai omora încă doi copii sau chiar și pe acei tineri, dar asta e o extremă. De ce să accelerezi să te duci drept către niște oameni care stăteau pe bordură? Sau o faci intenționat, sau nu mai realizezi ceea ce faci”, a arătat Titi Aur.
Poziția corectă a picioarelor pe pedale
El a explicat și care trebuie să fie poziția corectă a picioarelor pe pedale: „În școala de șoferi ar trebui să se învețe, dar nu se învață din păcate la noi, poziția corectă a mâinilor pe volan și a picioarelor pe pedale. Acum vorbim de picioare pe pedale: piciorul drept trebuie să stea cu călcâiul în dreptul pedalei de frână, și nu în dreptul pedalei de accelerație, tocmai pentru că într-o situație limită, disperată, de panică, șoferul are instinctul să apese pe ceva și ceva-ul acela pentru el înseamnă pedala de frână. Și dacă piciorul nu e în dreptul pedalei de frână și este în dreptul pedalei de accelerație, probabilitatea să apeși pe accelerație există”.
Nu este neapărat cea mai mare probabilitate, pentru că aici apar niște factori care pot agrava sau pot atenua această situație. Iar acești factori agravanți sunt: cel de la volan este emotiv; cel de la volan nu cunoaște mașina; cel de la volan are, ca în cazul de față, alcool, ceea ce înseamnă reflex întârziat sau reflex incorect. „Și atunci, apeși instinctiv pe pedala de frână, crezi tu, dar apeși de fapt pe accelerație”, a adăugat fostul pilot.
El a dat un exemplu edificator: „Vedem asta pentru oricine a fost într-o mașină în care cel de la volan face o mică nebunie, e o situație mai limită, și în dreapta are un posesor de permis: cel din dreapta apasă instinctiv - pe nimic, în fapt, - pe podea, crezând că are pedala de frână. Instinctul lui îi spune că dacă e pericol, să apese pe ceva, fără să te gândești în acea fracțiune de secundă că tu ești în dreapta și tu nu ai pe ce să apeși”, a arătat expertul.
Momentul în care mai mulți șoferi ridică bariera cu mâna și traversează calea ferată
Noi reguli în sensul giratoriu
O șoferiță a încurcat traficul pe Calea Victoriei
Cu șarpele pe parbriz
Cele mai periculoase intersecții din București
Cu ce viteză conducea polițistul care a lovit mortal pe „zebră” o fată de 13 ani?
Titi Aur: În trafic, ar trebui să adoptăm comportamentul câinilor
Șoferița care a lovit intenționat un polițist pe motocicletă, condamnată la 9 ani și 6 luni de închisoare cu executare
Un șofer de 90 de ani a blocat o șosea din Capitală pentru că nu-și mai amintea drumul spre casă
Editor : Luana Pavaluca
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News