Live

Propunere pentru noul an școlar: revenirea la trimestre în loc de semestre și vacanță de vară mai scurtă. Ce spune ministrul Educației

Data actualizării: Data publicării:
Eleivi cu mască de protecție la școală. FOTO: Getty Images

Elevii români ar putea învăța în trimestre, în loc de semestre, de la toamnă. Eventuala modificare a structurii anului şcolar e în discuție acum între Ministerul Educației, sindicate, asociațiile de părinți și ale elevilor. În plus, din toamnă, elevii ar putea reveni la şcoală la 1 septembrie, odată cu profesorii. „Nu excludem nicio varianta, nici revenirea la trimestre dacă va exista un consens al profesorilor, elevilor și părinților in acest sens, dar numai după consultări și nu mai devreme de anul școlar 2022-2023”, a spus ministrul Cîmpeanu.

ACTUALIZARE. Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, precizează că în anul școlar 2021-2022, conform ordinului de ministru în vigoare, cursurile vor începe în data de 13 septembrie, iar dacă se va reveni asupra acestui calendar, acest lucru se va face doar după un consens între minister și partenerii săi de dialog social. Cîmpeanu mai spune și că Ministerul Educației susține extinderea anului școlar și că va propune această extindere pentru anul școlar 2022-2023. 

„Conform Ordinului de ministru nr. 3.243/5.02.2021 privind structura anului şcolar 2021 - 2022, cursurile vor începe în acest an în data 13 septembrie.
Dacă și numai dacă principalii parteneri de dialog social ai Ministerului Educației (FSLI, Federația Spiru Haret, Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți) ajung la un consens și revin în mod unanim asupra calendarului aprobat în urma consultărilor de la începutul anului 2021, Ministerul Educației are deplina disponibilitate de a reveni asupra calendarului, în sensul extinderii perioadei de cursuri încă din anul școlar 2021 - 2022, atrăgând, însă, atenția asupra deficitului de predictibilitate generat de această eventuală revenire.
Ministerul Educației consideră că predictibilitatea trebuie să rămână un deziderat major în sistemul de învățământ, mai ales acum, când perioada de criză sanitară a impus decizii multiple de schimbare în timp scurt.

Pe de altă parte, Ministerul Educației susține extinderea anului școlar, cu atât mai mult cu cât este necesară recuperarea pierderilor educaționale generate de predarea online.
În orice variantă, Ministerul Educației va avea anul acesta inițiativa de a propune extinderea perioadei de cursuri în învățământul preuniversitar, începând cu anul școlar 2022 - 2023. În acest sens, vor fi inițiate consultări extinse.

Ministerul Educației va lua în considerare orice soluție va rezulta în urma acestor consultări, fără a exclude nicio variantă solicitată de profesori, elevi și părinți, nici revenirea la trimestre, nici extinderea duratei cursurilor și nici altă variantă ce va rezulta în interesul pregătirii elevilor”, a scris Sorin Cîmpeanu, pe Facebook.

Un apel al Societăţii Academice din România prevede ca anul şcolar următor să fie modificat în felul următor: anul şcolar să înceapă la 1 septembrie, în loc de 13 septembrie, aşa cum este prevăzut acum prin Ordinul de ministru publicat în februarie, anul şcolar să fie din nou structurat pe trimestre, în loc de semestre, iar acestea să fie structurate în felul următor: septembrie-decembrie, decembrie-martie, martie-iunie.

În continuare elevii vor avea vacanţă de Paşte şi Crăciun, însă vacanţa de vară ar putea fi mai scurtă. Mai multe coaliţii din educaţie susţin că cele trei luni de vacanţă de vară afectează procesul de învăţare al celor mici, mai ales în cazul familiilor defavorizate. De aceea, prin începerea la 1 septembrie, ar fi salvate două săptămâni de învăţare.

Propunerea este însă contestată de mulţi părinţi, potrivit FNAP. Iniţial, Federaţia susţinuse propunerile de modificare a noului an şcolar, însă şi-a restras semnătura după ce mai mulţi părinţi au spus că sunt nemulţumiţi. Pe de-o parte, dacă anul şcolar s-ar prelungi cu două săptămâni, până în luna iulie, elevii ar avea de suferit din cauza infrastructurii precare din şcoli care, în multe cazuri, nu permite o aerisire corespunzătoare a claselor.

Pe de altă parte, dacă anul şcolar ar începe la 1 septembrie, multe familii nu ar putea să beneficieze de programul „Litoralul pentru toţi”.

Cât priveşte Consiliul Naţional al Elevilor, copiii cred că extinderea anului şcolar nu constituie o prioritate şi că accentul se pune pe calitatea actului educaţional. Mai simplu spus, cât de pregătiţi sunt profesorii să contribuie la formarea elevilor. O discuţie despre extinderea anului şcolar ar fi oportună abia după elaborarea noilor planuri-cadru.

Ministrul Educaţiei spune că, deocamdată, anul şcolar 2021-2022 va începe pentru elevi la 13 septembrie, așa cum e stipulat în ordinul de ministru publicat în Monitorul Oficial în urmă cu două luni. Poate suferi, însă, modificări dacă principalii parteneri de dialog realizează un nou consens asupra modificărilor. Adică Federaţia Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Națională a Asociațiilor de Părinți, Consiliul Național al Elevilor şi Federația Spiru Haret.

Ministerul Educaţiei oricum susţine extinderea anului scolar, cu atât mai mult cu cât este necesară recuperarea pierderilor educaționale generate de predarea online. Sorin Cîmpeanu spune nu este exclusă nicio variantă solicitată de profesori, elevi și părinți - nici extinderea duratei cursurilor, nici revenirea la trimestre, nici orice altă variantă.

Ministerul Educației va propune și va avea anul acesta inițiativa lansării unei consultări pentru extinderea duratei cursurilor începând cu anul școlar 2022-2023. Ministrul Educaţiei consideră ca predictibilitatea rămâne un deziderat major, mai ales acum, când perioada de criză a impus decizii multiple de schimbare în timp scurt.

„Acest an școlar ar urma să înceapă pe 13 septembrie. Pledăm pentru extinderea duratei anului școlar, dar în acelați timp e nevoie și de predictibilitate. Ministerul Educației e dispus să ia în considerare reanalizarea structurii anului școlar, cu o singură condiție: această solicitare să fie făcută prin consens de către partenerii de dialog”, a spus ministrul.

„Toți elevii și părinții cunosc o structură. Dacă revenim, asta va crea un deficit de predictibilitate.

Ministerul Educației va propune din timp extinderea anului școlar din septembrie 2022. Ministerul Educației oricum susține extinderea perioadei de cursuri în învățământul preuniversitar, cu atât mai mult cu cât predarea online a generat pierderi, deci e nevoie de timp pentru recuperarea pierderilor”, a adăugat el.

Cîmpeanu spune că revenirea la 3 trimestre „poate fi o variantă de luat în calcul”.

„Sunt argumente pro și contra, e nevoie de consultare publică. Nu excludem nicio varianta, nici revenirea la trimestre dacă va exista un consens al profesorilor, elevilor și părinților in acest sens, dar numai după consultări și nu mai devreme de anul școlar 2022-2023.”, a adăugat el.

Editor : Monica Bonea

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

Elevii intră astăzi în vacanţa de vară

Aproape 100 de grădiniţe din Bucureşti vor funcţiona în perioada vacanţei de vară

„Mica unire” a politicienilor de la București. Puterea și Opoziția au intrat în horă de Ziua Principatelor Române

Începe școala. Care este structura anului școlar 2023-2024 și câte vacanțe vor avea elevii

Partenerii noștri