S-a intentat proces clonării. La Focșani, la o oră de biologie atipică
În școlile de stat există profesori care au curajul să fie diferiți, să predea „altfel”, să transforme orele în adevărate lecții de viață. Corina Ciucu predă biologie la Colegiul „Unirea” din Focșani. Elevii săi învață logic, înțeleg materia și vin cu drag la cursuri. Au teme distractive. Fac mulaje din plastilină sau ierbare. Vă prezentăm un nou episod din seria „Profesori pentru viitor”.
Prognoza meteo de Revelion
Un an de la tragedia de la Ferma Dacilor
Răsturnare de situație: șoferul din Argeș care a intrat cu mașina în pietoni e acuzat de tentativă de omor. Ce au descoperit polițiștii
O familie întreagă a pierit pe „Drumul morții”, la Suceava: a intrat cu mașina într-o cisternă și a luat foc. Imaginile tragediei
Zeci de copii la spital, după ce s-au jucat cu petarde și artificii. Medicii trag un semnal de alarmă: „Rămân cu sechele pe viață”
Vasile Bănescu: „Patriarhul Daniel nu are nicio simpatie pentru extremism. Detestă populismul”. Ce spune despre preoții „propagandiști”
Imagini filmate în avionul Azerbaijan Airlines, chiar înainte de prăbușire
Cauza prăbușirii avionului Azerbaijan Airlines: aeronava, lovită de antiaeriana cecenilor
Marcel Ciolacu a publicat pe TikTok poze ilizibile despre care susține că sunt facturile zborurilor Nordis
Pro sau contra clonare? A fost tema dezbătută la ora de biologie de elevii unei clase de-a IX-a, din Focşani. Corina Ciucu, profesoara lor, este adepta cursurilor interactive şi ştie cum să îşi apropie elevii şi să îi facă să înveţe cu plăcere.
Intrăm în atmosfera unui proces:
„După cum bine ştiţi, clonarea în zilele noastre a deveni un subiect foarte discutat de întreaga societate. Să dăm pentru început o definiţie a clonării. Doamna avocat, aveţi cuvântul!”
Aşa arată o oră de biologie la Colegiul Unirea din Focşani. O lecţie atipică, dar conformă cu programa. În loc să predea table întregi despre clonare, profesoara Corina Ciucu a făcut lucrurile altfel. I-a provocat pe elevi să se documenteze, să lucreze în echipă şi să pună în scenă un proces ca la carte.
„Nu le dau peştele, ca să parafrazez un proverb chinezesc, le dau undiţa cu care să prindă peştele. Şi, de fapt, ăsta e rolul profesorului. Încerc să strecor în noianul de informaţii şi de fenomene ştiinţifice lucruri interesante care să îi atragă”, explică profesoara Corina Ciucu.
Reintrăm în atmosfera „procesului”:
„Este o procedură prin care, dintr-un organism bolnav, se nasc ţesuturi, celule sau organe sănătoase, cu ajutorul celulelor stem”.
„Diversitatea genetică a plantelor este grav afectată de clonare”.
Au mers la Judecătorie pentru a vedea un proces adevărat
Laboratorul de biologie s-a transformat, aşadar, într-o sală de judecată. Elevii s-au împărţit în trei tabere şi fiecare şi-a luat rolul foarte în serios. Avocaţii au pledat cu argumente în favoarea clonării, în timp ce procurorii au încercat să convingă audienţa că omenirea nu este pregătită pentru un pas atât de important.
„Ei chiar au trăit această dezbatere şi am fost şi eu surprinsă, pentru că eu nu fac scenarii, în sensul că ei nu s-au confruntat înainte de întâlnirea de astăzi”, mărturisește Corina Ciucu, profesoara de biologie.
„Mi-a plăcut foarte tare să mă informez asupra lui şi mi se pare că abordarea doamnei profesoare asupra acestei teme a fost una foarte foarte interesantă”, spune Maria, elevă.
„Ne-a motivat să vedem şi altă parte a biologiei, anume cea practică. A trebuit să mergem şi la Judecătorie să asistăm la un proces pentru a vedea pe viu. O muncă care ne-a provocat să cunoaştem mai mult, să ştim mai mult, am aflat lucruri pe care nici în manuale nu le putem găsi”, mărturisește Neli, elevă.
„Mă bucur că s-a terminat cu victoria clonării terapeutice, mă simt ca la un film cu final fericit”, declară Robert, elev.
„Ce aş fi putut să vă spun într-o oră despre clonare, cât aş fi putut să vă spun, cât aş fi putut să cuprind? V-aş fi spus doar în ce constă tehnica, ce probleme ridică, nicidecum n-aş fi putut să ajung la mintea voastră şi la sufletul vostru şi la inima voastră, aşa cum aţi făcut voi astăzi. Rămâne să vă felicit şi cu catalogul”, le-a spus la final profesoara Corina Ciucu.
Secretele Corinei Ciucu, un profesor pentru viitor
Corina Ciucu este adepta unor astfel de ore ieşite din comun. Ştie că doar aşa îi poate face pe elevi să vină cu drag la şcoală. Noile generaţii nu mai vor să stea în bănci şi să scrie după dictare, ci vor să participe activ la ore, să înveţe practic şi să aibă în faţa lor un partener de dialog.
Corina Ciucu - profesoară de biologie: „Dacă ţie îţi pasă, şi lor o să le pese. Dacă tu vii la oră fără niciun chef, ei de ce ar avea chef?”
„Cred că este o metodă prin care ne poate atrage mai mult spre a învăţa biologie”, spune Alexia, elevă.
„E foarte interesant, pentru că e muncă în echipă, socializezi în timp ce lucrezi, îţi pui opiniile la comun, înveţi să respecţi şi opinia celuilalt şi e altceva decât să stai cu nasul în cărţi şi să înveţi în continuu”, subliniază Maria, elevă.
„Am avut, prin lucrul în echipă, şansa de a cunoaşte alţi colegi de clasă pe care poate nu am apucat să îi cunoaştem atât de bine, nu am apucat să le vedem potenţialul şi am înţeles că, până la urmă, orele de biologie nu se rezumă doar la clasă”, arată Neli, elevă.
Corina Ciucu: Inspirația vine de la elevi
Corina Ciucu - profesoară de biologie: „Un lucru este cert, atunci când intru la clasă, vreau să le transmit cât mai mult şi nu neapărat doar noţiuni şi ei sunt aici şi-mi sunt martori, vreau să îi fac să simtă, să îi motivez”.
Atunci când nu simulează un proces la ore, elevii Corinei Ciucu joacă teatru, fac mulaje din plastilină după diverse organe, iar vara adună plante pentru ierbar. Profesoara îi încurajează să fie curioşi, să exploreze lumea înconjurătoare şi să nu îşi piardă niciodată creativitatea.
Corina Ciucu - profesoară de biologie: „Când spun metode didactice spunem pădurea tropicală, dacă vreţi. Pentru că sunt foarte diverse şi le adaptez şi în funcţie de clasă, de nivelul clasei. Este un schimb de idei pe care îl am cu elevii mei şi inspiraţia vine tot de la ei. De acolo îmi trag seva”.
Maria - elevă: „E mult mai interesant aşa, când facem o dezbatere”.
Își dorea să devină scafandru sau explorator. Acum n-ar da catedra pe nimic
Corina Ciucu a ajuns printre profesorii preferaţi ai elevilor deşi, atunci când era studentă la Facultatea de Biologie, îşi dorea să devină scafandru sau explorator. În schimb, a ajuns la catedră, imediat după Revoluţie, şi este convinsă că asta i-a fost dat să facă.
„Dacă ar fi să o iau de la capăt, tot profesor m-aş face. Mă simt foarte bine, nu mă duc cu stres, vin întotdeauna mai repede la şcoală, îmi plac copiii şi poate că asta se simte. Sper că mă plac şi ei”, spune Corina Ciucu. Iar clasa nu stă pe gânduri: spun toţi în cor „Daaaa”.
Deşi şcoala în care predă îi permite profesoarei să folosească metode didactice moderne, felul în care este organizată programa nu o ajută să îşi ţină mereu orele aşa cum şi-ar dori.
Corina Ciucu - profesoară de biologie: „Mi-aş dori să avem mai multe ore la latitudinea profesorului. Programa e multă, e vastă, e stufoasă. Eu simt nevoia ca în spatele unui termen, unei definiţii, unui fenomen să spun o poveste. Pentru asta îţi trebuie timp. Or, orele de biologie sunt foarte puţine. Mi-aş dori mai multe ore în care pot să stau cu elevii mei, ca să îi cunosc mai bine. Şi asta e partea cea mai frumoasă a meseriei, de fapt”.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News