Live

Autoritățile române, informate încă de la 1 ianuarie că vasele ucrainene fac dragări de întreținere pe Chilia și pe Solomonov

Bogdan Păcurar Data publicării:
Ucraina consideră brațul Chilia al Dunării drept „canal de navigație interior”. Foto: Profimedia

Instituțiile române de frontieră au observat la începutul acestui an acțiuni de dragare ale ucrainenilor pe un canal interior al Ucrainei, operațiuni în urma cărora mâlul dragat ar fi fost deversat pe brațul Chilia, care constituie frontiera dintre România și Ucraina. Activitățile sunt descrise într-un raport transmis autorităților române, consultat de Digi24.ro. Același raport precizează că în acest moment nu există notificări oficiale din partea Ucrainei privind vreun proiect de lucrări pe canalul Bâstroe și, prin urmare, nu se poate evalua nici impactul asupra mediului.

Garda de Coastă, structură subordonată Poliției de Frontieră, a observat la începutul acestui an indiciile unor activități de dragare executate de ucraineni pe un canal interior al Ucrainei, în amonte de canalul Bâstroe, soldate cu posibila deversare a mâlului dragat pe brațul Chilia, care constituie frontieră cu România. 

Potrivit informațiilor transmise de instituțiile de frontieră autorităților române, într-un raport consultat de Digi24.ro, lucrările ar fi avut loc chiar pe 1 ianuarie anul acesta, când „s-au efectuat lucrări de dragare pe brațul Solomonov din Ucraina”. 

„Draga Hegemann IV, sub pavilion Tanzania, a ieșit pe brațul Chilia (km. flv. 32) navigând amonte până în zona km. fl. 60 unde a executat manevră de întoarcere. În scurt timp Garda de Coastă a observat că apa brațului Chilia a devenit tulbure, iar corpul navei a început să iasă mult din apă, prezentând astfel semnele unei deversări de mâl, după care a navigat aval pe brațul Chilia”, se arată în raport.

Apoi, draga Hegemann IV a navigat în aval până în dreptul Insulei Maican, unde „a efectuat activități de dragare pe brațul Chilia (corpul navei intrând în apă) între km fl. 37,2 și km fl. 34”.

Ucrainenii au dragat canalul Solomonov (cu roșu) și au deversat mâlul în brațul Chilia (cu galben), potrivit instituțiilor frontieră române. Sursă foto: Google Maps

Raportul precizează însă că „astfel de lucrări de întreținere a șenalului navigabil se efectuează frecvent, tocmai pentru a asigura menținerea dimensiunilor de navigație pe brațul Chilia în limita adâncimilor agreate pe șenalul navigabil existent”.

În privința canalului Bâstroe, raportul precizează că nu există nicio notificare oficială din partea Ucrainei despre vreun „proiect de executare în zona de navigație Dunăre - Marea Neagră (proiectul Bâstroe)” și, ca atare, nu se poate evalua ce impact ar avea asupra mediului.

„Atât timp cât există doar lucrări de menținere a adâncimilor pe brațul Chilia, nu avem informații oficiale și nu am fost notificați cu privire la relizarea vreunui proiect de executare în zona de navigație Dunăre - Marea Neagră (proiectul Bâstroe), nu se poate evalua vreun impact”, se mai arată în raport. 

Canalul Bâstroe, adâncit până la 6,5 metri

Ucraina a recunoscut că a făcut lucrări de adâncire pe canalul Bâstroe, dar susține că nu a încălcat niciun acord și s-a declarat dispusă să-i arate României activitatea desfăşurată, a anunţat ministrul adjunct al Infrastructurii de la Kiev, Iuri Vaskov.

Ucraina a anunţat săptămâna trecută că pescajul navelor care traversează prin canalul Bîstroe a fost adâncit de la 3,9 metri la 6,5 metri.

România s-a declarat îngrijorată în legătură cu orice lucrări efectuate pe canalul navigabil prin zona comună a Deltei Dunării, care ar putea ameninţa viaţa sălbatică din patrimoniul mondial UNESCO şi ar încălca tratatele internaţionale de protecţie a mediului.

„Partea română a reiterat solicitarea stopării imediate a tuturor lucrărilor de dragaj în cazul în care acestea nu au ca scop exclusiv întreținerea căii de navigație. Partea română a evidențiat în cadrul discuției faptul că nu există acordul cu privire la desfășurarea unor astfel de activități, în condițiile în care sunt în curs procedurile de evaluare a impactului de mediu al proiectelor de navigație ale părții ucrainene. (...) Partea română a solicitat, în regim de urgență, acordul părții ucrainene pentru accesul navelor hidrografice române ale Administrației Fluviale a Dunării de Jos în apele ucrainene ale brațului Chilia în vederea efectuării de măsurători de batimetrie, sedimentare și de debite pe întreaga albie a brațului Chilia, care formează frontiera dintre România și Ucraina, pentru a identifica modificările morfologice care au survenit pe brațul Chilia începând cu anul 2005”, a anunțat Ministerul de Externe de la București, în urma unei întâlniri cu ambasadorul Ucrainei.

Ministerul Transporturilor a anunțat că sunt pregătite trei nave ale Administrației Fluviale Dunărea de Jos pentru a face măsurători pe Canalul Bâstroe. Navele sunt dotate cu echipamente pentru măsurarea adâncimii canalelor navigabile.

Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Top citite

Digi Sport

45 de milioane de vizualizări: ”o imagine cât o mie de cuvinte” cu soția lui Conor Mcgregor, după ce a fost condamnat pentru viol

Descarcă aplicația Digi Sport

Recomandările redacției

Ultimele știri

Citește mai multe

Te-ar putea interesa și

VIDEO O ambarcațiune a fost cuprinsă de flăcări pe Dunăre. Au intervenit pompierii

Apele Române: Debitul Dunării este în creștere, urmând să ajungă la 7.300 mc/s, aproape dublu faţă de luna octombrie

Inundațiile fac ravagii în toată lumea, dar nu și în Viena. Ce soluție au găsit austriecii ca să evite un dezastru de proporții

Un român a fost împușcat de polițiștii de frontieră din Bulgaria, după ce a încercat să treacă ilegal Dunărea. Ce voia să facă

Partenerii noștri