Gara Oradea, platou de filmare pentru "Pistruiatul"
Extrem de popular în anii comunismului, serialul "Pistruiatul" a adus pe micile ecrane multe locuri din Oradea. Printre ele şi gara din oraş, transformată în 1973 în platou de filmare. Construită în stil neogotic şi tranzitată anual de mii de călători, staţia CFR din reşedinţa Bihorului păstrează ceva din aerul de altădată. În apropiere, pot fi admirate şi două locomotive cu aburi, vechi de câteva decenii.
Explozie la locomotiva unui tren care urma să transporte europarlamentari: „Oamenilor li s-a spus să-și lase bagajele și să plece”
Locomotiva unui tren de călători a luat foc în județul Prahova
Călătorie de coșmar pentru zeci de persoane, după ce locomotiva unui tren s-a defectat
Panică într-un tren care se întorcea de la mare
O locomotivă a luat foc în stația Scânteia. 200 de călători, evacuați de urgență
O locomotivă a luat foc într-o comună din Dâmbovița
Medic: Suntem pe un platou, dar drame și pierderi vor mai fi
Incendiu în Caraș Severin. Locomotiva unu tren încărcat cu cereale a luat foc
Cod roșu de vreme extremă în România. Când va lovi viscolul
Mulţi dintre români au urmărit cu sufletul la gură aventurile Pistruiatului, un băiat implicat în acţiunile ilegaliştilor comunişti din perioaa celui de-al Doilea Război Mondial. O parte din filmările la serialul anilor '70 a fost realizată la Oradea, iar în imagini apar mai multe locuri din oraş, printre care şi gara centrală.
„În anii '70, regizorul Francisc Munteanu îşi instala platoul de filmare pentru producţia "Pistruiatul" chiar în această zonă. Triajul gării din Oradea a fost locul unde năzdrăvanul cu părul roşcat făcea cele mai multe năzbâtii”, a relatat Claudiu Mihuţ, jurnalist Digi24 Oradea.
În zonă a fost filmată şi celebra urmărire pe o pasarelă şi printre vagoanele din triajul gării.
„Era o pasarelă, din fier forjat de la 1900, cu buloane, arta aceea industrială impecabilă de la început de secol”, explică Ramona Novicov, critic de artă.
La fel ca multe alte locuri din Oradea, gara oraşului a fost aleasă pentru filmări pentru că păstra intactă atmosfera de odinioară. Construită în 1870, este formată din trei corpuri de clădire, dintre care cel principal adăposteşte sala de aşteptare. Aceasta a fost refăcută în 1900 de doi dintre cei mai importanţi arhitecţi ai vremii.
„Un stil sobru, în maniera frecventată în epocă a neogoticului, cu aceste pinioane, cu aceste forme ascuţite care elansează clădirea. Iar sub cornişe vedem un ingenios brâu victorian din cochilii de scoici”, susţine Ramona Novicov.
Aproape de clădirea principală se află cea în care funcţionează şi astăzi poşta gării. Este unică în oraş datorită copertinei în consolă.
„Consolele sunt foarte frumoase, specifice erei industriale, aceste arcuri de cerc, foarte frumos decorate, rezistente şi care dovedesc existenţa unui design de calitate”, spune criticul de artă.
Lângă clădirea gării, călătorii pot admira două bătrâne locomotive cu aburi. Cea mai mare a fost fabricată în 1939, la uzina din Reşiţa, şi este una dintre cele puternice locomotive din istoria CFR. Când era în circulaţie era capabilă să atingă o viteză maximă de 110 km/oră.
În vecinătatea gării există mai multe clădiri construite între cele două războaie mondiale, în stilul industrial. Ridicate din cărămidă, extrem de rezistente, acestea sunt funcţionale şi astăzi.
Reporter: Claudiu Mihuţ
Operator: Gabor Szilagyi
Editor web: Adrian Laboş
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News