BOOKSTER. O afacere românească unică în lume
Astăzi la „România Fast Forward” vă spunem povestea unor antreprenori români care au creat prima bibliotecă publică din lume ce închiriază cărţi angajaţilor din companii. Iar această bibliotecă pentru corporatişti s-a dovedit a fi o idee de succes. Antreprenorii nu s-au gândit la bani, nu este o reuşită financiară, ci doar un proiect ambiţios de popularizare a cititului în companii. Şi au reuşit. Sergiu Voicu a mers să cunoască oamenii din spatele proiectului Bookster.
O fabrică unicat în România, dezvoltată cu bani europeni
Compania din Beclean cu clienți de top mondial
Istoria poștei, de la scrisori trimise cu diligența la e-mail
Primarul din Constanța cere controale în 5 școli, pentru a verifica vizele de flotant
Noi informații cutremurătoare în cazul băiatului mort la spitalul din Târgu-Jiu
Postul Crăciunului a devenit un lux. Cu cât s-au scumpit legumele față de anul trecut
Meteorologii anunță vreme caldă
Un șofer polonez circula cu TIR-ul pe contrasens, pe A1
Un mal de pământ s-a prăbușit peste patru muncitori
Bogdan Georgescu - antreprenor Bookster: Au acces şi poate veni în biblioteca noastră oricine să împrumute cărţi, pe gratis. E o bibliotecă publică, iar companiile plătesc un abonament pentru serviciul ăsta de recomandare şi livrare.
Iulia Ghiţă - director executiv Bookster: Motivaţia noastră principală este una socială. Noi ne dorim să încurajăm oamenii să citească.
Ana Ungureanu - client: Pot să închiriezi atât cărţi, romane, nuvele, cât şi articole. Poţi, de asemenea, articolele mai scurte să le citeşti direct online, poţi să asculţi materiale audio, video, e o varietate mare.
Rodica Sfetu - director de resurse umane al unei companii de asigurări: Este privit ca un beneficiu pe care compania îl pune la dispoziţie ca să se dezvolte. Ei îşi comandă cărţile, nu le aducem noi o carte anume, noi le recomandăm. În condițiile în care doriți să vă dezvoltați pe această arie sau în condițiile în care noi ca și companie vrem să dezvoltăm anumite abilități, anumite competențe, le recomandăm colecțiile Bookster, dar fiecare își comandă ceea ce dorește. Sigur că îşi comandă lucruri care îi ajută să se dezvolte profesional, dar în acelaşi timp îşi comandă şi cărţi de beletristică, au hobby-uri, comandă cărţi pentru copii, comandă cărţi pentru hobby-urile membrilor familiei. Deci, este extrem de personalizat.
Ana Ungureanu - client: Au o colecţie mare de cărţi, de autori, de o grămadă de naţionalităţi, români, americani, englezi, japonezi, sud-americani.
- Cum decizici ce vrei să citeşti?
- Există o platformă, un site unde sunt listate toate cărtile şi îţi poţi adăuga în wishlist ce îţi doreşti.
E mai mult decât o afacere
Mădălina Gulerez - asistent resurse umane al unei companii: Nu o văd ca pe o afacere. Este o experienţă. E un grup de oameni faini care s-au strâns acolo şi au vrut să dea mai departe dorinţa lor de a citi, pentru cărţi, şi cred că de-asta are şi succesul pe care îl are. E mai mult decât o afacere. O experienţă pe care nu o poţi schimba. O carte te schimbă cum eşti.
Bogdan Georgescu - antreprenor: Dezvoltarea intelectului se face doar prin lectură şi atunci m-am gândit că dacă pot contribui la ceva pentru noi ca naţiune şi să luăm decizii mai bune pe toate planurile, poate Bookster poate să facă asta.
- De ce este important pentru dvs ca angajator să aveţi angajaţi care citesc?
Rodica Sfetu - director de resurse umane al unei companii de asigurări: Pentru că oamenii care citesc în general sunt curoşi, vor să afle. Curiozitatea devine una din competenţele de bază pentru dezvoltarea viitoare a unei companii. Faptul că oamenii sunt curioşi şi citesc pentru noi înseamnă că avem o bază foarte bună de a inova, o bază foarte bună de a schimba lucrurile, o bază foarte bună de a evolua cu lumea în care trăim.
Biblioteca pentru corporații, cu cifre de invidiat
Efectul pe care îl produce cititul şi entuziasmul angajaţilor se vede şi în numărul de abonamente la care a reusit să ajungă Biblioteca pentru corporaţii.
- Astăzi avem undeva la 650 de companii, spune Ioana Oprea, vânzător.
- Iar ca număr de cititori?
- Ca număr de cititori, avem 61 de mii de angajaţi, de conturi active mai exact, de abonaţi care folosesc serviciul nostru în mod constant.
- Şi câte cărţi au trecut de la voi spre mâna clienţilor?
- Peste 2,3 milioane. Astăzi avem peste 2,3 milioane de materiale accesate de clienţii noştri.
Povestea unui antreprenor
Au ajuns aici după 5 ani de la lansare. Oamenii din spatele proiectului au chiar ei poveşti de viaţă desprinse parcă din exemplele pe care le găseşti în cărţile de dezvoltare personală.
- Nu mi-am propus asta, dar pentru că suntem la o masă de freeze-ball mi se pare că viaţa ta seamănă un pic cu rolul pe care îl joacă fiecare jucător într-un astfel de meci. Ai jucat multe roluri în viaţa ta. De unde începe povestea?
Bogdan Georgescu - antreprenor Bookster: Cred că cel mai drag rol mi-a fost cel de antrenor de fotbal. Eram în liceu. Îmi plăcea să mă gândesc la strategie şi cum să organizez echipa. Îmi doream mai mult decât să stau într-o camera de cămin, cu baie fără geamuri şi au fost diverse joburi de student, şofer, zugrav, am vândut case de vacanţă în Spania...Nu eram sigur că ceea ce vând există. În anul III m-am angajat la Colliers, o firmă de consultanţă imobiliară. A fost un noroc. Când m-am dus la primul interviu, căutau primul lor agent în România şi le-am cerut un salariu dublu. Măcar dacă mă duc într-un job care nu mă atrăgea prea tare, măcar să câştig bine. Şi m-au angajat pe loc. Fusesem în primii ani cel mai bun agent din România şi din regiune. La 24 de ani, la 3 ani după ce m-am angajat, am preluat managementul biroului local din România. Și 11 ani am condus compania şi a fost o perioadă bună.
- Ce ai făcut acolo a fost să deschizi o piaţă nouă pentru România, pentru Bucureşti. Ai transformat zona Pipera în zonă de birouri. Ai fost primul care a dus acolo companii mari cu sedii de birouri.
- Nu ştiam că ştii asta! (râde) Era metroul aproape, era aproape de aeroport, în nordul oraşului, unde locuiau toţi directorii de corporaţii mari din România. Nu era nici o companie pe vremea aia.
Când succesul unei afaceri se învață din cărți
A simţit piaţa şi a dus în Pipera multinaţionalele care au populat întreaga zonă. Iar sprijin în deciziile de afaceri i-au fost învăţăturile marilor antreprenori ai lumii.
Bogdan Georgescu - antreprenor: Nu ştiam cum să conduc o companie şi nu aveam nici un coach sau mentor care să mă înveţe, aşa că citeam, luam cărţi despre management, citeam şi a doua zi aplicam. Şi asta m-a ajutat. Şi la un moment dat am zis tot mut cărţi pe care le-am citit şi nu le mai citesc a doua oară, hai să le duc la birou poate le citesc şi alţii.
Când am început să le recomand cărţi care credeam eu că li se potrivesc, personalizat: Maria, tu ia cartea despre inteligența emoţională, că ai o problemă cu emoţiile. Nicuşor, tu ia cartea despre vânzări, că s-ar putea să te ajute. Oamenii s-au întors şi au spus mi-a plăcut şi mai vreau.
Rata de citit s-a triplat în birou.
Când o afacere cu cărți pentru companii te face să te întorci acasă
Una dintre idei a fost: oare pot să duc această bibliotecă din companie şi la alte companii?
Alexandra Stroe - cofondator Bookster: M-am identificat foarte bine cu ea. În facultate cărţile erau foarte scumpe şi petreceam mult timp la bibliotecă, recunosc le şi scanam, dar nu aveam bani să le şi cumpăr.
Alexandra şi Bogdan au fost colegi în compania de imobiliare. Alexandra plecase din ţară între timp, dar ideea lui Bogdan a readus-o acasă.
Alexandra Stroe - cofondator Bookster: Despre antreprenoriat nu ştiam nimic. Am făcut facultatea la ASE, Relaţii Economice Internaţionale şi apoi am plecat cu o bursă de master. Un an în Olanda şi un an în Suedia. Şi masterul a fost în Management, cu focus pe Finanţe. Eu am început să lucrez la planul de business pentru Biblioteca, pentru că pe vremea aceea nu ştiam că vrem să îi spunem Bookster.
Mă regăseam în client. Mi-ar fi plăcut să am acces la un astfel de serviciu superfain, în care pot să îmi aleg dintr-o multituudine de cărţi, care să îmi vină la birou şi să nu plătesc eu nimic, iar angajatorul meu să îmi ofere acest beneficiu. Mi se părea o idee absolut minunată.
Ca în poveștile din Silicon Valley: doi angajați într-o sufragerie
Ioana Oprea - vânzător: Echipa noastră a pornit de la doi angajați într-o sufragerie, ca în poveștile din Silicon Valley.
- Cum ai decis să renunți la avocatură și să intri într-o afacere cu cărți?
Iulia Ghiţă - director executiv: Eu am aplicat la Bookster initial din curiozitate, să dau un test de inteligență. Iar cu o echipă minimă formată şi un plan pe hârtie, a urmat implementarea.
Ioana Oprea - vânzător: Provocarea a fost să construiască un site într-o primă fază şi să valideze ideea cu companiile.
- Cum a fost începutul?
Alexandra Stroe - cofondator Bookster: Nu venea nici un mail, cum e acum de vin sute de mailuri în Inbox, atunci nu scria nimeni. Şi nu ştiam cum să ajungem la primii clienţi.
Iulia Ghiţă - director executiv: Iniţial era un proiect în care lumea nu prea credea.
Alexandra Stroe - cofondator: Ne-am văzut cu câţiva HR manageri din companii şi le-am povestit...noi vrem să facem o bibliotecă pentru companii, cum vi se pare?
- Primele livrări, către cine v-aţi dus, cum le făceaţi?
Iulia Ghiţă - director executiv: Am început în 2013 cu un proiect-pilot, cu câteva companii prietene, era atunci ca un proiect de familie, noi toţi livram cărţi doar vinerea şi ne adunam cu toţii în bibliotecă, puneam cărţile în cutii, le puneam în maşinile noastre, ne duceam la ei, le împărţeam personal, era un proiect foarte familial.
Primul client, o bancă
În septembrie, a venit primul nostru client adevărat. O bancă. Și atunci lucrurile au devenit serioase. Primul nostru client ne-a spus că ei au sediul la Cluj. Atunci, ne-am lovit de realitate şi ne-am dat seama că trebuie să construim un proiect la nivelul întregii ţări. A fost tot răul spre bine, pentru că uite, astăzi livrăm cărţile peste tot prin ţară. Absolut oriunde, nu există loc în care să nu putem livra.
- Planul de acasă nu se potriveşte mereu cu cel din târg. Voi iniţial v-aţi gândit să aveţi o bibliotecă digitală de cărţi.
Alexandra Stroe - cofondator: Noi voiam o bibliotecă digitală pentru că am fi economisit foarte mult pe costul logistic. Ne imaginam că pentru a transporta cărţile de la sediul nostru la fiecare client acasă sau la birou ar fi presupus un cost foarte mare.
- Statistica oficială spune că în Statele Unite 8% din populaţie citeşte o carte digitală, iar în România procentul este undeva aproape de 3%. Piaţa voastră ar fi fost foarte mică?
- Da.
- Asta v-a răsturnat planul iniţial?
- Dacă ofeream un serviciu pretabil doar pentru un segment mic de populaţie, business-ul nu ar fi funcţionat şi nu puteam să le oferim oamenilor acces facil la cărţi faine. Şi am pivotat foarte repede.
Ioana Oprea - vânzător: Încă de la început am învăţat că în toate comunităţile, în orice companie, există o proporţie de 30, 40% dintre angajaţii companiei respective care vor citi din biblioteca noastră, ceea ce ne-a bucurat.
Un amestec de plăcere și utilitate. Cum au ales cărțile
Rodica Sfetu - director de resurse umane al unei companii de asigurări: Oamenii au nevoie să înveţe şi au nevoie să viseze şi atunci în momentul în care Bookster vine şi îţi oferă posibilitatea să înveţi, să visezi, să te uiţi la filmulete şi să înţelegi cum se schimbă lumea în jurul tău, eu zic că asta face unicitatea, este un amestec de utilitate şi plăcere pe care- l oferă oamenilor.
- Cum aţi ales cărţile pe care le recomandaţi companiilor? Care a fost criteriul pe care aţi mers, ca să cumpăraţi cărţile respective?
Alexandra Stroe - cofondator: La început ne-am uitat pe listele de lectură de la Harvard sau MBA-uri din lume. Şi am mers pe recomandările unor persoane cunoscute, ca Bil Gates sau Warren Buffet. Am mers foarte mult către oameni cu cărţi de dezvoltare personală şi profesională.
Ana Ungureanu - client: În primul rând, este economia de timp, că nu trebuie să mă deplasez undeva în mod deosebit, îmi văd de viaţa mea, mă duc la serviciu şi cărţile sunt acolo, le las acolo.
- Aţi avut o carte care v-a schimbat toată concepţia de afacere?
La ora 12 fix, toată lumea ia o carte și citește
Iulia Ghiţă - director executiv: Da. „Skilling up” ne-a ajutat să ne oraganizăm, să ne stabilim priorităţi şi tot modul nostru de lucru actual se învârte în jurul acestei cărţi. Avem 80 de mii de cărţi aici, avem şi o pauză de lectură de 30 de minute în fiecare zi.
- Am văzut, citesc colegii voştri, se opresc din tot ce fac şi citesc.
- La ora 12 fix, toată lumea se opreşte, îşi ia o carte şi citeşte, orice, toţi citim împreună, este un obicei care ne apropie. Adică, e o jumătate de oră din timpul tău de lucru pe care poţi să ţi-l aloci ţie, să citeşti orice vrei tu, să înveţi orice vrei tu.
- Dacă la nivel naţional, românii citesc cam 2 cărţi pe an, clienţii voştri câte cărţi pe an citesc?
Alexandra Stroe - cofondator Bookster: Un abonat Bookster citeşte în medie 12 cărţi pe an. Adică o carte pe lună. Ceea ce pentru noi a fost o surpriză foarte plăcută.
- Cât de repede aţi crescut ?
- La început livram câte 30-40 de cărţi pe săptămână. Etichetele le scriam noi manual. Acum, săptămâna aceasta am livrat 12 mii de cărţi într-o săptămână.
Nu vor doar să îi inspire pe alţii să citească mai mult, dar şi ei în echipă se motivează reciproc să împărtăşească din experienţa lecturii.
Iulia Ghiţă - director executiv: Avem o iniţiativă pe care noi o numim Read'n'Learn, în fiecare miercuri, ne adunăm cu toţii în Bookster Cafe şi unul dintre noi ne povesteşte despre o carte pe care a citit-o şi ce a învăţat el din ea. Cel mai important e că învăţăm făcând lucruri. Aici suntem încurajaţi să testam orice idee ne vine, avem şi buget de inovaţie, aşa îi spunem noi. Dacă ai o idee trebuie să o testezi, important este însă să înveţi ceva din ea.
E foarte important să greşeşti, dar să greşeşti repede, ca să poţi să te ridici, să înveţi din asta...exact, trebuie să înveţi ceva din asta.
Viața personală și familia, mai importante decât afacerea
- Ai avut frici?
Bogdan Georgescu - antreprenor: Ca antreprenor este un roller-coaster, acum eşti sus, acum eşti jos.
- Cât timp aţi venit cu bani de acasă să susţineţi această afacere?
Alexandra Stroe - cofondator: Au fost vreo 3 ani în care nu reuşeam să ne acoperim cheltuielile, dar a fost un an mai dificil, în care ne-am spus că dacă până la finele anului nu reuşim să acoperim în fiecare lună cheltuielile cu veniturile, atunci eram nevoiţi să închidem business-ul.
- Planul vostru acum este să ieşiţi în afara ţării, unde vreţi să mergeţi ?
Iulia Ghiţă - director executiv: Ne-am dori să mergem în State, pentru că acolo este o piaţă foarte mare şi ei sunt şi foarte deschişi la idei noi şi proiecte faine cum este Bookster.
- Cum e sentimentul să ştii că eşti singurul la nivel mondial care are o afacere aşa?
Bogdan Georgescu - antreprenor: Nu m-am gândit nicioadată. Ne caută oameni din toată lumea că vor să le dăm o franciză. Până şi din Pakistan, India. Dar când le spui ce au de făcut şi cât de greu este ...ehh
- Ai renunţat la ceva?
- Da am renunţat la foarte multe. Am neglijat foarte mult viaţa personală până pe la 35 de ani, când am început să fac nişte schimbări.
- Dacă lecţia de viaţă ar fi o lecţie de mentorat pentru tânăra generaţie, ce le-ai spune unor tineri care vor să pornească o afacere?
- Esenţiale pentru mine au fost două lucruri: foarte multă muncă şi disciplină. Iar disciplina asta, dacă mă uit în jur, este destul de greu de digerat. Este fain să faci ce îţi place, este un ingredient important. Dar cred că are o pondere scăzută în succesul unui om. Nu cred că afacerile definesc succesul pentru un om. Viaţa personală este mult mai importantă. Și familia.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News