Sociolog: Mulți români cumpără de Black Friday produse de lux pentru prestigiu social
Sociologul Mihnea Preotesi, cercetător la Institutul de Cercetare a Calității Vieții, a explicat, la Digi24, că nevoia românilor de consum la reducerile de Black Friday 2018 este legată de dorința unora dintre conaționalii noștri de prestigiu social, de a achiziționa produse de lux la un preț mai mic. De asemenea, nevoia românilor de a cumpăra electrocasnice este una psihologică pentru că acoperă un gol din trecut deoarece în perioada comunistă românii nu aveau acces la astfel de articole, precizează sociologul.
Profesorul Alfred Bulai, acuzat de abuz sexual
Sociolog: Criza Covid arată incapacitatea liderilor de a înțelege oamenii
Cod roșu de vreme extremă în România. Când va lovi viscolul
„Ne așteptăm la episoade mai severe” de iarnă. Vortexul polar și ciclonul Bert, explicate de climatologi
Ciolacu, criză de furie
Paradoxul din Educație: Performanță în învățământul de stat gratuit, cu bani din donații
Repartitoarele de căldură vor fi obligatorii de la 1 ianuarie 2025
Care este legătura dintre studii și nivelul de trai
Băsescu, despre un război nuclear: Putin nu-mi dă impresia că a plecat din lumea asta / Cine crede că Rusia va ceda teritoriu se înșală
Stocurile a sute de produse au fost epuizate încă din primele secunde de promoţii de Black Friday. Ultimele date arată o creștere de peste 40% a vânzărilor față de anul trecut: s-au cumpărat foarte multe telefoane și electroscanice, dar si pachete turistice. A fost rezervată inclusiv o mașină de 150.000 de euro.
„Există cauzele psihologice ale consumului despre care nu e cazul să vorbim acum și există modele explicative celebre, precum modelul lui Pavlov.
Există și cauze socio-economomice ale consumului și cred că astea sunt cele care va interesează. Aici amintim de modelul consumului ostentativ - asta e una dintre explicațiile pentru că sunt mai multe categorii de consumatori, chiar și pentru Black Friday.
Există unii consumatomatri care consumă pentru a-și satisface nevoia de prestigiu social. Trebuie să se vadă că consumă și că consumă de lux. Aici ne referim la produse de lux ( Un BMW i8 de peste 100.000 €, rezervat din primul minut n.r).
Există explicația economică a consumului, care este una care pornește de la o premisa care în realitate este falsă, cea a rationalității consumului. Există o raționalitate în consum, dar este o raționalitate limitată a consumului și atunci toate lucrurile astea sunt amestecate în comportamentul de consum”, explică sociologul.
Legat de creștea, de la an la an, a consumului la români, sociologul a explicat că de obicei consumatorii cu mai mulți bani ajung să facă mai multe cumpărături de Black Friday.
„Oamenii, dar nu toți oamenii cumpără de Black Friday, anumite tipuri de consumatori au mai mulți bani și atunci, prin mecanismele pe care vi le-am amintit mai devreme, ajung să consume mai mult de Black Friday.
Există și un consum rațional aici. Sunt oameni care nu-și permit niște obiecte de care au nevoie și le cumpără când sunt mai ieftine”, spune Mihnea Preotesi.
„Sunt mai multe tipuri de nevoi pe care vrem să le satisfacem prin comportamentul nostru de consum. Nevoile sunt de mai multe feluri și cred că aici predomină nevoia de prestigiu social, mai ales la cumpărăturile de lux pentru că majoritatea oamenilor nu-și permit să facă cumpărături de lux. Ați dat exemplul cu o mașină peste 100 de mii de euro.
Electrocasnicele sunt la mare căutate de Black Friday.
„Cred că asta vine și de undeva din trecut, disperarea asta de a cumpără electrocasnice pentru că în perioada comunistă nu aveam acces la așa ceva. Am zis că după apropae 30 de ani ne-am lecuit, uite că nu ne-am lecuit de tot de nevoia asta. Asta e o nevoie care vine din trecut, este o nevoie psihologică, acoperă un gol din trecut”, menționează sociologul Mihnea Preotesi.
Descarcă aplicația Digi24 și află cele mai importante știri ale zilei
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News