Centrul pentru soluționarea litigiilor dintre clienți și bănci, primit cu neîncredere

Data publicării:
Ghiseu banca crop

Centrul de soluţionare alternativă a litigiilor în domeniul bancar este noua instituţie care se va putea ocupa de rezolvarea conflictelor dintre clienţi şi bănci. Potrivit legii, centrul este autonom, iar conducerea este formată din cinci membri - câte unul desemnat de Banca Naţională, Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor, Asociaţia Băncilor, o asociaţie de consumatori, plus un reprezentant independent.

Şeful mediatorilor din România acuză însă că tocmai această structură a conducerii o va împiedica să fie independentă.

„Prin această ordonanţă se instituie un monopol absolut asupra litigiilor dintre consumatori şi bănci, monopol în favoarea organismului înfiinţat de Banca Naţională”, spune Mugur Bogdan Mitroi, preşedintele Consiliului de Mediere.

De conflictele dintre clienţi şi bănci se vor putea ocupa în continuare şi Protecţia Consumatorilor, dar şi mediatorii, ca până acum, înainte să se ajungă la tribunal.

„Întâi vii şi te înţelegi, dacă nu găseşti comunicare, nu găseşti colaborare, tu în calitate de consumator, atunci mergi la ANPC sau în instanţă”, spune Marius Dunca, preşedintele ANPC.

Avantajul este că cei care vor apela la noua instituţie de soluţionare a conflictelor nu vor plăti pentru procedura de mediere. Medierea clasică se face, însă, contracost. Deschiderea unui dosar pleacă de la 100 de lei, iar costurile ulterioare sunt negociate de mediator cu părţile implicate.

Clienţii care luptă acum cu băncile prin tribunale nu-şi pun speranţele în noua instituţie de mediere.

„Nu credem în niciun fel de structură organizatorică prin care băncile vor fi aduse la masa negocierilor. Ne-au demonstrat că nu vor să negocieze şi că nu vor să împartă în mod echitabil povara creditelor în franci, în mod special”, spune Cătălin Voivozeanu, reprezentantul unui grup de clienţi.

Centrul de soluţionare alternativă a litigiilor va avea venituri proprii, dar va primi bani şi de la bănci.

Până acum, soluţia medierii nu a fost aleasă de prea mulţi clienţi, pentru că băncile nu veneau la discuţii, acuză mediatorii. În România sunt circa 7.000 de mediatori. Potrivit avocaţilor, în mai puţin de 1% dintre litigiile care vizează băncile este folosită medierea. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Comoara energetică a Balcanilor care stârnește Rusia și SUA. Unde zac îngropate peste două miliarde de euro
Digi FM
Sharon Stone, imaginea eleganței la Festivalul de la Palm Springs. Actorul de care e foarte mândră: Cariera...
Pro FM
Ea în colanți, el la bustul gol. Cum și-au început Katy Perry și Orlando Bloom anul 2025: „V-am descoperit...
Film Now
Jude Law spune că soția sa a uitat că este un tip „atrăgător”, după transformările lui pentru „Firebrand” și...
Adevarul
O mamă din Ucraina, violată și torturată de 15 torționari ai lui Putin, a fost condamnată la 18 ani de...
Newsweek
De ce 930.000 pensionari primesc 520 lei în plus la pensie? Guvernul le va oferi și indexarea de 12%
Digi FM
Sora lui Kim Jong-un, pentru prima dată în public cu copiii săi. Imagini apărute de Anul Nou, în condiţiile...
Digi World
Câte minute de viaţă pierd fumătorii cu o singură ţigară. Concluziile celei mai noi analize a oamenilor de...
Digi Animal World
Ce s-a întâmplat cu un câine la 15 minute după ce stăpânul său a murit. Familia a fost devastată
Film Now
Jude Law spune că soția sa a uitat că este un tip „atrăgător”, după transformările lui pentru „Firebrand” și...
UTV
26 de filme pe care trebuie sa le vezi neaparat pana la sfarsitul anului 2025