Jurnaliștii de la Bloomberg au intrat în poligonul de teste al fabricii Adidas. Matematica, fizica și experimentele repetate joacă un rol important în producerea încălțărilor de sport din ziua de azi. De exemplu, fiecare crampon de pe talpă a ajuns să joace un rol diferit.
„Fotbalul nu este alergare în linie dreaptă, ci schimbare de direcție”, spune Harold Koerger, cercetător Adidas.
Înființată de germanul Adi Dassler, Adidas are o lungă istorie în inovație. În 1954, deși nu era cotată ca favorită, Germania a câștigat campionatul mondial de fotbal din Elveția cu ajutorul lui Adi Dassler și al încălțărilor sale.
„Adi Dasler era managerul echipamentului echipei Germaniei. În ziua finalei, la Berna, ploua. Atât antrenorul cât şi Adi Dasler au decis să folosească aceste crampoane sintetice pe aceşti pantofi, ceea ce le-a oferit germanilor abilitatea de a se mişca mai agil”, explică Martin Gebhardt, istoric Adidas.
Acelea au fost primele încălțări de fotbal cu crampoane. Însă, la un moment dat, pentru a-și depăși limitele, Adidas a început să aibă nevoie de un rival redutabil, care până la urma și-a făcut apariția. La campionatul mondial din 1994, Nike a început să producă și să vândă echipament pentru fotbal. Deja producea pentru baschet, baseball și fotbal american.
„Fotbalul este sportul numărul 1 în lume. Ca să fim o marcă globală, trebuie să concurăm în fotbal. Tocmai de aceea avem un angajament mare pentru acest sport”, afirmă Trevor Edwards, preşedintele mărcii Nike.
La Campionatul Mondial din Brazilia, 10 echipe naţionale vor purta tricouri Nike. Cu o chipă mai mult decât cele care vor purta Adidas. Însă din punct de vedere al vânzărilor, anul trecut, Adidas a fost pe primul loc. A încasat 2,4 miliarde de dolari din fotbal, cu 500 de milioane mai mult decât Nike.
Aşadar, lupta este strânsă între cele două companii. Diferenţa ar putea-o face vedetele care au contracte de sponsorizare cu cele două echipe. Dar chiar şi aici Nike şi Adidas şi-au împărţit cei mai buni jucători. Lionel Messi este sponsorizat de Adidas, în vreme ce Nike îl sponsorizează pe Cristiano Ronaldo.